Automatizeaza campaniile de Email Marketing pentru maximizarea rezultatelor – descopera insight-uri de la un expert in domeniu
Email Marketing-ul este unul dintre instrumentele esentiale pentru dezvoltarea unei afaceri online in contextul actual. De aceea, intr-unul dintre episoadele MerchantPro Talks am ales sa dezbatem subiectul alaturi de un specialist in domeniu.
Florina Coca are o experienta de peste 14 ani in marketing, activand 4 ani in cercetari de marketing pe zona de retail pentru big brands si 10 ani in digital marketing pentru aplicatii de tipul Website Building Software si Email Marketing. De-a lungul timpului, s-a implicat in diverse proiecte de Business Development, reusind sa produca rezultate relevante (ex: crestere de 50% pentru piata din Romania si de 25% pentru cea franceza).
Din 2017, Florina s-a alaturat ca Marketing Manager echipei NewsMAN, cel mai mare furnizor de email marketing din Romania. Si-a dedicat timpul imbunatatirii proceselor de user si customer experience, atat la nivel de utilizare a platformei prin dezvoltarea modulului onboarding, cat si la nivel de optimizare preturi si automatizare facturare, pentru a raspunde cat mai bine profilului de consumator din Romania.
Descopera in continuare cele mai importante puncte ale discutiei dintre Florina Coca si Teodora Iacob, intr-un interviu marca MerchantPro Talks.
4.400% este ROI-ul generat de Email Marketing
Ce este Email Marketing-ul si care este rolul sau in tot mix-ul de marketing al unui magazin online?
Email Marketing-ul este un instrument de promovare, eficient din punct de vedere al costurilor. Potrivit studiilor de specialitate, ROI-ul generat de Email Marketing este de 4.400%, adica la 1 dolar investit in Email Marketing castigul este de 44 de dolari. Multi confunda Email Marketing-ul cu un newsletter agresiv comercial si de aceea nu vor avea rezultate. Trebuie sa privim Email Marketing-ul ca parte a strategiei de marketing, respectiv cross-channel, pentru ca singur nu o sa fie la fel de eficient.
Frecventa ideala este de 1-4 newslettere pe luna
Care sunt tipologiile esentiale de email-uri pe care un magazin online ar trebui sa le trimita si cat de des?
Un magazin online ar trebui sa inceapa cu un email de dupa abonare – Welcome Series – care trebuie facut intr-un mod cat mai empatic, sa lasi clientul sa aleaga cat de des vrea sa primeasca mesaje, ce anume vrea sa primeasca si apoi construiesti o relatie cu el. O greseala a comerciantilor este ca ei incearca sa isi vanda produsele de la inceput si uita de partea in care trebuie sa isi cunoasca clientii. idealul este sa ii trimitem userului doar ce ii place, iar daca nu a avut timp sa isi seteze preferintele, ii trimitem ”Top vanzari” si ulterior incercam sa extragem informatii in functie de comportamentul lui pe site, urmand sa ii trimitem recomandari relevante.
Vom trimite de asemenea campanii automate personalizate generate in functie de actiunile abonatilor pe site, email-uri de ziua de nastere sau ziua numelui. Sunt foarte importante si campaniile care anunta evenimente mari de shopping: Black Friday, Craciun, Paste etc. Este important sa ne facem si o strategie sezoniera si sa avem un calendar cu toate sarbatorile. Pregatim serii de teasing pentru campanii, astfel incat sa crestem entuziasmul, sa cream atmosfera si apoi sa dam startul.
Ca sa cream engagement, este nevoie sa le spunem abonatilor ce produse mai avem pe stoc. Niciodata nu trebuie sa dam impresia ca doar vindem ceva. Un alt tip de campanie pe care trebuie sa il trimita un magazin online se refera la anuntarea produselor noi in stoc, alerta de pret, plasari de produs.
Conform unui studiu intern NewsMAN, frecventa ideala este intre 1 si 4 newslettere pe luna. Cele mai multe companii, aproximativ 34%, trimit 1-2 mailuri pe luna. Open rate-ul a fost de 34% pentru 1-2 mail-uri pe luna si de 27% pentru 3-4 campanii lunare. Doar 2% aleg sa trimita in jur de 16 campanii lunare, dar rezultatele sunt slabe.
Care sunt cei mai importanti KPIs de urmarit la o campanie de Email Marketing?
Aplicatia NewsMAN genereaza rapoarte in timp real pe perioada derularii campaniilor. Principalii factori pe care ii urmarim sunt: rata de deschidere, rata de click, rata de interes (rata de click raportata la cei care au deschis, nu la cati au primit CTOR). Urmarim apoi si impactul negativ: cate email-uri nu au fost deschise, cate au ajuns in spam, care sunt erorile intoarse de la server, care este social media engagement-ul.
Cel mai important lucru este conversia in sine. Dupa ce am trecut in faza de constientizare de brand si am construit o relatie cu utilizatorii, putem sa facem deja campanii relevante in functie de interesul de cumparare si ne putem uita la incasari.
Partea vizuala este esentiala pentru o campanie de succes
Care ar fi un Top 5 sfaturi pentru o campanie Email Marketing de succes?
Partea vizuala conteaza extrem de mult. Daca primul impuls al utilizatorului este sa arunce mail-ul in spam, inseamna ca brand-ul respectiv a fost prea agresiv sau a plictisit cu frecventa sau cu aspectul vizual. Exista acele newslettere clasice, enervante, in care primesti banner-ul, lista de produse si atat. Daca vrem sa avem rezultate, trebuie sa ne facem timp pentru abonati.
Un alt sfat important este sa nu uitam niciodata sa punem texte informative pentru imagini, un preheader relevant care apare in dreapta titlului. Este recomandat de asemenea sa facem A/B testing cu titlul newsletter-ului.
Dupa ce si-a facut un mic istoric, user-ul poate sa selecteze de pe NewsMAN cea mai buna ora, Send Time Optimization.
De asemenea, putem face uz de acea functie de retrimitere catre cei care nu au deschis mail-ul. De exemplu, daca avem o campanie importanta, putem alege sa o retrimitem peste 3 zile, cu titlul si continutul schimbate. Scopul este sa avem un open rate cat mai mare si implicit, o sansa mai mare de conversie.
Este de preferat sa ne adresam in mail-uri cu o formula prietenoasa de tipul: ”Draga X, draga y”?
Statisticile arata ca este de preferat sa folosesti personalizarea, dar pe de alta parte, daca o folosesti prea des, mai ales in cazul userilor inactivi, nu mai este atat de eficienta. Pentru cei inactivi trebuie gandita o campanie de re-engagement.
Care este diferenta dintre Email Marketing si SMS Marketing?
In momentul in care am, ca magazin online, campanii mai importante, le-as folosi pe amandoua. Le-as folosi de asemenea in automatizari. Spre exemplu in partea de cos abandonat, ii trimiti clientului prima data un voucher pe email, apoi poti sa ii trimiti un SMS in care ii reamintesti de acel voucher. NewsMAN are o varianta foarte interesanta de SMS grafic, care presupune un SMS text cu un link la final, link care deschide o varianta grafica, un mini newsletter.
Care sunt criteriile in functie de care ar trebui sa alegem platforma sau solutia de Email Marketing?
In primul rand, ne uitam la infrastructura tehnica, pentru ca vreau sa ma asigur ca mail-ul ajunge rapid catre abonati si ca nu pica sistemul in timpul campaniilor.
Pe locul doi se afla suportul, avem nevoie de un training, de sfaturi care sa ne ajute sa imbunatatim campaniile. NewsMAN aloca resurse dedicate si resurse shared. La partea de resurse dedicate, facem procesul complet: warming, monitorizare de IP-uri, training-uri.
M-as uita apoi la tipul de software, sa fie usor de utilizat, sa aiba galerii predefinite in functie de industrii, in functie de specificul companiei. NewsMAN s-a specializat pe eCommerce, in sensul in care dupa ce se face integrarea, poti sa adaugi cu copy paste link-ul de pe site si informatiile se preiau automat, fara sa mai fie nevoie sa pui manual poza, titlul, pretul produselor.
De asemenea, furnizorul trebuie sa ofere module de segmentare avansata si sa fie GDPR compliant.
M-ar mai interesa sa vad rapoarte si statistici de marketing, ca sa stiu cum s-au desfasurat campaniile si ce pot sa fac astfel incat sa le imbunatatesc. M-ar interesa sa stiu daca in momentul in care imi incarc abonatii in platforma manual sau prin integrare, platforma imi poate arata adresele incorecte sau de pe listele de spam.
Unde pot fi vazute rapoartele de achizitii de la automatizarile facute pe NewsMAN?
Cand magazinul MerchantPro se integreaza cu NewsMAN, se conecteaza platforma eCommerce cu aplicatia de Email Marketing prin Google Analytics si partea tehnica de la noi, iar apoi poti vedea datele. Mergi la detaliile campaniei si in afara de clasicul raport poti vedea incasarile si cate comenzi ai avut. Rapoartele detaliate apar in Google Analytics. Ce poti sa faci pentru un Smart Omnichannel Marketing este sa legi MerchantPro si NewsMAN cu alte canale, de exemplu Google, Facebook.
Cum se pot automatiza email-urile cu produse din site?
MerchantPro ofera un feed care se conecteaza in platforma NewsMAN si apoi mergi la automatizarile predefinite, pre-vanzare si post-vanzare si le activezi. Daca este nevoie de ajutor, NewsMAN ofera asistenta gratuita pentru configurarea automatizarilor.
Pentru magazinele online care nu au timp de un newsletter manual, exista unul automat, care presupune un script ce preia automat produsele de pe site si banner-ul. Ii setezi data si se trimite automat, tu trebuie doar sa iti actualizezi site-ul.
Chiar are Email Marketing-ul vreun efect?
Chiar si campaniile care nu sunt foarte bine puse la punct au rezultate. Am vazut multe abordari gresite: de exemplu, o companie la inceput de drum colecta de pe Facebook potentiali abonati si nu facea nimic cu acea lista. Daca nu le dau un email in cel mult o saptamana, in 2-3 luni nu vor mai sti de brand-ul meu.
Campaniile generate de actiuni raman cele mai eficiente
Ce schimbari majore se prefigureaza in sfera Email Marketing?
Automatizarile devin din ce in ce mai complexe si reusesc sa acopere tot ciclul de vanzare.
Cele mai eficiente raman campaniile generate de actiuni si cele care sunt trimise in cel mult 30 de minute de la actiune. Acum se uita un utilizator pe site, acum este momentul sa ii oferi ajutor. Partea de empatie este un „must have”.
Review-urile obtinute de la utilizatori trebuie folosite in newslettere, atat cele primite in social media, cat si cele de pe site. Credibilitatea brandului se formeaza si cu ajutorul pozelor primite de la clienti.
De la anul se va insista pe inteligenta artificiala in Email Marketing, se va merge foarte mult pe partea de email dinamic si se va mentine tendinta de privacy si GDPR, care eu cred ca ajuta foarte mult. Brandurile care faceau promovare agresiva s-au mai calmat si sunt mai atente sa fie mai aproape de audienta si sa le pese mai mult de alegerile oamenilor.
Interviul MerchantPro Talks cu Florina Coca (NewsMAN) poate fi urmarit integral pe canalul de YouTube MerchantPro.
Lasa un comentariu