Statistici Black Friday 2023: vanzari cu 13,5% mai mari in Black Week, Beauty si Sport – segmentele vedeta
Editia din 2023 a Black Friday s-a incheiat, acum este bineinteles timpul pentru concluzii! Cea mai importanta? Aceea ca fenomenul Black Friday s-a transformat in Romania dintr-o singura zi intr-o intreaga saptamana de reduceri si promotii.
Analiza noastra realizata pe un esantion reprezentativ de aproximativ 1000 de magazine online locale care utilizeaza platforma MerchantPro arata ca schimbarea a avut ca efect distribuirea vanzarilor pe parcursul intregii saptamani, insa per total a generat mai multe comenzi fata de perioada similara din 2022.
Astfel, se remarca o stagnare a vanzarilor in ziua traditionala de Black Friday (10 noiembrie), atat din perspectiva numarului de tranzactii, dar si a valorii acestora. La nivelul intregii saptamani, Marti-Luni (7-13 noiembrie), vanzarile au crescut cu 13.5%, iar numarul comenzilor plasate cu 10%.
Cea mai buna zi comparativ cu zilele din Black Week 2022 a fost sambata, 11 noiembrie, cu +20% ca numar de tranzactii si +36% din perspectiva valorica.
„Comportamentul de achizitie din acest an este schimbat, efect al extinderii perioadei de reduceri atat inainte de Black Friday, cat si dupa, spre weekend si Cyber Monday. In termeni de performanta generala, saptamana Black Week a inregistrat o crestere de 10% in numarul total de tranzactii comparativ cu saptamana Black Friday a anului precedent. Veniturile au crescut cu 13.5%, indicand o crestere solida a cheltuielilor consumatorilor. Fenomenul interesant este ca extinderea perioadei de reduceri a dat ocazia clientilor sa analizeze mai in detaliu ofertele, in final alegand sa cheltuie mai mult. Este un semnal ca avem acum un cumparator mai matur si mai rational, care nu mai cumpara impulsiv”, considera Arthur Radulescu, Founder & CEO MerchantPro.
Black Friday se transforma
Cu toate ca ziua de vineri, traditional asociata cu Black Friday, a inregistrat o stagnare in numarul de comenzi, zilele de joi, sambata, duminica si luni au demonstrat o recuperare semnificativa, cu cresteri la nivel de tranzactii y-o-y intre 11% si 20%. Acest lucru sugereaza ca multi dintre consumatori s-au adaptat la noul format, distribuind cumparaturile pe durata intregii saptamani.
Analiza pe ore pentru ziua de vineri, 10 noiembrie, evidentiaza ca desi in prima parte a zilei s-au plasat mai putine comenzi fata de anul trecut, dupa-amiaza a adus recuperare. Cele mai semnificative cresteri s-au inregistrat intre 18:00-19:00 (+27%) si 19:00-20:00 (+23%).
Valoarea medie a cosului de cumparaturi: 60 de euro
Desi Black Week 2023 a adus o crestere in numarul si valoarea tranzactiilor, valoarea medie a cosului de cumparaturi s-a mentinut la un nivel similar cu cel inregistrat de Black Friday 2022 si se situeaza la 60 Euro. Acest lucru reflecta un comportament de achizitie echilibrat si stabil si indica o atentie crescuta la eficienta si cheltuieli planificate din partea cumparatorilor.
„Ofertele atractive, promotiile si reducerile specifice, dar, mai ales, utilizarea tehnologiei pentru a imbunatati experienta de cumparare au fost factori esentiali pentru cresterea vanzarilor. Interfete de utilizator mai prietenoase, solutii de plata rapide si securizate si personalizarea ofertelor au contribuit la crearea unei experiente de cumparare online mai eficiente”, mai precizeaza Arthur Radulescu.
Ce si-au cumparat romanii de Black Friday 2023
La nivel de platforma, cele mai mari cresteri au inregistrat categoriile Beauty si Sport, +47%, respectiv +37% din punct de vedere al numarului de tranzactii, la nivel de perioada. Dinamica pozitiva in aceste categorii s-a mentinut in fiecare dintre zilele din saptamana analizata.
Potrivit analizei MerchantPro, segmentele cu traditie in achizitiile de Black Friday, Fashion si Home&Deco, au inregistrat rezultate similare fata de anul trecut, numarul de comenzi plasate mentinandu-se stabil la nivelul Black Week.
Cu toate acestea, se remarca un comportament interesant de consum, pe niciunul dintre aceste segmente nefiind inregistrate cresteri in ziua de vineri, in Black Friday-ul traditional. Pe segmentul Fashion cresterile semnificative au fost joi, +20%. Pe segmentul Home&Deco weekend-ul de dupa a adus dinamica pozitiva, cu cresteri ca numar de tranzactii de 20% sambata, respectiv 17% duminica.
Lasa un comentariu