Mit sau realitate despre viitorul comertului electronic

5 februarie 2013

Domeniul e-commerce a inregistrat o evolutie spectaculoasa in ultimii ani odata cu cresterea numarului de magazine online, devenind in unele tari un obicei de zi cu zi al consumatorilor.

Insa, atunci cand vine vorba despre previziuni privind viitorul dezvoltarii shopping-ului online acestea sunt inca sufocate de niste presupuneri ridicate la rangul de mituri si popularizate foarte mult prin intermediul diverselor articole pe aceasta tema ce impanzesc site-urile de specialitate sau blogurile celor interesati de acest domeniu.

Intr-un recent studiu realizat de PwC intitulat „Demistificarea cumparaturilor online: Cele 10 mituri ale comertului cu amanuntul pe canale multiple” realizat pe baza raspunsurilor a peste 11.000 de cumparatori online din 11 tari de pe trei continente, releva faptul ca unele dintre previziunile privind viitorul comertului online nu sunt decat niste mituri.

Concret, studiul releva printre altele faptul ca retelele de socializare, care au ajuns sa fie vazute de unii ca reprezentand viitoarele canale de comert cu amanuntul nu vor lua locul magazinelor online; majoritatea oamenilor prefera inca sa utilizeze computerul pentru cumparaturi online si nu tableta; iar diferentele dintre profilurile consumatorilor din diverse tari si regiuni ale lumii sunt inca semnificative.

Importanta retelelor de socializare

Datele cuprinse in studiul PwC arata ca platformele de socializare nu devin in sine canale de achizitie de produse. In schimb, ele devin tot mai populare de la an la an si genereaza vanzari pe celelalte canale, atat in magazinele traditionale cat si in cele online, utilizatorii folosindu-le pentru a se informa, pentru a da feedback despre produse, pentru a vana oferte si a face recomandari prietenilor.

Cu toate acestea, unele noi „miscari” ale companiilor care gestioneaza cele mai importante platforme de social media vin sa contrazica studiul PwC.

Astfel, lansarea serviciului Facebook Gifts reprezinta o reala oportunitate pentru magazinele care vor deveni parteneri si furnizori de a valorifica imensul potential oferit de populara retea de socializare.

Tabletele vor depasi calculatoarele personale ca mediu de utilizare pentru cumparaturile online

Pe cei care se tem de statisticile care releva faptul ca tablet-pc-urile sunt tot mai des utilizate pentru a face shopping online, studiul PwC ii poate linisti intr-o oarecare masura, datele colectate si analizate de ei aratand ca intr-o proportie covarsitoare, cumparatorii folosesc in continuare calculatoarele personale atunci cand fac cumparaturi de pe Internet.

In ciuda acestui fapt, optimizarea magazinului online pentru platformele mobile reprezentate de tablete si smartphone-uri este un fapt ce nu ar trebui neglijat de niciun om de afaceri ce detine un business e-Commerce.  Potentialul ca aceste device-uri sa devina tot mai importante in e-Commerce este urias, ele fiind deja folosite pentru alte etape din procesul de cumparare cum ar fi cautarea de produse si obtinerea de informatii.

Uniformizarea profilului consumatorului la nivel international

Unul dintre cele mai raspandite mituri privind viitorul e-commerce este acela ca, pe masura ce lumea devine mai conectata,  consumatorii devin din ce in ce mai asemanatori, privit dintr-o perspectiva globala.

Studiul PwC releva ca, desi granitele traditionale nu sunt atat de importante cand este vorba de cumparaturile online, exista in continuare o gama larga de diferente si preferinte locale in comportamentul consumatorilor.

Asa incat, noi va recomandam ca in cazul in care doriti sa oferiti servicii de vanzare si peste hotare, sa studiati foarte bine specificul si potentialul de cumparare al tarilor targetate si sa faceti o diferentiere intre modul in care abordati strategiile de vanzare locale si cele internationale.

Tot legat de profilul international al consumatorilor online, este interesant de subliniat faptul ca, desi China se afla intr-o pozitie fruntasa in ceea ce priveste o serie de tendinte cheie, modelul lor de achizitii online si optiunile lor pentru cumparaturi sunt unice.

Conform studiului realizat de PwC China nu reprezinta modelul viitorului pentru piata online de comert cu amanuntul.

Astfel, chiar daca unul din patru chinezi au folosit un smartphone sau o tableta pentru a face cumparaturi online, la nivel global, procentul de consumatori care prefera aceste gadget-uri pentru achizitii este de doar 11%.

Amazon vs. restul lumii

Retailerii care se tem de faptul ca jucatorii internationali care actioneaza exclusiv in online (precum Amazon) vor avea mereu un avantaj asupra afacerilor locale pot sta linistiti. Rezultatele studiului PwC arata ca magazinele online locale care ofera servicii exclusiv pentru tara din care provin au un avantaj competitiv propriu.

Desi exista situatii cand sunt preferate site-uri internationale pentru achizitia anumitor produse, consumatorii prefera in mare parte sa cumpere local datorita preturilor mai scazute de transport si a duratei mai mici de livrare a produselor cumparate.

Preturile mici sunt singurul avantaj al cumparaturilor de pe Internet?

Raspunsul la aceasta intrebare rezultat in urma analizei facute de PwC este linistitor pentru comerciantii online. Desi ramane unul dintre principalii factori ce determina un consumator sa achizitioneze un produs de pe Internet in defavoarea aceluiasi produs dintr-un magazin traditional, pretul mai mic nu este singurul motiv pentru care un client ar alege sa-si faca cumparaturile din mediul online.

Astfel, studiul arata ca, in cea mai mare parte, cumparatorii apreciaza calitatea si brandurile inovatoare in defavoarea pretului atunci cand cumpara de la comerciantii preferati de pe canale multiple, fie ele online sau offline.

Lasa un comentariu