De ce renunta romanii la cumparaturile online

24 iunie 2015

Consumatorii online au comportamente variate atunci cand vine vorba despre plasarea unei comenzi online. Compania SharExperience a realizat sondaj in urma caruia a creat un top 10 al motivelor pentru care romanii renunta la cumparaturi. Cat de usor renunta acestia si care sunt obstacolele pe care le intampina pe drumul de la alegerea produselor, pana la plasarea comenzii si primirea efectiva a produsului, va invitam sa aflati din rezultatele studiului efectuat.

Va prezentam in continuare Top 3 motive pentru care romanii renunta la cumparaturile online:

1. Obligativitatea de inregistrare, de creare a unui cont de utilizator, pe un magazin online, este principala cauza pentru care romanii renunta sa achizitioneze produse de pe multe magazine online. Un procent de 29% dintre respondenti nu apreciaza acest lucru, in contextul in care 24% dintre magazinele online din Romania solictia creare unui cont pentru plasarea unei comenzi.

Pentru a rezolva aceasta problema, exista un model de Comanda rapida ce poate fi folosit pentru plasarea comenzilor de catre clientii online. Aceasta nu necesita autentificarea intr-un cont pe magazinul online, si este nevoie doar de completarea catorva campuri cu informatii legate de livrarea comenzii. Magazinele ShopMania BIZ suporta acest tip de comanda rapida, asa ca o poti folosi si tu pe oricare dintre magazinele online create pe platforma noastra.

2. Al doilea motiv principal pentru respingerea cumparaturilor online este timpul prea mare petrecut de la intrarea pe site si pana la plasarea efectiva a comenzii, conform raspunsurilor a 10% dintre persoanele chestionate. Primele 100 de site-uri la nivel mondial au 5 pasi, in medie, pe care utilizatorul trebuie sa ii parcurga pentru a finaliza comanda, pe cand in Romania exista 37% dintre magazine care chiar cer o informatie de doua ori, deci un timp crescut pentru utilizator.

3. Ambiguitatea si termenele de livrare nespecificate sunt al treilea factor decisiv pentru care se renunta la plasarea comenzilor online. 11% dintre respondenti isi pierd increderea datorita acestui lucru, si in plus, 76% considera ca un termen de livrare normal nu ar trebui sa depaseasca 72 de ore. Doar 24% dintre cei chestionati nu considera relevanta livrarea in aceeasi zi.

Ti se par realiste aceste motive? Daca te-ai regasit si tu intr-o situatie similara, ca utilizator sau administrator de magazin, asteptam parerile si propunerile tale. 

Mai departe, haideti sa aflam care sunt alti factori de luat in considerare atunci cand vine vorba despre nereusita consumatorilor de a plasa comenzi online.

4. Potrivit studiului efectuat, foarte multi dintre romani, 40%, nu doresc sa primeasca mesaje tip newsletter, si din pacate 32% dintre marile magazine online adauga automat adrese de email ale clientilor in baza de date, fara a ii informa explicit despre acest lucru. Astfel, abonarea la newsletter este un alt motiv de abandon pentru 5% dintre respondenti.

Recomandam amplasarea pe site a unui formular de inregistrare la newsletter, iar in cazul colectarii de adrese de email din alte surse, sa fie mentionat sau sa existe o casuta care poate fi bifata pentru ca utilizatorii sa isi poata da acordul pentru inregistrarea in baza de date.

5. Lipsa unui numar de telefon pe site se traduce prin renuntarea plasarii unei comenzi online din partea 8% dintre cei chestionati intrucat scade increderea in acel magazin. Prezenta numarului ar oferi mai multa siguranta privind confirmarea comenzii si cererea de informatii de la un reprezentant de vanzari.

6. 40% dintre persoane au mai multa incredere intr-un magazin online care pune la dispozitia clientilor mai mult de o singura modalitate de plata, astfel de 59% dintre ei vor renunta sa mai cumpere deoarece nu pot opta pentru metoda de plata preferata. Este bine de stiut faptul ca 82% dintre persoane prefera plata ramburs la livrare, iar 80% din totalul clientilor au incredere in magazinele care afiseaza si logo-urile cardurilor.

Mentionam ca magazinele ShopMania BIZ beneficiaza de metode de plata online integrate, de la furnizori cunoscuti pentru oferirea de servicii de plata online. Pe langa acestea exista si optiuni pentru afisarea platii la livrare, la sediu sau prin transfer bancar, ce pot fi activate cu usurinta.

7. Costurile de livrare sunt luate in considerare de 59% dintre consumatori, 44% dintre acestia renuntand sa mai cumpere daca taxele sunt prea mari, iar 53% vor alege un alt magazin online cu taxe mai mici sau chiar zero. Multe magazine internationale ofera transport gratuit si sunt apreciate de 31% dintre romani.

In cazul in care ai un magazin online pe platforma ShopMamnia BIZ, poti integra cu usurinta pe site una sau mai multe dintre aplicatiile pentru curierat. Printre acestea se numara servicii oferite de firme de curierat particulare, cat si servicii de transport ale Postei Romane.

8. Designul slab, defectuos este un motiv important pe care il iau in considerare romanii. Se pare ca 72% dintre magazinele online bombardeaza vizitatorii cu bannere tip pop-up in primele 30 de secunde de la intrarea pe site pentru a da Like paginii oficiale de Facebook. Dar, 38% dintre magazine nu afiseaza un buton de inchidere sau conditioneaza apasarea pe butonul Like.

9. Lipsa promotiilor este un alt motiv luat in considerare de catre respondenti. 57% dintre acestia folosesc cupoane de reduceri si cauta promotii online, fara de care nu ar fi cumparat produsul in alte circumstante.

10. Un  ultim motiv din acest top, dar nu neaparat cel mai putin important, este experienta neplacuta cu reprezentantii magazinului atunci cand interactioneaza cu acestia. Doar 10% dintre respondenti au primit informatii legate de garantie, doar 24% au primit consultanta si doar 18% considera ca au discutat cu reprezentanti de vanzari amabili sau politicosi. Interactiunea cu un reprezentant al magazinului joaca un rol activ in decizia de cumparare, astfel putem urmari acest date:

  • doar 46% dintre clienti au declarat ca li s-a raspuns la intrebarile si temerile legate de returnarea produselor;
  • 74% dintre cumparatori considera ca au o experienta placuta daca sunt contactati telefonic in primele 24 ore dupa ce comanda lor a fost plasata online;
  • 41% devin clienti fideli daca primul contact cu reprezentantii magazinului online s-a efectuat telefonic, iar experienta a fost placuta;
  • 46% dintre cumparatori considera ca decizia de cumparare a fost luata ca urmare a conversatiei in timp real intr-o fereastra de chat cu unul dintre reprezentantii de vanzari. Si tu poti beneficia de aceasta metoda pentru intarirea relatiilor cu clientii magazinului tau online, prin instalarea instanta a uneia dintre aplicatiile pentru chat.

Sondajul a fost realizat de SharExperience, o companie de consultanta in afaceri si relatii cu clientii, in perioada aprilie-mai 2015  pe 1.200 de respondenti, iar profilul cumparatorului ce renunta la plasarea comenzii online este urmatorul:

  • barbatii sunt cei predispusi sa renunte la plasarea unei comenzi;
  • persoanele cu varste intre 25-44 ani se simt cele mai deranjate;
  • 42% dintre clientii magazinelor online vor sa cumpere la cele mai bune preturi si astfel urmaresc constant promotiile si reducerile;
  • 42% dintre persoane sunt „indecise” cand vine vorba de cumparaturile online si au nevoie de mai multe pareri;
  • 6% dintre persoane sunt doar in cautare de informatii, asteptand ca un produs sa le starneasca interesul.

Lasa un comentariu