Remote work pentru eCommerce: cum ne adaptam rapid in vremea COVID-19?
Deja nu mai este niciun secret faptul ca pandemia de COVID-19 a afectat toate sectoarele economiei. Se spune ca magazinele online sunt cel mai putin afectate, datorita reducerii traficului in magazinele de retail clasic.
Cu toate acestea, chiar si acele magazine online care inregistreaza vanzari record au propriile provocari. Una dintre cele mai semnificative este adaptarea la „remote work” sau munca de acasa.
Am discutat recent despre masurile de siguranta pentru magazinele online. Astazi ne propunem sa va ajutam cu niste sfaturi despre cum sa muncim mai eficient de acasa si cum sa ne facem zilele mai placute.
- eCommerce si munca de acasa – o tranzitie dificila
- Tehnologia ne ajuta
- Managementul unei echipe la distanta – trenduri si bune practice
- Cum ramanem productivi?
eCommerce si munca de acasa – o tranzitie dificila
O particularitate a comertului online este ca el nu se poate desfasura in intregime de la distanta. Exista in continuare angajati care trebuie sa manipuleze produsele, sa verifice stocurile la fata locului, sa coordoneze aprovizionarea si livrarea.
Pentru ei, masurile de siguranta mentionate anterior sunt cruciale. Ne putem inspira, de pilda, din actiunile celor de la Fan Courier sau din cele ale altor firme de curierat din Romania si din intreaga lume.
Pe de alta parte, exista si angajatii care pot lucra de acasa. Provocarile lor sunt de alta natura. Daca ne gandim doar la cei care updateaza cataloagele de produse, ne dam seama ca au de lucrat cu sute de SKU-uri care trebuie publicate pe numeroase canale de vanzari.
De asemenea, cataloagele trebuie updatate constant, lucru pentru care de multe ori este necesara comunicarea cu colegii lor aflati inca la sediul companiei. Comunicarea constanta cu livratorii si furnizorii (de multe ori aflati pe alte fusuri orare) este si ea mai dificila decat de obicei in aceste zile.
Hai sa vedem ce putem face pentru a mentine afacerea in viata, dar si pentru a ne face zilele de munca mai usoare.
Tehnologia ne ajuta
Cu siguranta compania ta foloseste deja cateva tool-uri si solutii. Insa s-ar putea sa te ajute si cele de mai jos, mai ales ca majoritatea sunt gratuite (versiunile entry-level, cu optiuni reduse, insa de multe ori suficiente) sau au costuri foarte mici.
- Slack – ideal pentru comunicarea in cadrul companiei. Este foarte util faptul ca poti avea canale diferite pentru fiecare departament, astfel incat sa reduci la minimum notificarile inutile.
- Skype – pentru conferinte rapide cu un numar redus de participanti.
- Zoom – ideal pentru conferinte cu un numar mai mare de participanti si acolo unde ai nevoie de o calitate mai stabila.
- Trello – o aplicatie de project management care poate fi personalizata foarte usor. O poti folosi atat pentru proiecte foarte simple, cat si pentru proiecte complexe si de lunga durata.
- Google Drive si Dropbox – solutii de stocare fisiere. Ambele sunt ideale pentru fisiere mai mari, care nu pot fi atasate direct unui mail sau intr-o aplicatie de project management.
Ai nevoie de alte solutii? Poti gasi aici o lista mai lunga. De asemenea, iti recomandam sa verifici constant preturile solutiilor pe care le folosesti. Foarte multe companii ofera acces gratuit catre anumite solutii in aceasta perioada.
Managementul unei echipe la distanta – trenduri si bune practice
Stim ca multi manageri din industria eCommerce sunt de-a dreptul coplesiti in aceasta perioada. Dincolo de eforturile pe care le fac pentru a ajuta magazinul online din echipa caruia fac parte, adaptarea lor la munca la distanta poate fi chiar mai dificila. Din cauza ca managementul echipei se schimba fundamental, exista noi provocari.
Iata ce iti recomandam pentru o tranzitie mai usoara:
Evita micro-managementul. Stim ca e tentant sa verifici constant daca echipa ta isi indeplineste task-urile. Insa acum e momentul sa te asiguri mai degraba ca ai niste KPI-uri usor de urmarit si cuantificat. Astfel, poti urmari evolutia din aplicatia de project management, fara a fi nevoie sa iti petreci intreaga zi discutand cu echipa ta.
Mai important, acesta e momentul perfect sa arati ca ai incredere in oamenii pe care i-ai format si in faptul ca ei iti vor sprijini eforturile.
Comunica mult si des. Poate ca acest indemn pare ca vine in contradictie cu cel de mai sus. Dar stii cu siguranta ca exista mai multe feluri de a comunica.
In aceasta perioada, e vital sa le arati membrilor echipei tale ca ii sprijini cu tot ce au nevoie, chiar daca nu mai esti in biroul alaturat. Stabileste un program de intalniri video – de exemplu, de trei ori pe saptamana – in care sa discuti cu toata echipa in masura posibilitatilor. Insa comunica si faptul ca oricare dintre colegii tai te poate suna oricand are nevoie de ajutor sau chiar si de sustinere morala.
Accepta faptul ca vor exista erori. Aceasta trecere nu e facila pentru nimeni. Vor exista erori la toate nivelurile echipei tale. E important sa-ti incurajezi colegii chiar si atunci cand gresesc.
Cum ramanem productivi?
Multi dintre noi se confrunta cu probleme de productivitate atunci cand se vad nevoiti sa lucreze intr-un spatiu care era dedicat relaxarii. Lucurile se complica si mai mult atunci cand trebuie sa lucram intr-o locuinta pe care o impartim cu o familie numeroasa.
Iata cateva idei rapide pentru a-ti imbunatati performantele si a evita procrastinarea:
Lucreaza dintr-un spatiu dedicat. Nu trebuie sa-ti renovezi intreaga casa pentru a face loc unui birou gigantic. Trebuie insa sa-ti desemnezi un spatiu care sa fie dedicat rezolvarii task-urilor „de birou”.
Poate fi o masa pe care o eliberezi pentru a avea loc de laptop, canapeaua ta cea confortabila sau chiar masa din bucatarie. Insa incearca sa iti petreci pauzele in alta parte. Dupa cateva zile, vei incepe sa asociezi acel loc cu munca, asa ca vei procrastina din ce in ce mai putin.
Continua sa te misti. Chiar daca nu poti sa faci exercitii atat de complexe si pe o durata atat de lunga ca la sala de fitness, poti (si trebuie!) sa te mentii in forma in aceasta perioada. O simpla cautare pe YouTube iti aduce mii de clipuri din care te poti inspira – pentru toate nivelurile si duratele.
Ti se pare dificil? Un barbat din Franta a alergat un maraton intreg pe un balcon de 7 metri! Se pare ca putem face mai multe decat credeam chiar si fara sa ne parasim locuinta.
Nu uita de pauzele de socializare. La fel ca miscarea, socializarea contribuie la cresterea nivelului de productivitate. Da, suntem inchisi in case. Dar putem in continuare vorbi: chat, video call, telefoane, mesaje SMS – sunt doar cateva dintre optiunile pe care le avem la indemana. Discuta mai des cu colegii tai in aceasta perioada, dar si cu familia.
Stim ca e o perioada dificila pentru toata lumea. Daca noi, cei de la MerchantPro, te putem ajuta cumva suntem aici pentru tine. Ne poti scrie pentru orice nelamurire sau asistenta legata de solutia noastra si nu numai. Daca ai nevoie de sfaturi pentru afacerea ta eCommerce sau pur si simplu vrei sa vorbesti cu cineva din aceeasi industrie, ne poti scrie oricand. Nu putem promite rezolvari la toate problemele. Dar promitem sa incercam!
Lasa un comentariu