Psihologia culorilor in marketingul online (partea I)

13 februarie 2012

Culorile si diferitele combinatii de culori transmit mesaje diverse. De cele mai multe ori, atunci cand vorbim despre site-uri, culorile generaza o anumita stare de spirit sau emotii vizitatorilor.

Cunoasterea psihologiei culorilor te poate ajuta asadar in selectarea celor mai bune combinatii de culori pentru magazinul tau online.

Pentru magazinele online construite cu platforma ShopMania Biz sunt disponibile o gama variata de teme in diverse combinatii de culori ce pot fi selectate din meniul Design – Selectie tema.

Daca doresti, poti modificarea culorile din tema si cu ajutorul editorului CSS, din panoul de administrare.

Inainte insa de a face acest lucru este util sa stii urmatoarele lucruri.

Culorile si cultura

Inainte de a incepe sa examinam emotiile si ideile ce pot fi generate de anumite culori, trebuie sa subliniem faptul ca psihologia culorilor nu este o stiinta exacta.

Culorile si semnificatia atribuita lor variaza adesea in functie de cultura si zona geografica.

De exemplu, pentru occidentali, culoarea galbena este asociata cel mai frecvent cu lasitatea.

In Japonia insa, galbenul este dimpotriva culoarea celor curajosi.

Acesta fiind un exemplu extrem in care aceeasi culoare are semnificatii diametral opuse in diferite parti ale lumii insa ilustreaza foarte bine faptul ca este util sa selectezi culorile pe care doresti sa le folosesti pentru website-ul care-ti gazduieste business-ul online in functie de publicul si zona de pe glob careia i te adresezi.

Ce se afla in spatele culorilor?

Cercetarile au demonstrat ca anumite culori sunt asociate cu diverse emotii in special intr-un anumit context.

O simpla privire asupra listei de mai jos te va ajuta sa realizezi cat de precise sunt aceste asocieri.

Rosu: Energie, pasiune, dorinta, dragoste, manie, violenta, urgenta si pericol.

Dragostea si mania par a fi emotii contradictorii insa contextul este important pentru a intelege de ce culoarea rosu este asociata cu ambele.

Daca ti se va spune sa denumesti ceva rosu legat de sarbatoarea de Sfantul Valentin, cel mai probabil nu te vei gandi la nimic ce sugereaza manie si pericol ci la pernute in forma de inimioare. Un magazin cu produse pentru adulti poate asadar beneficia foarte mult prin alegerea acestei culori.

Rosul este de asemenea culoarea luminii de oprire a semafoarelor si a semnelor de interdictie sau de atentionare asupra unui potential pericol.

De aceea, este indicata folosirea unui fundal predomaninat rosu daca detii un magazin cu produse a caror folosire presupune o atentie sporita, de exemplu produse chimice.

Portocaliu: Bucurie, schimbare si chemare la actiune.

Culoarea portocaliu se incadreaza undeva intre rosu si galben in spectrul emotional al culorilor.

Este mai puternic decat galbenul dar mai prietenos decat rosul.

Nuantele mai inchise de portocaliu sunt asociate adesea cu toamna si cu pamantul.

Asa ca portocaliul este o alegere foarte potrivita pentru magazine de produse alimentare, produse eco sau bio sau pentru un magazin ce comercializeaza instrumente de gradinarit sau flori.

Galben: Optimism, speranta, energie si fericire.

Galbenul este o optiune excelenta pentru a aduce veselie site-ului tau. Cu toate acestea, trebuie sa fii atent cu folosirea culorii galben intrucat aceasta, folosita in exces, poate deranja privirea vizitatorilor.

Un site cu jucarii pentru copii, cadouri amuzante sau instrumente muzicale, poate beneficia foarte mult de alegerea unui fundal galben.

Albastru: Culoarea albastru sugereaza incredere, securitate, calm, responsabilitate. Asa ca nu e de mirare ca este culoarea cea mai des folosita de catre site-urile bancilor si a marilor companii de stat sau institutii publice, care au nevoie sa inspire incredere si responsabilitate.

Albastrul este insa o culoare extrem de versatila, in functie de diversele sale nuante, bleu deschis sau bleumarin, albastrul inchis sugerand o siguranta sporita si fiind asadar mai potrivit pentru un magazin de produse software de exemplu, pe cand albastrul deschis este mai prietenos si se potriveste foarte bine site-ului unui magazin cu bijuterii sau produse cosmetice.

Albastrul este in general asociat si curateniei, de aceea produsele de uz casnic sau pentru arhivare si organizare, vor fi puse foarte bine in valoare pe un site albastru.

In partea a doua a articolului „Psihologia culorilor in marketingul online”  iti vom prezenta semnificatiile altor culori, influentele pe care culorile le au asupra vizitatorilor unui site, ce conexiuni emotionale determina anumite combinatii de culori si cum influenteaza culorile recunoasterea unui brand.

Lasa un comentariu