Cumparatorul roman in 2022: mai chibzuit, insa mai increzator in retail si economie decat media europeana

7 noiembrie 2022

Anii pandemici 2020 si 2021 au reprezentat un punct de cotitura important pentru eCommerce-ul mondial, care a determinat multe afaceri sa migreze catre mediul online. Efervescenta acelei perioade s-a redus dupa complicarea situatiei geo-politice de la inceputul acestui an, fiind urmata de o recalibrare a prioritatilor consumatorilor si o adaptare a comerciantilor la noile preferinte ale acestora.

Raportul Google Smart Shopper pentru Romania publicat la inceputul lunii noiembrie releva cateva dintre modificarile survenite in comportamentul cumparatorilor de-a lungul anului 2022, precum si multe alte informatii relevante pentru comercianti. Te invitam sa le descoperi in continuare.

Reducerea achizitiilor din impuls

“Fast shopping-ul” este o faza depasita de tot mai multi cumparatori romani, acestia alegand ca in noul context economic sa fie mai atenti pe ce anume dau banii. Astfel, doar 13% dintre persoanele intervievate in ancheta Google sustin ca au realizat cumparaturi spontane (din impuls) in 2022, o scadere de la 36% in 2021.

In plus, chiar daca reducerile reprezinta oricum un factor traditional in luarea deciziei de cumparare, procentajul celor care spun ca tin cont de pret la efectuarea unei achizitii a crescut semnificativ, la 46%. De altfel, in perioada ianuarie-august 2022 s-a consemnat si o crestere cu 23% in Google a cautarilor care contineau termenul “reduceri” sau termeni din acelasi registru, comparativ cu aceeasi perioada din anul precedent.

Ecommerce

Cu toate ca retail-ul autohton a inregistrat in luna august 2022 o crestere de 21% comparativ cu august 2021, vanzarile online s-au confruntat cu o usoara scadere in aceeasi perioada.

Combinatia dintre situatia economica, revenirea la normal a shopping-ului offline si perioada concediilor poate fi o justificare pentru aceasta situatie, cu atat mai mult cu cat 91% dintre participantii la studiul Google cred ca isi vor mentine obiceiurile de consum dobandite in perioada pandemiei de Covid-19.

Ecommerce

Mai mult, eCommerce-ul romanesc si-a mentinut si in 2022 traiectoria ascendenta pe toate verticalele (IT&C, Casa & Gradina, Fashion, Beauty si Food), cu o crestere Y-o-Y de 6%, de la 41% in 2021 la 47%. La nivel european, piata autohtona de comert electronic se situeaza pe pozitia a 3-a, dupa cele din Regatul Unit al Marii Britanii si Republicii Cehe.

Ecommerce

Tinerii, tot mai interesati de achizitii online

Un alt aspect interesant din raportul Google Smart Shopper este acela al cresterii numarului de achizitii online realizate de persoane din categoriile de varsta 18-24 de ani (+18% fata de 2021), respectiv 24-34 de ani (+13% fata de 2021). Ce inseamna asta pentru comerciantii online? Necesitatea iminenta de regandire a strategiei de marketing si a mesajelor folosite, precum si de a aborda noi canale de vanzari.

Ecommerce

Mobilul a devenit principalul canal de achizitii online

In conditiile intrarii in joc a generatiilor tinere, era de asteptat ca si canalul predominant pentru plasarea comenzilor online sa devina telefonul mobil. Astfel, 51% dintre persoanele intervievate in studiul Google Smart Shopper declara ca folosesc acest tip de dispozitiv pentru cumparaturi online, ceea ce inseamna ca optimizarea pentru mobil a site-urilor, precum si dezvoltarea de aplicatii dedicate devin obligatorii pentru toti comerciantii.

Ce ii atrage/retine pe cumparatori de la achizitii online?

Din analiza Google aflam si care sunt factorii care ii determina pe cumparatori sa faca achizitii online. Astfel, majoritatea declara ca tine cont de urmatoarele criterii:

  • Confortul (86%);
  • Livrarea la domiciliu (34%);
  • Usurinta in luarea unei decizii (30%);
  • Preturi mai mici online (27%).

Totodata, aflam si care sunt detaliile care cauzeaza retineri in luarea deciziei de cumparare:

  • Recenziile de produs independente sunt dificil de gasit (19%);
  • Imposibilitatea plasarii comenzilor fara crearea de cont/inregistrarea in magazin (16%);
  • Indisponibilitatea unui produs (11%);
  • Majorarea recenta a pretului unui produs (11%);
  • Procesul de retur anevoios (10%);
  • Intarzieri in asistenta serviciului de support (9%).

Romanii, increzatori in fata crizei economice

In pofida evenimentelor care au afectat economia europeana, raportul Google Smart Shopper arata ca impactul crizei nu este la fel de puternic asupra cumparatorului roman, comparativ cu efectul pe care aceasta o are asupra consumatorilor online din tari precum Franta, Germania sau Polonia.

Astfel, in intervalul ianuarie 2021 – iulie 2022, indicatorul pentru sentimentul economic a inregistrat o crestere aproape constanta, in timp ce indexul de incredere in retail a cunoscut un mic declin doar in prima parte a acestui an, dupa izbucnirea razboiului din Ucraina. Spre comparatie, indicii valabili pentru tarile mentionate mai sus au scazut constant de la inceputul anului 2022.

In acelasi timp, preocuparea cumparatorilor romani pentru criza economica este una relativ scazuta din perspectiva cautarilor pe Google pentru termenul “recesiune”.

Ecommerce

Ecommerce

Raportul “Smart Shopper 2022” este realizat de Google in colaborare cu compania de studiu de piata Savanta si urmareste evidentierea comportamentului de cumparare si informare inainte unei achizitii online pentru categoriile de produse principale. Ancheta a fost realizata pe un esantion reprezentativ la nivel national, in randul populatiei adulte (18+), ai carei membri au efectuat o achizitie online in ultimele 3 luni din categoriile IT&C, Fashion, Casa & Gradina, Beauty si Food.

Lasa un comentariu