Cum sa-ti identifici concurenta in eCommerce si cum s-o analizezi

14 ianuarie 2021

In orice nisa eCommerce ai activa, ai cu siguranta concurenta. Piata eCommerce a crescut semnificativ in 2020, iar aceasta crestere nu se va opri nici in acest an sau in urmatorii.

O piata mai mare e o veste buna… in general. Insa e important sa intelegi cum te afecteaza direct: o concurenta mai acerba este primul lucru pentru care trebuie sa te pregatesti. Nu-ti poti ignora concurentii. De fapt, poti invata de la ei si te poti pregati pentru a-i depasi. Insa doar daca stii cat mai multe lucruri despre ei.

Iata cum sa identifici principalii concurenti si cum sa faci o analiza a concurentei.

Primul pas: identificarea concurentei

Stii exact cine sunt competitorii tai? Daca nu, incepe asa:

  • O cautare rapida pe Google dupa obiectul afacerii tale;
  • Selectarea magazinelor online (rezultatele vor cuprinde si articole, bloguri sau definitii);
  • Impartirea concurentilor in functie de cat de similari sunt cu afacerea ta (mai multe despre asta mai jos).

Sa presupunem ca ai un magazin care vinde ceaiuri premium. Iti recomandam sa efectuezi mai multe cautari cu termeni similari pentru a fi sigur ca ai acoperit toata plaja de concurenti. Cativa termeni pe care ii poti utiliza sunt:

Ceaiuri premium
Ceaiuri de lux
Ceaiuri rare

Acum ca ai o lista de magazine gasite in urma cautarii, segmenteaza rezultatele in:

  • Concurenti directi: cei care vand aceleasi produse ca tine (pot fi aceleasi branduri sau branduri similare) si targeteaza o audienta aproximativ identica. In exemplul nostru, persoane cu venituri peste medie si un interes crescut in a duce o viata sanatoasa.
  • Concurenti indirecti: magazine care vand produse similare (ceaiuri generice, bio sau non-premium). Aceste magazine sunt foarte relevante daca au o prezenta online puternica, deoarece iti pot „fura” usor clientii.
  • Concurenti tertiari: magazine care vand produse similare sau complementare cu ale tale si care pot deveni periculoase daca decizi sa te extinzi sau, dimpotriva, daca ei decid sa se extinda in nisa ta. De exemplu, accesorii pentru ceai.

Alte criterii dupa care poti face aceasta segmentare sunt:

  • Cota de piata
  • Strategia de pret
  • Marimea audientei

Iti recomandam ca, pe baza criteriilor de mai sus, sa alegi circa 5 magazine care iti sunt concurente direct sau indirect pentru o analiza mai detaliata. Ai mai jos detalii despre ce implica aceasta.

Analiza concurentei ecommerce

Tot ce trebuie sa stii despre analiza competitiei

Pana in acest moment, ai doar o idee vaga despre competitorii tai. In cele ce urmeaza, va trebui sa ajungi sa-i cunosti aproape la fel de bine ca pe propria afacere.

Iata de unde sa incepi:

1. Analiza magazinului online

Cateva directii pe care sa le urmaresti:

  • SEO: cat de usor poti gasi site-ul daca folosesti cuvinte-cheie legate de domeniul de activitate? Iti recomandam sa faci aceasta cautare in modul incognito si dupa ce te-ai delogat de pe servicii ca Facebook sau email pentru a obtine rezultate neviciate de istoricul propriu.

  • Experienta de navigare (Este mai facila decat cea oferita de magazinul tau?)

  • Fotografiile de produs (Sunt profesionale? Cate fotografii exista pentru fiecare produs?)

  • Descrierile de produs (Cat de detaliate sunt? Ai mai avea nevoie de informatii suplimentare fata de ce ofera ele?)

  • Interactiunea cu departamentul de suport (Pe cate canale poate fi contactat departamentul de suport – telefon, chat, social media, email? Cat de repede primesti raspuns? Exista chat integrat in site?)

  • Oferte speciale (Cate oferte speciale au si ce promotii practica?)

  • Plata si transport (Ce optiuni de plata si de transport exista? Cat dureaza transportul si cat costa?)

  • Newsletter (Ce beneficii se ofera pentru abonarea la newsletter?)

  • Blog (Exista un blog al magazinului online? Daca da, cat de des posteaza si ce subiecte abordeaza concurentii tai?)

Acestea sunt doar cateva directii cu care poti incepe. Analiza website-ului este la indemana pentru oricine, fiind vorba de informatii publice.

Insa daca vrei ca analiza ta sa fie cu adevarat utila, va trebui sa te implici mai mult.

2. Experimenteaza serviciile concurentei

Gata sa fii mystery shopper pentru o zi (sau mai mult)? Un mystery shopper este un „client fals” care pozeaza in client real pentru a evalua serviciile unei companii. Iata cateva moduri in care o poti face:

  • Aboneaza-te la newsletter pentru a vedea cum si ce comunica magazinele concurente.

  • Plaseaza o comanda pentru a verifica daca ajunge in timpul promis. Vei afla si alte detalii: cum sunt impachetate produsele, de exemplu.

  • Dupa ce ai primit comanda, contacteaza departamentul de suport pentru a afla direct de la ei in ce conditii poti schimba produsul si cine suporta costul returului.

  • Adauga un produs in cos, insa nu finaliza comanda pentru a afla daca magazinele concurente au o secventa de email pentru cosuri abandonate.

Pentru puncte extra:

  • Afla daca magazinele concurente fac angajari. Acest lucru iti va da indicia despre cum merge business-ul lor, daca sunt intr-o perioada de expansiune sau nu si daca da, in ce directive planuiesc sa se extinda.

  • Seteaza o alerta Google atat pentru afacerea ta, cat si pentru cele ale competitorilor tai. Astfel, vei afla rapid stiri despre evolutia lor.

  • Verifica review-urile: afla parerea clientilor lor pentru a sti ce arii poti imbunatati in propria afacere. Foarte important: nu te limita la review-urile de pe site-ul companiei. Cele mai importante sunt cele asupra carora compania nu are prea mult control, de pe platforme third-party, cum ar fi Facebook sau Google My Business.

Analiza concurentei ecommerce

3. Analiza prezentei online

Ultimul pas este sa analizezi toate canalele pe care comunica magazinele concurente. Social media este, de departe, cel mai important. Insa nu le neglija nici pe celelalte, cum ar fi Google Ads sau alte platforme de ad-uri PPC.

Iata cateva lucruri la care sa fii atent:

  • Pe ce retele sociale sunt prezenti competitorii tai?

  • Care dintre aceste retele are cea mai mare comunitate?

  • Unde se intampla cel mai mult engagement (fani care reactioneaza sau comenteaza la postarile companiei)?

  • Ce ad-uri ruleaza pe social media?

  • Ce posteaza? Sunt toate postarile lor despre produsele pe care le vand sau exista si postari amuzante, articole interesante si asa mai departe? Care postari sunt cele mai apreciate de comunitatea lor?

  • Care e frecventa cu care posteaza?

  • Care e tonul vocii folosit? Funny, prietenos sau, dimpotriva, sobru si all-business?

Cum folosim analiza competitiei?

In primul rand, analiza competitiei este relevanta doar daca o faci impartial. E important sa recunosti ca anumite aspecte ale business-ului concurentei tale merg mai bine decat in propria ta afacere.

Incearca sa-ti setezi obiective de tip SMART (masurabile) care sa te ajute sa identifici insight-uri pe care, mai apoi, sa le transformi in actiuni concrete. De exemplu, analiza ta poate releva faptul ca majoritatea competitorilor tai au un modul de chat pe site, in timp ce tu inca nu ai activat un astfel de serviciu.

Acesta poate fi un semnal important – cumparatorii isi doresc sa comunice rapid cu reprezentantii magazinelor online si fara a schimba platforma pe care se afla. Ca atare, e momentul sa activezi si tu un astfel de serviciu.

Pe de alta parte, e important sa nu cazi in capcana de a implementa tot ceea ce are concurenta, iar tie iti lipseste. Nu toate canalele de comunicare sunt eficiente si nu este cazul sa investesti in canale noi doar pentru ca altii o fac.

Spre exemplu, poti observa ca unii dintre concurenti sunt prezenti pe TikTok, in timp ce tu investesti doar in Facebook si Instagram. Inainte de a investi timp si bani intr-o noua retea sociala, uita-te la rezultatele competitorilor. Cum arata engagementul pe platforma noua? Comunitatea de acolo este interesata de produse sau doar de continut gratuit?

In final, iti recomandam sa treci orice informatie pe care o descoperi prin filtrul propriului model de business. Faptul ca doua companii sunt concurenti directi nu inseamna ca ele sunt identice. Modelul tau de business si modul in care iti tratezi cumparatorii sunt principalii factori de diferentiere, lucrurile care iti aduc clienti stabili. Daca renunti la ele, iar comunicarea ta nu mai poate fi deosebita de cea a competitorilor, vei pierde mai mult decat vei castiga.

Lasa un comentariu