Cum imi pot optimiza magazinul pentru afisarea in motoarele de cautare?

Indiferent ca detii un magazin online, blog sau un website de prezentare, atunci cand incerci sa vinzi online ai de rezolvat o dilema importanta: cum faci ca potentialii clienti sa iti gaseasca magazinul?

Persoanele care iti gasesc magazinul pe Google, cel mai probabil cauta produse precum cele pe care le comercializezi si tu, ceea ce face ca sansele ca acestia sa-ti devina clienti sa fie foarte mari. Poti folosi optimizarea pentru motoarele de cautare (SEO) pentru a imbunatati pozitia magazinului tau online in rezultatele de cautare.

Avand in vedere ca si in Romania traficul online pe mobil a depasit 50% (conform Statcounter Global Stats), toate temele MerchantPro sunt concepute astfel incat sa faciliteze navigarea usoara indiferent de dispozitivul de pe care sunt accesate magazinele online, iar indexarea de catre motoarele de cautare sa fie cat mai rapida.

De asemenea, de cativa ani Google ofera o pozitionare mai buna in rezultatele de cautare website-urilor responsive (optimizate pentru mobil), ajungand chiar pana la penalizarea sau neafisarea celor neoptimizate pentru mobil. Poti afla mai multe despre motivele pentru care este indicat sa ai un site responsive direct din Ghidul Google.

Continutul pe care il adaugi in magazinul tau online (text, imagini, link-uri etc.) contribuie semnificativ la modul in care utilizatorii vor putea sa gaseasca produsele tale in motoarele de cautare.

Pentru a te asigura ca ai facut tot ceea ce depinde de tine pentru a optimiza magazinul online, iti recomandam sa verifici toti pasii din lista de mai jos.

Inainte de lansare

Afla ce tip de continut relevant pentru motoarele de cautare poti adauga inca dinainte de lansarea site-ului:

  • Adauga un domeniu propriu. Utilizand un domeniu propriu potrivit iti vei creste notorietatea brand-ului si potentialii clienti te vor gasi mult mai usor in motoarele de cautare.

  • Adauga titluri relevante. Titlurile meta vor fi preluate de catre Google din numele paginii (statice, categorie), numele produsului (in pagina de produs) sau din titlul de articol (pe blog) etc. Recomandarea noastra este sa pastrezi lungimea titlului pana in 60 de caractere. Este de preferat, ca aceste titluri, sa contina cuvinte cheie relevante pentru pagina respectiva. Titlurile meta sunt generate intr-un camp special, pornind de la titlul paginii. Ai posibilitatea de a face modificari la template-ul de titlu meta accesand pagina Elemente editabile, sectiunea Catalog.

  • Adauga descrieri meta. Este de preferat sa adaugi o descriere scurta (intre 50 - 160 caractere), relevanta, usor de citit si atragatoare atat pentru paginile statice, cat si pentru produse, categorii sau articolele din blog. Aceste descrieri ajuta la cresterea ratei de click prin faptul ca sunt vizibile imediat sub link-ul listat in motoarele de cautare, dar si atunci cand sunt incarcate pe diverse site-uri care preiau titlul si descrierea meta (ex: social media).

  • Alege formatul URL-urilor. Cu ajutorul aplicatiei SEO Friendly URLs iti poti seta formatul pe baza caruia vor fi generate URL-urile din cadrul magazinului tau online. Pentru URL-urile de produs poti alege intre /categorie/produs, /categorie/brand/produs sau /produs. URL-urile celorlalte entitati URL-urile celorlalte entitati vor fi de forma /categorie, /brand, /tag etc. Daca ai instalat blog, URL-urile se vor genera automat cu formatul /blog/categorie si /blog/categorie/articol

  • Creeaza o pagina 404 personalizata. Cu ajutorul paginii 404, poti transmite un mesaj catre utilizatorul care a ajuns pe o pagina care nu mai exista in magazinul tau iar, la interval de cateva secunde, utilizatorul va fi redirectionat catre pagina Home. In cadrul platformei MerchantPro, aceasta personalizare se poate face foarte usor, instaland aplicatia Pagina 404 Custom. Astfel pagina 404 va fi migrata automat la formatul de design specific magazinului tau si, de asemenea, iti vei putea customiza suplimentar designul acesteia, prin intermediul editorului de template-uri.

  • Asigura-te ca ai certificatul SSL instalat. Verifica in panoul de control MerchantPro sa te asiguri ca ai certificatul SSL activ deoarece website-urile fara SSL pot fi penalizate de catre Google. De asemenea, poti verifica validitatea certificatului SSL instalat folosind SSL Checker.

  • Adauga locatia ta pe Google Maps. Magazinul tau online are mai multe sanse sa apara in cautarile din Google sau pe Google Maps daca ai setata o adresa. Daca afacerea ta presupune si o locatie fizica, iti recomandam sa o incorporezi in pagina de Contact a magazinului tau prin intermediul unei harti embeded Google Maps. Echipa MerchantPro te poate asista in aceasta solicitare.

  • Conecteaza conturile de Social Media. Profita de posibilitatea de a conecta magazinul online la conturile de social media deja detinute (Facebook, Instagram etc.). Facand asta, vizitatorii magazinului vor putea partaja mult mai usor produse din cadrul magazinului tau sau articole de pe blog.

  • Adauga o pictograma pentru browser (favicon). Pictograma pentru browser ofera magazinului tau un plus de vizibilitate. Aceasta pictograma poate aparea in rezultatele cautarilor pe Google, in tab-urile unor browsere etc. Desi favicon-ul este ignorat de multi detinatori de website-uri, exista multe motive care fac necesara prezenta acestuia.

La lansare

Imediat dupa ce magazinul tau online este publicat, iti recomandam sa folosesti urmatoarele tool-uri:

  • Google Analytics. Este un instrument gratuit oferit de Google care iti ofera informatii valoroase despre vizitatorii website-ului tau. Poti afla ce profil au vizitatorii (demografic, interese, frecventa de revenire pe site), tipul de dispozitiv folosit (desktop, tableta, telefon), ce pagini din site sunt cele mai vizualizate, poti urmari conversii sau performanta campaniilor Google Ads, dar si sursele de trafic care trimit userii la tine pe site.

    Creeaza un cont Google Analytics si conecteaza contul cu aplicatia Google Analytics din cadrul panoului de control MerchantPro.

  • Google Search Console. Acest instrument te ajuta sa gestionezi felul in care magazinul tau este vizibil pe Google. Dupa ce ce ai creat contul, trebuie sa adaugi sitemap-ul magazinului online. Platforma MerchantPro iti asigura trimiterea automata a sitemap-ului catre Google odata cu instalarea aplicatiei Google Search Console, crescand astfel sansele pentru o mai buna indexare.

    Folosind Google Search Console, poti verifica website-ul pentru erori de indexare. Motoarele de cautare folosesc programe denumite bots sau spidere pentru a indexa website-urile si paginile acestora. O eroare de indexare apare atunci cand aceste programe incearca sa acceseze o anumita pagina a website-ului si, din diverse motive, nu reuseste. Daca primesti o alerta cu o astfel de eroare, iti recomandam sa incerci remedierea acesteia cat mai rapid posibil.

Dupa lansare

Pe masura ce adaugi sau editezi continutul din cadrul magazinului tau, asigura-te ca website-ul ramane cat mai optimizat pentru motoarele de cautare, astfel:

  • Actualizeaza continutul din site. Google apreciaza continutul proaspat creat si prefera site-urile care formeaza noi pagini in mod constant, cum ar fi in cazul acesta noi pagini de produse (cu descrieri si imagini noi) sau articole postate pe blog.

  • Construieste o imagine de autoritate in domeniul in care activezi. Dezvoltarea unui Blog pentru postarea de articole dedicate publicului tau tinta, cu informatii despre produse, lansari, stiri bazate pe o strategie de promovare concreta, va sustine activitatea comerciala pe care tocmai ai lansat-o. Partajeaza articolele pe retelele de socializare pentru a atrage un numar mai are de vizitatori pe site si creeaza o comunitate activa in jurul brandului tau.

    Construirea unui blog este importanta atat din punct de vedere SEO, cat si al relationarii cu potentialii clienti, tocmai de aceea, iti recomandam sa profiti de beneficiile unui blog profesional.

  • Urmareste datele statistice din Google Analytics. Verifica traficul magazinului tau in timp real sau vezi rapoarte legate de felul cum interactioneaza utilizatorii cu website-ul tau. Familiarizeaza-te cu Google Analytics pentru a putea monitoriza eficient performanta website-ului tau din punct de vedere SEO si nu numai.

Bune practici pentru continut

Exista multe resurse online precum acest ghid SEO care te pot ajuta sa iti imbunatatesti strategia SEO aleasa.

Pentru a sumariza, mai jos ai cateva aspecte de care trebuie sa tii cont pentru a creste vizibilitatea magazinului pe Google:

  • Foloseste cuvinte cheie in mod strategic. Algoritmul Google este din ce in ce mai performant pentru ca doreste sa ofere utilizatorilor rezultate cat mai relevante pentru cautarea lor. De aceea, este recomandat ca textele din cadrul magazinului tau (titluri, descrieri, ALT title imagini, nume de imagini, URL-uri, etc.) sa contina cuvinte care sa corespunda cu termenii folositi de utilizatori pentru a cauta produse similare cu cele vandute in magazinul tau. Aceste cuvinte cheie nu trebuie repetate in mod artificial, in mod excesiv, pentru ca pagina va fi penalizata de Google (a se evita practica de keyword stuffing).

  • Organizeaza continutul. Structura informatiilor din site este recomandat sa fie cat mai simpla, usor de urmarit vizual, stiind ca un utilizator petrece doar cateva secunde intr-o pagina pentru a gasi ceea ce il intereseaza. Este de preferat folosirea heading-urilor (ex: H1, H2, H3) pentru organizarea textelor si folosirea a listelor pentru enumerarea diverselor particularitati.

  • Adauga tag-uri si categorii. Este recomandat sa iti organizezi produsele din magazin si articolele folosind tag-uri si categorii, care ajuta vizitatorii sa navigheze prin site.

  • Adauga text ALT imaginilor. Pe langa faptul ca textul ALT ajuta persoanele care folosesc asistenti de citire pentru ecrane, dar este folosit si de catre motoarele de cautare pentru a afla despre ce este vorba in continutul unei imagini. Atunci cand o imagine nu se poate incarca pe site, se va inlocui automat cu textul ALT setat pentru imagine. De exemplu, daca vinzi incaltaminte, imaginea unui pantof de dama din magazinul tau ar trebui sa aiba urmatorul text ALT "pantofi dama rosii".

  • Denumeste imaginile cu nume inteligibile si relevante. Atat numele imaginii cat si textul ALT este recomandat sa aiba o inspiratie comuna, care sa descrie continutul imaginii respective. De exemplu, pentru o imagine a unui suport de telefon pentru masina, vom numi imaginea "suport_telefon_masina.jpg" si textul ALT "suport telefon pentru masina". Acest aspect ajuta si la afisarea lor in cautarile de imagini pe Google Images.

  • Creeaza link-uri interne. Creeaza link-uri interne pentru a conecta paginile magazinului tau intre ele si a directiona utilizatorul catre informatiile pe care le cauta. Pentru mai multe detalii poti verifica acest ghid pentru link-uri interne.

  • Personalizeaza adresele URL. Pe masura ce adaugi pagini, produse in cadrul magazinului, asigura-te ca URL-urile reflecta continutul paginilor respective (ex: demo.ro/blog/cum-aleg-smartphone).

  • Imbunatateste viteza de incarcare a site-ului. Acest factor este important pentru ranking in motoarele de cautare si poate influenta in mod semnificativ vanzarile magazinului tau online. Cu cat timpul de incarcare a magazinului tau este mai mic cu atat cresc sansele ca utilizatorii sa nu iti paraseasca website-ul.

    MerchantPro ofera diferite facilitati pentru a imbunatati viteza de incarcare a magazinului tau online. Una dintre acestea este modulul Lazy load, pentru imaginile din listinguri. Astfel, imaginile vor fi incarcate treptat, pe masura ce acestea sunt afisate efectiv in pagina, reducand semnificativ timpul de incarcare al paginii.

Modificarile de pozitionare ale magazinului pe Google

In cazul in care observi o scadere a ranking-ului (pozitiei in rezultatele cautarilor pe Google), nu intra in panica. Acest lucru se intampla deoarece pot aparea fluctuatii in perioada in care motoarele de cautare indexeaza schimbarile facute.

Daca ranking-ul nu prezinta cresteri dupa 2-3 saptamani, verifica-ti contul Google Analytics pentru a vedea daca exista trend-uri care sa explice acest fenomen.

Pentru a imbunati pozitia pe Google, iti recomandam urmatoarele abordari:

  • Optimizare cuvinte cheie. Te poti gandi sa iti actualizezi lista de cuvinte cheie pe care sa le targetezi. Pentru asta trebuie sa faci o cautare a cuvintelor cheie si sa optimizezi continutul si pentru cuvintele cheie a caror competitie este scazuta, dar sunt foarte relevante pentru business-ul tau. Cuvintele cheie alcatuite din 3 sau mai multe cuvinte, cunoscute si ca long-tail keywords sunt exemplul perfect de cuvinte cheie cu cautari putine, competitie scazuta si rata de conversie foarte buna. Poti afla mai multe despre cum targetezi astfel de cuvinte din acest ghid Ahrefs.

    Gasirea cuvintelor cheie relevante este o munca destul de complexa, asa ca iti recomandam sa apelezi la o companie de Internet marketing specializata in acest domeniu. Daca, totusi, te decizi sa incerci singur, poti consulta acest ghid pentru a incepe o campanie de keyword research (cautare cuvinte cheie).

    TIP
    Un instrument gratuit si foarte util, oferit de Google, este Planificatorul de cuvinte cheie.

  • Backlink-uri. Un factor important este dat de felul in care alte website-uri "se leaga" la magazinul tau (au link-uri catre magazinul tau online), cum ar fi prin postarea de articole sau partajarea de produse.

    Pentru a verifica ce website-uri trimit trafic catre magazinul tau online, accesaza contul Google Analytics, Sectiunea Reports > Acquisition > All Traffic > Refferals.

    Website-uri care nu prezinta incredere, numite si website-uri Spam, de exemplu cele de pariuri, cu continut pentru adulti, etc. pot afecta in mod negativ ranking-ul tau pe Google.

    Tocmai de aceea, Google iti ofera optiunea de a le bloca din contul Google Search Console.

    TIP
    Pentru a bloca acele backlink-uri suspecte, citeste informatiile din acest Ghid Google. Fiind o setare avansata, iti recomandam sa faci aceste modificari DOAR daca ai cunostinte in domeniu, deoarece, poti influenta in mod negativ afisarea magazinului tau pe Google.

    Pentru a dezvolta o strategie de creare backlink-uri eficienta trebuie sa folosesti backlink-uri de calitate (website-urile sa fie relevante pentru business-ul tau si sa aiba autoritate in domeniu). De exemplu, daca detii un magazin online din industria fashion, ideal ar fi sa ai backlink-uri de la blog-uri populare din domeniu.

Ultima modificare: 28 May 2021
Te-a ajutat acest articol?
Mai ai nevoie si de alte informatii?
Confidentialitate
Utilizam cookie-uri pentru a-ti oferi serviciile si pentru a-ti optimiza experienta. Navigand in continuare, iti exprimi acordul cu privire la Politica de Cookies.