Raport McKinsey & Company: piata eCommerce din Romania a atins 9,8 miliarde € in 2021 si este a doua cea mai mare din CEE

21 septembrie 2022

Dupa ani de evolutie accelerata, piata de comert digital din Romania a reusit in 2021 sa atinga cifra de 9,8 miliarde de euro, devenind a doua cea mai mare piata eCommerce din centrul si estul Europei (CEE), fiind depasita doar de Polonia (26,7 miliarde de euro) potrivit raportului „Digital Challengers on the Next Frontier” al companiei de consultanta in marketing, McKinsey & Company.

Raportul a analizat oportunitatile prezentate de economia digitala a 10 dintre tarile mici si mijlocii din Europa Centrala si de Est, cu potential puternic de digitalizare rapida. Principalele trei componente luate in considerare in raport sunt: comertul digital (cheltuielile din retailul online pentru bunuri si servicii), Tehnologia Informatiilor si Comunicatiilor – ICT (valoarea cheltuielilor realizate de guverne si companii in toate sectoarele pentru echipamente hardware, software si servicii conexe) si cheltuielile din offline pentru achizitionarea de echipament digital (calculatoare, smartphone-uri, infrastructura IT, Cloud etc.).

Economia digitala totala a intregii regiuni a totalizat aproximativ 124 de miliarde de euro in 2021, comertul digital reprezentand circa 68 de miliarde de euro din aceasta suma. Pana in 2030, cele 10 tari analizate, printre care si Romania, ar putea atinge impreuna o valoare a economiei digitale cifrata la 330 de miliarde de euro, cu sectorul eCommerce ca principal vehicul al cresterii.

Analizata separat, economia digitala a Romaniei a fost estimata la 14,8 miliarde de euro in 2021, ceea ce reprezinta 6% din PIB-ul tarii. Valoarea este impartita intre comertul digital (9,8 miliarde de euro), cheltuieli pentru ICT (3,5 miliarde de euro), respectiv cheltuieli pentru achizitionarea de produse digitale precum calculatoare sau smartphone-uri (1,6 miliarde de euro). Raportul McKinsey & Company mentioneaza totodata ca valoarea acestui sector poate atinge 52 de miliarde de euro pana in 2030 (9,6% din PIB).

Citeste in continuare alte informatii din raportul McKinsey & Company privitoare la evolutia economiei digitale din Romania:

  • Tehnologia Informatiilor si Comunicatiilor din Romania a inregistrat cresteri de aproximativ 8% in fiecare an, incepand din 2017 pana in 2021, cu toate ca investitiile din acest sector sunt in continuare scazute comparativ cu cele din Polonia sau Cehia;
  • Comertul digital este factorul principal de crestere al economiei digitale a Romaniei, reprezentand 66% din aceasta; sectorul a crescut cu aproximativ 17% anual, aproape dublandu-si valoarea in intervalul dintre 2017 si 2021;
  • Numarul de intreprinderi mici si mijlocii care vand online s-a dublat de asemenea, crescand de la 7% la 17% in intervalul 2017-2021.

In pofida cresterii spectaculoase care a transformat Romania in a doua cea mai mare piata eCommerce din CEE si in a treia cea mai importanta economie digitala a regiunii, exista in continuare loc de dezvoltare:

  • Cheltuielile medii pentru comertul digital pe cap de locuitor si rata de penetrare a comertului digital in Romania sunt unele dintre cele mai scazute din regiune;
  • Comertul digital per capita al Romaniei a fost de aproximativ 506 de euro in 2021, mai mic decat cel din Cehia (849 de euro), Slovenia (866 de euro) sau Lituania (1.064 de euro);
  • Digitalul reprezinta doar 14% din totalul segmentului de retail din Romania, restul fiind reprezentat de comertul offline;
  • Cu o penetrare de 14%, Romania are una dintre cele mai scazute rate ale comertului digital in raport cu retailul total din CEE.

In acelasi raport se mai arata si ca inovatiile care ofera ultra-confort pentru utilizatori (metode de plata, omnichannel, livrarea si returul rapide, personalizarea serviciilor pe baza datelor colectate) pot ajuta piata de comert digital din Romania sa isi dubleze dimensiunea. Cele mai importante categorii eCommerce din tara noastra sunt, in ordine: Electronice & electrocasnice (39% din piata), servicii de transport (31%) si Fashion (14%). Cu toate acestea, categoria cu cea mai rapida crestere din ultimii doi ani a fost cea a produselor alimentare, care a urcat de la 123 de milioane de euro (2% din piata) in 2019 la 389 de milioane de euro in 2021 (4% din piata).

Lasa un comentariu