Utilizarea emoji-urilor in marketing – despre avantaje π si riscuri π
Toata lumea care este familiarizata cu mediul online le cunoaste, iar cei mai multi dintre noi le utilizeaza zilnic intr-o conversatie pe chat, intr-un articol de blog sau in cadrul unui email informal. Emoji-urile, pentru ca despre ele este vorba in acest articol, reprezinta de multa vreme incoace modul prin care adaugam personalitate textelor pe care le cream in context digital.
Cu toate ca utilizarea lor poate parea uneori o „copilarie” din perspectiva de business, lucrurile nu stau deloc asa. Tot mai multe branduri care au inteles foarte bine publicul carora li se adreseaza utilizeaza emoji-urile cu incredere pe toate canalele de comunicare, iar aici sunt incluse si branduri care se pozitioneaza ca fiind mai sobre, nu la fel de jucause. Secretul sta insa in alegerea emoji-urilor, pentru ca, asa cum spuneam mai sus, acestea exprima personalitatea transmitatorului de mesaj.
Descopera in continuare detalii despre avantajele utilizarii de emoji-uri in strategia ta de marketing, ce trebuie sa iei in considerare atunci cand utilizezi emoji-uri si pe care dintre acestea ar fi bine sa le eviti sau sa le utilizezi cu precautie pentru a nu afecta imaginea brandului.
De ce sa utilizezi emoji-uri?
Desi Google sustine ca utilizarea emoji-urilor nu avantajeaza sau dezavantajeaza in cautari site-urile care utilizeaza emoji-uri, tot Google spune ca audienta este cea care valideaza in final relevanta unui rezultat.
Acest ultim aspect a determinat Semrush sa ruleze teste pe anumite site-uri. Unul dintre acestea a aratat ca includerea in titlul meta a unui emoji in forma de cocktail πΈ a coincis cu cresterea cu 11% a click-urilor organice pentru un site de retete de cocktail-uri. De asemenea, in cadrul altui test, includerea de emoji-uri reprezentand note muzicale π΅ in descrierea meta a unui magazin online de muzica a fost urmata de o crestere cu 3% a click-urilor organice pe respectivul site.
Chiar daca in aceste doua cazuri, rezultatele inregistrate au fost pozitive, alte teste indica faptul ca desi alti parametri sunt la cote foarte ridicate, cum ar fi nivelul de incredere sau cautarile de catre Googlebots, numarul de click-uri poate sa nu creasca deloc. Asadar, ceea ce functioneaza pentru un website poate sa nu functioneze la fel de bine si pentru altul.
In orice caz, poti incerca sa utilizezi emoji-uri in descrierile SEO pe care le creezi pentru magazinul tau online sau in email-urile automate de notificare pe care le trimiti catre clientii tai. Asta pentru ca, desi arata ca niste icon-uri, emoji-urile sunt de fapt caractere de tip UTF-8, definite prin standardul Unicode. Practic, acestea pot fi utilizate in scripturi HTML la fel ca oricare alt caracter si pot fi incluse in elemente precum titlul meta sau descrierea meta. Totodata, Google, precum si aproape orice alt site, suporta caracterele de tip UTF-8 si poate afisa emoji-urile in rezultatele la cautare, cu mentiunea ca totusi aparitia lor nu este garantata.
Cand sa utilizezi emoji-uri in marketing?
Inainte de a incepe sa utilizezi emoji-urile cu incredere in postarile din social media sau in newsletterele saptamanale trimise catre abonatii magazinului tau, este bine sa ai in vedere urmatoarele reguli:
- Nu pune emoji-uri oriunde in fraza
Plasarea ocazionala a unui emoji in mijlocul unei fraze sau propozitii nu reprezinta o tragedie, insa cu siguranta nu ar trebui sa iti faci un obicei din asta. Foloseste emoji-urile in schimb ca semne de punctuatie, iar in mod ideal, la finalul frazelor.
- Nu folosi emoji-uri in locul cuvintelor
Chiar daca o imagine valoreaza mai mult decat 1000 de cuvinte, emoji-urile ar trebui utilizate mai degraba pentru a consolida mesajul pe care vrei sa il transmiti. Daca utilizezi un emoji pentru a inlocui un cuvant, poti lasa loc de interpretari, lucru pe care cu siguranta nu ti-l doresti.
Asadar, foloseste intotdeauna cuvinte pentru a-ti transmite mesajele si adauga emoji-uri pentru a le adauga emotie.
- Nu utiliza emoji-uri in exces
Mai mult ca sigur iti doresti ca audienta ta sa receptioneze inca de la prima citire ceea ce vrei sa transmiti si nu sa incerce sa ghiceasca despre ce este vorba intr-un mesaj. De aceea, nu folosi emoji-urile in mod excesiv, deoarece acestea pot face email-urile sau postarile tale sa devina greu de inteles.
- Nu utiliza in mod fortat emoji-uri
Acum ca stii ca exista o sansa ca emoji-urile sa iti aduca anumite avantaje, poti avea tentatia sa le utilizezi chiar si cand nu este cazul. Acestea pot ajuta la cresterea vizibilitatii si a relevantei unui brand, ba chiar pot contribui la cresterea conversiilor, insa nu inseamna ca TREBUIE sa le utilizezi, mai ales daca nu se potrivesc deloc brandului tau. Folosirea in mod nejudicios a emoji-urilor poate cauza chiar dezavantaje unui brand care, spre exemplu, se adreseaza unei audiente mai sobre.
Ce sa ai in vedere cand alegi un emoji?
Pentru ca am mentionat anterior ca utilizarea emoji-urilor intr-un context nepotrivit poate aduce deservicii anumitor tipuri de branduri, la fel de bine emoji-urile nepotrivite pot cauza daune de imagine oricarui brand.
De aceea, este recomandat ca, inainte de a utiliza un anumit emoji pe o piata noua cu care nu te-ai familiarizat inca, sa faci o βinvestigatieβ culturala. Spre exemplu, in cultura romaneasca via cea americana, semnul π reprezinta simbolul OK. Pe de alta parte, in limbajul mimico-gestual din SUA, acelasi semn simbolizeaza cifra 9, in Brazilia reprezinta ceva ofensator, in timp ce in Japonia semnifica abundenta, iar in Franta cifra 0. Astfel, este usor de inteles de ce trebuie sa acorzi atentie la ceea ce simbolizeaza fiecare dintre emoji-uri in anumite culturi.
Desigur, aceste conflicte pot aparea inclusiv in cadrul aceleiasi societati, ca rezultat al diferentelor generationale. Spre exemplu, emoji-ul π simbolizeaza aprobarea pentru o mare parte dintre oameni, dar membrii Generatiei Z (nascuti intre 1997 si 2012) il pot interpreta ca pe un semn ce reflecta o atitudine pasiv-agresiva.
Un alt emoji care lasa loc interpretarilor poate fi cel care βface cu ochiulβ π. Anumite persoane il pot interpreta ca pe un pont, mai ales daca este plasat la finalul unei oferte, insa alte persoane il pot vedea ca pe un simbol al sarcasmului, care inspira neincredere sau chiar ca pe un semn de flirt.
Probabil ca ai inteles deja ideea: atentia la aceste detalii este extrem de importanta, daca vrei ca brandul tau sa nu aiba de suferit din cauza utilizarii gresite, chiar daca involuntare, a unui emoji ce poate fi interpretat in multiple moduri. Pentru a preveni acest lucru, realizeaza o verificare pe Emojipedia, site unde poti gasi referinte cu privire la toate tipurile de emoji utilizate la nivel mondial.
Daca stabilesti ca in comunicarea brandului tau este oportuna introducerea emoji-urilor, apoi tot ce iti mai ramane de facut este sa monitorizezi daca statisticile indica o crestere a parametrilor din site. Ne-am bucura sa aflam despre asta in rubrica de comentarii π
Lasa un comentariu