Cum influenteaza culorile comportamentul de cumparare
Parca dintotdeauna am asociat culorilor cate o semnificatie, indiferent de ocazie. Albul ne duce cu gandul la puritate, bleul la siguranta si stabilitate, rosul la pasiune si lista poate continua. Pe langa aceste semnificatii clasice, pe care le folosim in viata de zi cu zi, mai exista o abordare care ne intereseaza pe noi, care lucram in marketing sau ecommerce. Asta pentru ca aceste simple culori au un impact psihologic destul de mare asupra consumatorilor nostri si a oamenilor pe care vrem sa ii transformam in clienti.
Culorile pot influenta sentimentele oamenilor, precum si perceptia asupra unui brand sau produs si sunt considerate a fi unul din cele mai importante elemente de design pentru website-uri, newslettere, bannere si alte materiale de marketing. Este bine de stiut faptul ca culorile pot creste recunoasterea brandului cu pana la 80% si consecventa in culorile folosite in elementele de branding ale unei companii poate rezulta in cresterea vanzarilor.
In primul rand este foarte important sa stim cui ne adresam si ce stare vrem sa ii transmitem prin mesajul, designul si culorile pe care le folosim. Daca, de exemplu, este vorba de un site cu flash sales, atunci indicat ar fi ca in mixul de culori de pe site sa predomine culorile rosu si portocaliu, care se adreseaza consumatorilor care cumpara din impuls (impulse shoppers).
In tabelul de mai jos am sintetizat semnificatiile pe care le au culorile si la ce sunt folosite cel mai des.
Culoare |
Ce sentiment transmite |
Natura asocierii |
Unde este cel mai des folosit |
Rosu |
Energie, foame |
Atrage atentia si creste ritmul batailor inimii |
Logo-uri si call to action-uri |
Portocaliu |
Entuziasm, veselie |
Asociat cu fructele citrice |
Call to action-uri (abonare la newsletter, butoane de “cumparaâ€) |
Albastru |
Siguranta, demn de incredere |
Asociat cu culoarea cerului (culoare universal placuta) |
Intreprinderi financiare (banci, asigurari, etc) |
Verde |
Calm, stabilitate |
Asociat cu culorile primaverii si ale naturii |
Testimoniale, chestiuni legate de divertisment si hobby-uri |
Negru |
Putere, eleganta, mister |
Asociat cu absenta culorii |
Magazine care vand produse scumpe |
Alb |
Simplitate, puritate |
Asociat cu nunti, policlinici |
Moda, produse sau servicii medicale |
Cum spuneam mai sus, o culoare poate atrage un tip de cumparatori, in timp ce alta va „vorbi” mai bine pentru alt gen de oameni. Mai jos sunt principalele categorii de cumparatori si cum reactioneaza ei la diferite culori.
Culoare | Cine reactioneaza cel mai bine |
Rosu | Cumparatorii impulsivi |
Portocaliu | |
Negru | |
Roz | Cumparatorii “pe buget†|
Albastru-culoarea cerului | Cumparatorii traditionalisti |
Grena |
Lasa un comentariu