Oportunitatile comertului electronic in Romania
Privite la inceput cu scepticism de catre utilizatorii de Internet din Romania, din cauza numeroaselor stiri despre pericolele platii cu cardul, magazinele online au castigat in ultimi ani foarte mult teren virtual si incredere din partea celor care le viziteaza si-si fac cumparaturile de pe Internet.
Conform datelor statistice furnizate de principalii procesatori de tranzactii cu cardul pe Internet, la nivelul Romaniei, in primul trimestru din 2010, volumul tranzactiilor online cu card bancar din Romania s-a ridicat la 31,85 de milioane de euro, inregistrandu-se o crestere cu 70% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
Astfel, in prima jumatate a anului trecut s-au efectuat pe Internet peste un milion de tranzactii a caror plata s-a facut cu un card bancar.
La nivelul intregului an 2010, s-au facut 2,26 milioane de astfel de tranzactii, valoarea medie a unei tranzactii fiind de 58 de euro.
Domeniile cele mai atractive pentru romanii care au ales sa plateasca cu cardul pe Internet au fost telecomunicatiile, turismul, plata utilitatilor, serviciile, retailul si divertismentul.
Pentru comparatie, in 2009 s-au efectuat plati online in valoare de 92,8 milioane de euro.
De ce acceseaza romanii magazinele online?
Cei mai multi cauta informatii (specificatii) despre un anumit produs dar un procent tot mai mare cauta ofertele de pe piata.
74% dintre cumparaturile de pe Internet se fac din magazinele online; 19.70% de pe site-urile de anunturi si doar 1% de pe site-urile de licitatii online.
87% dintre achizitii sunt produse, 11.20% sunt si produse si servicii si doar 1% doar servicii.
51.4% dintre romani sunt „destul de multumiti” de produsele achizitionate online
Ce cumpara romanii de pe Internet?
Varietatea produselor cumparate de pe Internet de romani este mare: DVD-uri; mobila; decoratiuni; computere; accesorii hardware si programe software; diverse unelte si scule, cosmetice, produse de catering, cadouri si flori.
Cel mai des cumparate sunt produsele electronice si electrocasnice urmate de biletele de transport de avion, tren sau auto.
Alte achizitii sunt biletele la spectacole, concerte si meciuri (25% – de mai multe ori); sejururi; servicii de turism; servicii hoteliere (24.77%);
In privinta produselor achizitionate, 14.13% au cumparat de mai multe ori DVD-uri;
6.31% au cumparat cel putin o data obiecte de mobilier; 24% au cumparat o data un computer; 38% au cumparat de mai multe ori accesorii hardware; si 38% au cumparat de mai multe ori produse electronice si electrocasnice. 34.40% – de biletele de transport de avion, tren sau auto.
Cati bani cheltuie romanii pe Internet?
Cel mai mare procent au declarat ca au cheltuit o suma medie intre 200 si 300 de lei pentru cumparaturi de pe Internet.
Cumparaturile se platesc cu cardul bancar:
La nivelul anului 2010 spre exemplu, 62.31% dintre respondentii Studiului National pentru Comert Electronic editia 2010 au declarat ca si-au folosit cardurile pentru a plati produsele cumparate din magazinele online. Iar 38.18% au declarat ca simt nevoia unei validari externe de securitate pentru a le spori increderea in siguranta tranzactiilor cu cardul bancar pe Internet cum ar fi o cerificare 3D Secure sau a Bancii Nationale.
Ce trebuie sa imbunatateasca magazinele online romanesti?
Magazinele online au insa nevoie in continuare sa se imbunatateasca, mai ales la nivelul aspectului si al organizarii. 28.93% dintre respondentii studiului SNEC vor ca aspectul general al magazinelor online sa se imbunateasca destul de mult, iar 21.41% vor acest lucru chiar foarte mult.
De asemenea, un nivel de usabilitate crescut este dorit foarte mult de un procent de 30% dintre romani. Iar 41.85% simt nevoia de mai multe informatii tehnice despre produse.
Un alt aspect inca „spinos” in Romania este politica de returnare a produselor cumparate din magazinele online.
Astfel, 41% dintre romanii care au participat la studiul SNEC vor ca politica magazinelor online de acceptare a returnarii produselor cumparate sa fie mai flexibila.
La ora actuala, legislatia romaneasca prevede ca un cumparator are dreptul sa returneze un produs achizitionat de pe Internet fara penalitati si fara un motiv, in termen de 10 zile lucratoare de la primirea acestuia.
Surse folosite in realizarea acestui articol: Blogul ePayment; Studiul National pentru Comert Electronic editia 2010.
Lasa un comentariu