Cat de important este Social Media ROI si cum se poate calcula

28 mai 2012

Returnarea Investitiei (ROI) este unul dintre cei mai importanti indicatori pe care trebuie sa ii ia in calcul companiile, pentru a putea stabili daca se justifica plasarea de fonduri. Promovarea unei afaceri prin intermediul social media a devenit unul din stalpii strategiilor de marketing de succes, ce au ca obiectiv transformarea potentialilor cumparatori in clienti fideli. Odata cu implicarea in social media, marketerii ar trebui sa afle in ce masura aceste activitati returneaza efortul monetar si de timp care a fost depus.

Ce inseamna Social Media ROI?
Return of Investment, sau pe scurt ROI, semnifica raportul dintre profit si investitii, si indica in ce masura este rentabila investitia facuta. Aflarea ROI pentru social media este insa o provocare deoarece masurarea influentei sale directa asupra vanzarilor sau a cresterii numarului de clienti este un proces complex, care ia in calcul variati factori, in functie de reteaua sociala utilizata si de datele statistice puse la dispozitie de aceasta.

Calculand ROI iti poti da seama daca modul in care ai promovat afacerea si ai utilizat instrumentele respectivei retele de socializare au fost cele mai potrivite si daca este necesar sa aduci imbunatatiri. Calcularea Social Media ROI este un punct cheie pentru activitatile de media marketing, care pot fi modificate in functie de aceste rezultate.

Masurarea ROI pentru strategia social media este inca un subiect sensibil pentru multe companii. Studiile au aratat faptul ca doar un procent de 10% dintre marketerii din Marea Britanie monitorizeaza ROI adus de Facebook si Twitter, in timp ce 53% dintre afaceri folosesc in prezent social media, iar 88% au spus ca expunerea pe aceste retele este singurul mare beneficiu. Marile brand-uri au ajuns la aceeasi concluzie, 64% dintre acestea considerand ca in final social marketing va produse o returnare a investitiei.

 

Indicatori pe care sa ii iei in calcul
Inainte de a luat in calcul diverse date statistice, care iti pot distrage atentia de la cele care merita intradevar sa fie luate in considerare, trebuie sa iti dai seama care sunt elementele pe care trebuie sa te concentrezi. Pune-ti intrebarea urmatoare: Care este beneficiul adus afacerii tale?

Activitatile pe care le intretii pe retelele de socializare contribuie la atingerea obiectivelor, insa cum afli daca ai aplicat cea mai buna metoda care sa aduca exact beneficiile pe care ti le doresti. In primul rand trebuie sa te gandesti la modul in care socialul contribuie la dezvoltarea business-ului tai. Ai nevoie de persoane care sa completeze un formular pentru a-ti crea o baza de date sau poate vrei sa aduci cat mai multi oameni la un eveniment? In functie de acestea vei aborda diferit fanii fata de alte companii, asa ca si indicatorii la care te raportezi vor fi diferiti.

Acest infografic ne arata cum ne putem apropia de un Social Media ROI corect.

Sucess

Asadar, iata o lista cu cativa dintre cei mai importanti indicatori pe care sa ii ai in vedere:

* Social connections. Acesta este primul lucru pe care il observi atunci cand urmaresti o retea sociala. Practic, te uiti la numarul de fani de pe Facebook, Twitter, Youtube sau alte site-uri de acelasi tip. Pe termen lung, daca nu vei putea atrage un numar impresionant de persoane care sa urmareasca profilul tau, atunci poate ar trebui sa reconsideri asezarea acestor cifre pe locul intai atunci cand vrei sa calculezi gradul de intoarcere a investitiei in social media. Un numar mare de fani nu iti garanteaza si un numar mare de clienti, insa, daca administrezi contul conform beneficiilor pe care le doresti, este posibil ca un numar mai mic de fani sa devina clienti fideli.

* Social page views. Acest indicator iti arata cate pagini au fost vizualizate in cadrul unei retele de socializare. Facebook ofera o varietate de statistici, ce includ si aceste date. In functie de campaniile pe care le ai in desfasurare, este posibil ca numarul de pagini vizualizate din cadrul social sa fie mai valoroase decat cele de pe site-ul tau, deoarece inseamna ca postarile respective au devenit virale si astfel ai atins noi potentiali clienti.

* Video/SlideShare views. Numarul de vizualizari al videoclipurile postate pe canalele video sau al prezentarilor de tip slide iti arata de cate ori a fost vazut materialul postat de tine. Daca ai inclus aici elemente de branding precum logo, date de contact, in video si in descrierea lui, atunci poti fi convins de rezultatele pozitive pe care le va aduse implicarea ta in creare de astfel de materiale.

* Engagement rate. Foarte important este gradul de implicare al fanilor, functie de numarul total al like-urilor si al comentarilor divizate la numarul total de fani. Este bine sa stii cat de multe reactii creeaza posturile tale, dar si care este feedback-ul utilizatorilor. Aceasta este o variabila luata in calculul EdgeRank, un algoritm care personalizeaza posturile din feed-ul de stiri Facebook, in functie de elementele cu care ai mai interactionat. Pe Twitter, poti calcula rata de Retweet, care te ajuta sa afli relevanta postarilor tale si cat de atractive au fost acestea.

* Twitter impression reach. Poti cumula tweet-urile individuale care ajung in feed-urile follower-ilor, bazat pe numarul tau te tweet-uri si re-tweet-uri. Bineinteles, nu vei putea afla numarul real al celor care au fost vizualizate, dar poti afla numarul posibilelor impresii si frecventa lor.

* Social clicks. In cadrul acestora nu intra doar clik-urile care duc catre site-ul tau, de pe retelele de socializare, ci si legaturile care apar intre acestea. Spre exemplu, daca postezi pe Facebook un video, un utilizator ar putea ajunge in profilul tau de Youtube ori Vimeo. Asadar, promovarea devine una complexa, utilizatorii avand un comportament mai amplu de navigare, dintr-o retea de socializare in alta. Un fan de pe Facebook ar putea aduce mai multi followeri pe Twitter si vice-versa.

* Chatter levels. Vrei sa afli daca toate postarile, tweet-urile, articolele sau videoclipurile tale au intradevar rezultate? Poti verifica intr-o anumita masura acest lucru folosind Google Alerts. Cu toate ca nu ofera date statistice exacte, acesta arata prezenta pe care o ai in spatiul social online. Daca ai postat o stire noua sau un concurs, poti afla astfel cum se raspandeste informatia.

* Media equivalent value. Richard Fouts il descrie ca fiind „echivalentul monetar al impresiilor generate prin intermediul social media, care ar fi fost obtinute in mod traditional prin intermediul mediilor platite.” Poti lua in calcul si campaniile pe care le platesti pe site-urile social media si compara apoi cu situatia in care ar trebui sa platesti pentru a obtine acelasi numar de click-uri/vizualizari prin cumpararea de bannere sau alte forme de publicitate.

 

Cum se poate masura Social Media ROI?
Calcularea exacta a Return of Investment se poate dovedi destul de dificila de multe ori, dar pentru a te apropia cat mai mult de un raspuns real, te poti raporta la cativa indicatori. Astfel, incearca sa determini care sunt valorile urmatoare:

* Social Media Costs – ai investit in hardware si software atunci cand ai angajat o persoana care sa se ocupe de acest tip de promovare? Atunci adauga si aceste costuri pe lista. Iar timpul consumat pentru a pune in practica strategiile de marketing social merita pus la socoteala. Contrar credintei care spune ca media sociala este gratuita, bine-cunoscutul sfat “Time is money!” demonstreaza faptul ca timpul este o resursa foarte valoroasa, ce nu poate fi regenerata.

* Customer Lifetime Value – Reprezinta valoarea neta (suma) pe care o atribui unui client, in functie de valoarea cumparaturilor sale si de valoarea achizitionarilor pe care le fac si le-ar putea face clientii pe care el ii aduce in magazinul tau. Luand CLV in considerare, ai putea imbunatati strategiile pentru pastrarea clientilor si cresterea numarului de vanzari. Social media intervine intr-un mod foarte facil in acest calcul, deoarece prin intermediul retelelor de socializare clientii tai actuali iti pot aduce noi clienti. Astfel poti creste vizibil valoarea unui client daca angajezi utilizatorii in activitati legate de brand-ul sau produsele tale, creand o comunitate in care ei au incredere.

* New Customer Value Via Social Media – urmareste conversiile campaniilor tale folosind Google Analytics sau un alt program de masurare a traficului. Afli astfel ce rezultate ai obtinut fie prin masurarea vanzarilor, fie al valorii pe care il are in medie o persoana care a indeplinit o actiune ce se va transforma in viitor intr-o achizitionare propriu-zisa, cum ar fi inregistrarea printr-un formular de subscriere.

* Customer Service Value – odata cu dezvoltarea social media companiile pot reduce si alte costuri pe care le pentru a pastra clientii. Spre exemplu, relatiile cu clientii se pot transfera acum, cel putin partial, pe Facebook sau Twitter, acolo unde oamenii pot primi raspunsuri rapide la diverse probleme.

 

Social Media ROI

 

Formula de calcul Social Media ROI
Ca sa afli care este ROI adus de social media, poti apela la urmatoarele formule de calcul. Aflarea Investment Return depinde de indicatorii pe care ii vei avea in vedere, in functie de campaniile in desfasurare.

Social Media ROI =(Investment Return – Social Media Spend) / Social Media Spend

Investment Return = (Customer Lifetime Value/10 (years) x Number of New Customers) + Customer Value Via Social + Customer Service Value + Media Equivalent Value.

 

Marketerii investesc semnificativ mai multe eforturi in social media si se asteapta o crestere de amploare in urmatorii ani. Este foarte bine inteles faptul ca rezultatele unei campanii trebuie centralizate pentru a trage o concluzie pentru etapa urmatoare de dezvoltare a unei afaceri. Oare cat de mult efort este necesar pentru a furniza rezultate cat mai realiste in ceea ce priveste ROI? Poate ca in acest moment retelele de socializare nu ofera toate datele pentru obtinerea celor mai corecte date, dar cu timpul este posibil sa dezvolte aceasta sectiune, odata cu constientizarea importantei pe care o are social media in mixul de marketing.

Lasa un comentariu