Cum instalez si utilizez aplicatia Formular Retur in magazin?

Acesta este sectiunea de help pentru versiunea Legacy a panoului de control. Daca utilizati panoul de control Flex, puteti gasi aici sectiunea de help relevanta.

Pentru a simplifica procesele de prelucrare si monitorizare a retururilor, poti utiliza in magazinul tau MerchantPro aplicatia dedicata Formular Retur. Setarile aplicatiei iti permit sa adaptezi intregul proces conform politicii tale de retur, cum ar fi definirea intervalului de timp in care clientul poate trimite o cerere de retur din magazin, selectarea produselor care permit returnare, permiterea schimbului de produse si multe altele.

Odata cu completarea si trimiterea formularului de retur de catre client in magazin, cererile de retur vor fi vizibile in panoul de control al magazinului. In ceea ce priveste procesarea acestora, ai la dispozitie fie optiunea de a le accepta in mod automat, fie de a le aproba in mod manual. De asemenea, sistemul iti ofera si posibilitatea de a crea automat comenzi de retur, pentru a urmari cu mai multa acuratete situatia returnarilor de produse si pentru a simplifica procesul de prelucrare a acestora.

Descopera in continuare detalii despre instalarea si setarea aplicatiei in magazin, precum si despre adaugarea si procesarea cererilor de retur.

Instalare si setare

Pentru a instala aplicatia Formular Retur in magazin, urmeaza pasii de mai jos:

  1. Acceseaza Setari > Aplicatiile mele si mergi la aplicatia Formular Retur; apasa butonul Instaleaza;
  2. Continua in pagina de setari a aplicatiei si mergi in sectiunea Setari retur produse pentru a adauga preferintele cu privire la modul in care clientii pot initia un retur direct din magazin;
  3. Mergi la Produse care pot fi returnate si selecteaza una dintre urmatoarele optiuni:
  • Orice produs - clientii magazinului tau pot returna orice produs comandat;
  • Doar produsele dintr-o anumita categorie sau colectie de produse - clientii magazinului tau vor putea initia solicitari de retur doar pentru articolele care fac parte din categoria sau colectia de produse pe care o selectezi.
  1. Mergi la Motive posibile pentru retur si adauga motivele de retur pe care clientii le vor putea selecta in magazin atunci cand initiaza un retur (Ex: Marimea nu se potriveste); ai posibilitatea sa activezi incarcarea unei imagini de catre client (optional sau obligatoriu);
  2. Mergi la Numarul de zile in care clientul poate genera formularul de retur si completeaza in campul dedicat termenul in care un client poate initia o solicitare de retur; perioada va fi calculata din momentul in care comanda a fost marcata ca expediata;
  3. Mergi la Cine va chema curierul pentru ridicarea returului si selecteaza din meniul dropdown una dintre optiunile:
  • Clientul - solicitarea catre curier pentru ridicarea returului va fi realizata de catre client;
  • Comerciantul - solicitarea catre curier pentru ridicarea returului va fi realizata de catre magazin; curierul va prelua returul de la adresa indicata de client in cadrul procesului de retur;
  • La alegerea clientului - clientul va alege daca va realiza personal solicitarea catre curier pentru ridicarea returului sau daca aceasta sarcina va reveni magazinului.
  1. Mergi la Permite rambursarea in cont bancar - daca activezi aceasta optiune, la trimiterea unei solicitari de retur, clientul va avea la dispozitie in shop un camp suplimentar in care va putea introduce numarul IBAN al contului in care doreste sa primeasca contravaloarea returului; in cazul in care clientul este persoana juridica si are deja introdus un IBAN in contul de client, va avea posibilitatea de a adauga suplimentar un alt IBAN pentru incasarea contravalorii returului;
  2. Mergi la Activeaza optiunea de returnare a contravalorii in Wallet si selecteaza optiunea pentru a le permite clientilor sa opteze pentru rambursarea contravalorii produselor returnate sub forma de credite, in portofelul electronic din site;
  3. Mergi la Permite multiple cereri de retur pentru aceeasi comanda - prin activarea acestei optiuni, clientul va putea sa initieze pentru o comanda initiala mai multe solicitari de retur distincte, corespunzand diferitelor produse din comanda respectiva;
  4. Mergi la Permite retururi partiale si selecteaza optiunea daca vrei sa permiti clientilor sa selecteze pentru retur o cantitate mai mica dintr-un produs comandat (Ex: la o comanda care contine 6 tricouri, clientul poate alege sa returneze doar una dintre acestea);
  5. Mergi la Aproba automat cererile de retur si activeaza butonul de tip glisor daca vrei sa permiti aprobarea automata a cererilor de retur generate de clienti - in caz contrar, va fi necesar sa aprobi manual cererile de retur; la activarea acestei setari, in pagina vor deveni disponibile si setarile Vrei sa se creeze automat o comanda de retur? si Depozit retururi;
  6. Mergi la Vrei sa se creeze automat o comanda de retur? si selecteaza una dintre optiunile dedicate pentru crearea unei comenzi de retur:
  • Adauga comanda de retur - sistemul va adauga in mod automat o comanda de retur;
  • Adauga comanda de retur si comanda pentru schimb de produse (daca se aplica) - sistemul va adauga in mod automat o comanda de retur si o alta comanda pentru schimb de produse, daca permiti acest lucru in magazin;
  • Nu adauga comanda de retur - cererea de retur va fi aprobata si procesata in mod automat de sistem, fara adaugarea unei comenzi de retur; dupa caz, ai posibilitatea ulterior de a adauga manual o comanda de retur.
  1. Mergi la Depozit retururi si selecteaza din meniul dropdown depozitul in care se primesc retururile inapoi in stoc (setarea va fi disponibila in pagina doar daca ai instalata in magazin aplicatia Gestiuni multiple);
  2. Continua in sectiunea Setari email-uri retur si defineste setarile pentru email-urile cu privire la procesarea cererilor de retur; ai la dispozitie urmatoarele setari:
  • Notifica clientul cand cererea de retur a fost generata - sistemul va informa in mod automat clientul via email dupa generarea solicitarii de retur;
  • Notifica clientul cand solicitarea de retur a fost aprobata - sistemul va informa in mod automat clientul via email dupa aprobarea de catre magazin a solicitarii de retur;
  • Notifica clientul cand cererea de retur a fost respinsa - sistemul va informa in mod automat clientul via email in cazul in care solicitarea sa de retur a fost respinsa de catre magazin;
  • Utilizeaza o adresa alternativa a magazinului pentru comunicari despre retururi - introdu in campul dedicat o alta adresa de email unde doresti sa primesti notificari despre solicitarile de retur initiate de clienti si de pe care vor fi trimise catre acestia informarile referitoare la procesarea cererilor de retur; daca nu adaugi nicio alta adresa, email-urile vor fi trimise si receptionate pe adresa de email setata in mod default in magazin.
  1. Continua in sectiunea Setari schimburi produse si adauga preferintele cu privire la modul in care pot fi solicitate schimburile de produse, in cazul in care vrei sa oferi clientilor aceasta posibilitate; ai la dispozitie urmatoarele optiuni:
  • Permite schimbul doar cu o alta varianta a aceluiasi produs - clientul poate primi la schimb doar o alta varianta a produsului returnat; optiunea se aplica doar in cazul produselor multi-variant (Ex: clientul returneaza o pereche de incaltaminte Nike Air Max 90, marimea 42 - care ii este mica - si va primi la schimb tot o pereche Nike Air Max 90, insa in varianta de marime 43, pe care a selectat-o in fluxul de trimitere a cererii de retur);
  • Permite schimbul doar cu acelasi produs - clientul va primi la schimb doar un produs identic cu cel pentru care a solicitat schimbul; optiunea se aplica inclusiv in cazul produselor multi-variant (Ex: clientul returneaza un tricou Adidas Performance, M, de culoare rosie - care prezinta un defect - si va primi la schimb tot un tricou Adidas Performance, M, de culoare rosie);
  • Permite anularea comenzii de catre client - cumparatorul va putea sa anuleze comanda direct din contul de client din magazin, atat timp cat comanda nu a fost marcata ca expediata.
  1. Apasa butonul Instaleaza dupa verificarea tuturor setarilor.

Procesarea cererilor de retur

Daca ai setat procesarea manuala a solicitarilor de retur trimise de clientii magazinului tau, poti realiza aceasta operatiune dupa cum urmeaza:

  1. Acceseaza Comenzi > Cereri retur si mergi la listing-ul de solicitari In asteptare;
  2. Mergi la solicitarea de retur pe care doresti sa o procesezi si apasa butonul Aproba cererea de retur din dreptul acesteia, daca doresti sa o aprobi, sau Respinge cererea de retur daca nu doresti sa o aprobi; in overlayer-ul care va aparea pe ecran vei putea adauga detalii suplimentare pentru client cu privire la retur (vor fi afisate in emailul de confirmare a cererii de retur, alaturi de detaliile comenzii); apasa butonul Salveaza dupa verificarea tuturor setarilor;
  3. Mergi in listing-ul de solicitari Confirmate si apasa butonul Proceseaza retur din dreptul cererii de retur pe care doresti sa o procesezi;
  4. Continua in overlayer-ul Proceseaza retur, unde vei regasi urmatoarele setari:
  • Vrei sa se creeze automat o comanda de retur? - selecteaza optiunea Adauga comanda de retur pentru a continua procesarea cererii de retur sau Nu adauga comanda de retur daca alegi sa adaugi ulterior comanda de retur;
  • Ce doresti sa faci in continuare? - setarea devine activa doar la selectarea optiunii Adauga comanda de retur din cadrul setarii precedente; poti alege sa ramai in pagina curenta sau sa vizualizezi comanda de retur.

Daca ai instalat in magazin aplicatia Wallet, atunci in acest overlayer vei avea la dispozitie si optiunea Refund in Wallet; optiunea iti permite sa rambursezi contravaloarea comenzii pentru care s-a solicitat returul direct in portofelul virtual aferent contului din shop al clientului, daca acesta a optat pentru aceasta metoda de rambursare la completarea formularului de retur.

  1. Apasa butonul Salveaza dupa verificarea tuturor setarilor.

NOTE
Daca ai activat aprobarea automata a cererilor de retur, atunci acestea vor fi procesate in mod automat si adaugate in tab-ul Procesate din pagina Cereri retur.

TIP
Similar, poti accesa listing-ul de retururi si din pagina Aplicatiile mele, apasand butonul Cereri retur disponibil in dreptul aplicatiei Formular Retur.

Adaugarea manuala a unei comenzi de retur din panoul de control

In cadrul magazinului tau MerchantPro ai de asemenea posibilitatea adaugarii in mod manual a unei comenzi de retur direct din panoul de control, dupa cum urmeaza:

  1. Acceseaza Comenzi > Comenzi procesate;
  2. Mergi la meniul Mai multe optiuni al comenzii pentru care vrei sa adaugi o comanda de retur si acceseaza optiunea Adauga comanda retur;
  3. Continua in pagina Adauga o comanda noua, unde vei observa produsul/produsele din comanda cu valori negative in campurile Cantitate si Subtotal; realizeaza urmatoarele setari, dupa preferinte:
  • Ajusteaza stoc in functie de cantitatile finale din comanda - selecteaza optiunea pentru a readauga automat produsul in stoc la finalizarea returului;
  • Metoda de plata - selecteaza metoda de plata agreata impreuna cu clientul, prin care va fi realizata rambursarea contravalorii comenzii catre acesta (Ex: in cazul in care clientul a achitat comanda prin transfer bancar, poti selecta returnarea sumei in Wallet, daca si clientul este de acord cu aceasta metoda);
  • Metoda de livrare - poti selecta o alta metoda de livrare pentru returnarea comenzii decat cea utilizata la livrarea acesteia catre client;
  • Cost livrare - acceseaza butonul de editare din dreptul costului de livrare pentru a seta costul livrarii comenzii de retur (Ex: in cazul in care costul metodei de livrare selectate este setat la 15 lei, dar vrei sa oferi retur gratuit, adauga 0 in campul de pret).
  1. Apasa butonul Salveaza; comanda va fi adaugata in listing-ul de retururi in asteptare cu un marcaj specific de Comanda in asteptare/Retur;
  2. Continua cu pasii de procesare a comenzii de retur descrisi anterior in capitolul Procesarea comenzilor de retur pentru a finaliza procesarea comenzii de retur.

TIP
Daca dintr-un anumit motiv comanda de retur nu mai este necesara, poti anula comanda de retur prin apasarea butonului Anuleaza comanda in oricare dintre fazele de procesare descrise mai sus.

Procesarea comenzilor de retur

Dupa crearea comenzilor de retur, acestea vor putea fi regasite in pagina Retururi in asteptare, cu marcaj specific de Comanda in asteptare, insotita de specificatia Retur, sau Schimb, in functie de caz; in aceeasi pagina poti vedea si statusul platii, precum si informatiile de facturare si livrare. Descopera in continuare cum poti procesa comenzile de retur:

Procesarea unei comenzi de retur fara schimb de produse

Pentru a procesa o comanda de retur cu rambursarea contravalorii acesteia in contul clientului, urmeaza pasii de mai jos:

  1. Mergi in Comenzi > Retururi in asteptare si apasa butonul Confirma comanda; selecteaza in overlayer optiunea Comanda in procesare, iar comanda de retur va fi adaugata in listing-ul de Comenzi in procesare; in aceasta faza este trimisa solicitarea catre curier pentru preluarea coletului de la client;
  2. Dupa preluarea coletului de catre curier, mergi in listing-ul de Comenzi in procesare si apasa butonul Marcheaza ca expediat;
  3. Dupa livrarea comenzii de retur, mergi in listing-ul de Comenzi expediate si apasa butonul Confirma comanda ca livrata; in overlayer selecteaza optiunea Comanda livrata;
  4. Apasa butonul Salveaza pentru a finaliza procesarea comenzii de retur.

Procesarea unei comenzi de retur cu schimb de produse

Pentru a procesa o comanda de retur pentru care clientul a solicitat schimbul de produse, va fi necesar sa parcurgi pasii descrisi in subcapitolul Procesarea unei comenzi de retur fara schimb de produse; diferenta consta in faptul ca in pagina de procesare a comenzii vei vedea atat produsul pentru care s-a solicitat returul, cat si pe cel solicitat pentru schimb (o varianta a aceluiasi produs) sau inlocuire (un produs identic).

TIP
Intr-o comanda de retur, produsele returnate vor figura cu valori negative in dreptul campurilor cantitate si subtotal, urmand sa fie readaugate inapoi in gestiunea din care au fost initial scazute; urmand aceeasi logica, produsele expediate de comerciant la schimb vor figura cu valori pozitive, urmand a fi scazute din gestiune.

Afisarea formularului de retur in magazin

In cadrul magazinul tau MerchantPro, cumparatorii pot accesa optiunea Returneaza direct din listing-ul de comenzi disponibil in contul lor de client creat in shop; pentru a pune formularul de retur la dispozitia clientilor tai si in alte zone din site, urmeaza pasii de mai jos:

  1. Mergi in panoul de control al magazinului la Website > Manager meniu;
  2. Mergi la zona din site in care vrei sa afisezi formularul de retur si apasa butonul Adauga un element nou;
  3. In overlayer-ul Selecteaza ce tip de element de meniu doresti sa adaugi selecteaza optiunea Pagina predefinita;
  4. Continua in pagina de adaugare a elementului si mergi in sectiunea Setari generale pentru a introduce tipul si setarile generale ale elementului;
  5. Mergi la Titlu si adauga un nume descriptiv (Ex: Formular de retur, Returneaza produse etc); denumirea va fi afisata in magazin;
  6. Mergi la Route pages si selecteaza din meniul dropdown optiunea order_lookup, pentru a redirectiona clientii catre formularul de retur, la accesarea elementului in magazin;
  7. Mergi la Pozitie in lista (afiseaza dupa pagina) si selecteaza ordinea elementului in raport cu celelalte elemente din meniu;
  8. Continua in sectiunea Setari afisare si defineste preferintele pentru afisarea elementului in cadrul meniului;
  9. Mergi la Atribut target Blank si activeaza butonul de tip glisor daca doresti sa permiti deschiderea link-ului intr-un tab nou de browser;
  10. Mergi la Atribut nofollow si activeaza butonul de tip glisor daca doresti ca link-ului sa ii fie asociat atributul nofollow; prin intermediul acestui atribut, din perspectiva motoarelor de cautare link-ul introdus nu va influenta rank-ul paginii catre care link-ul directioneaza;
  11. Mergi la Status si selecteaza una dintre optiunile:
  • Activ (se afiseaza in site);
  • Inactiv (nu se afiseaza in site);
  1. Apasa butonul Salveaza dupa verificarea tuturor setarilor.

Trimiterea unei solicitari de retur din shop si anularea unei comenzi

Clientii magazinului tau care au un cont creat in shop pot trimite cereri de returnare a produselor achizitionate dupa cum urmeaza:

  1. La accesarea sectiunii Istoric comenzi din cont, clientul va accesa butonul Returneaza din dreptul comenzii pe care doreste sa o returneze; optiunea de returnare devine activa doar daca respectiva comanda a fost marcata ca expediata;
  2. In pasul urmator, clientul va fi directionat in pagina Adauga retur nou, unde va observa setarea Ce vrei sa faci cu acest produs?; in functie de setarile pe care le-ai realizat aplicatie, pot fi disponibile optiunile:
  • Returneaza articolul - clientul alege sa returneze produsul, urmand sa ii fie rambursata contravaloarea acestuia;
  • Inlocuieste articolul - clientul alege sa returneze produsul, urmand sa primeasca in loc un produs identic;
  • Schimba articolul - clientul alege sa returneze produsul, urmand sa primeasca la schimb un alt produs.
  1. Dupa selectarea optiunii de retur, clientul va trebui sa completeze motivul returului si sa incarce in campul dedicat o poza a acestuia, in functie de setarile pe care le-ai definit; in cazul in care permiti in magazin returul partial, cumparatorii vor putea returna o cantitate mai mica decat cea comandata dintr-un anumit produs;
  2. In ultima faza a adaugarii comenzii de retur, clientul va trebui sa selecteze cum va fi livrata comanda de retur, adresa de ridicare a coletului si metoda de rambursare (daca permiti rambursarea in cont bancar, clientul va putea sa isi introduca datele contului bancar in care doreste sa incaseze contravaloarea returului; similar, clientul poate opta pentru incasarea contravalorii in Wallet, daca permiti acest lucru in magazin);
  3. Pentru a finaliza expedierea solicitarii de retur, clientul va apasa butonul Trimite.

Daca din setarile aplicatiei Formular Retur permiti anularea unei comenzi de catre client, atunci cumparatorul va regasi in sumarul comenzii din contul sau de client din magazin butonul Anuleaza; la accesarea acestei optiuni, clientul care se razgandeste in privinta achizitiei va putea sa renunte la plasarea comenzii, daca aceasta inca nu a fost expediata.

TIP
Pentru a le permite clientilor fara cont (checkout rapid) sa efectueze o solicitare de retur, este necesar sa afisezi in magazin un link catre formularul de retur, urmand ca acestia sa introduca in campurile dedicate adresa de email si ID-ul comenzilor pe care doresc sa le returneze si apoi sa efectueze pasii pentru trimiterea unei solicitari de retur din shop.

Ultima modificare: 06 Oct 2022
Te-a ajutat acest articol?
Mai ai nevoie si de alte informatii?