UX: 3 elemente esentiale pentru magazinele online generaliste

30 octombrie 2025

In eCommerce exista magazine de nisa si exista magazine de tip generalist, cunoscute si sub denumirea de magazine „mass merchant”. Ce sunt aceste magazine? Platforme de comert electronic precum eMAG.ro, Cel.ro, Altex.ro, Elefant.ro, care ulterior au ajuns sa indeplineasca si rolul de platforma de tip marketplace. Astfel de magazine ofera produse diverse, de la electronice si electrocasnice, pana la articole pentru casa, moda, jucarii, cosmetice, carti, alimente etc.

Desigur, exista si magazine generaliste de mai mici dimensiuni, a caror provocare comuna este sa ofere aceasta varietate mare de produse, dar intr-o maniera simpla, coerenta si intuitiva. Site-urile trebuie sa ajute utilizatorul sa inteleaga rapid cum este structurata pagina, cum sa aleaga produsele si care este termenul cat mai exact pentru livrarea acestora.

Absenta unuia dintre aceste elemente, insa, poate conduce la abandon, conform Baymard Institute, care identifica urmatoarele bune practici ce pot aduce imbunatatiri semnificative experientei utilizatorilor in magazinele online generaliste. 

Ai si tu un astfel de website? Citeste in continuare si afla ce poti imbunatati.

1. Corecteaza greselile utilizatorilor din Search

Din studiul realizat de Baymard la nivel mondial reiese ca aproximativ 69% dintre site-urile analizate nu ofera sugestii relevante autocompletate in cazul unor greseli de scriere. 

De multe ori, utilizatorii dau click pe rezultatele autocompletate din bara de cautare, mai ales cand stiu exact ce cauta, si asteapta sugestii utile. Daca motorul de cautare din site nu recunoaste ca de fapt cautarea “mobla” se refera la “mobila”, utilizatorul poate fi descurajat si eventual va parasi site-ul, cu impresia ca magazinul nu are in stoc produsul pe care si-l dorea.

Acest aspect poate fi rezolvat prin instalarea aplicatiei SearchPro urmata de:

  • Activarea functiei de cautare avansata pe baza de AI (care ofera un numar mai restrans de rezultate relevante, pornind de la intelegerea nevoilor utilizatorilor);
  • Activarea functiei de auto-corectare automata a termenilor cautati catre variante corecte;
  • Adaugarea de sinonime pentru cautari (ex: Smartwatch -> Ceas inteligent);
  • Prioritizarea sugestiilor care reflecta intentia reala a utilizatorului, nu doar cele “de top”.

2. Lasa utilizatorul sa vada toate produsele dintr-o categorie

Navigatia este un element esential pentru explorare, nu doar cautarea directa. Cercetarile Baymard arata ca aproximativ 37% dintre utilizatori folosesc navigatia pentru a explora produse dupa caracteristici, iar 31% cand cauta produse pentru care aspectul primeaza (fashion, mobila si decoratiuni, jucarii etc.).

Pe desktop, meniurile derulante permit deseori alegerea nivelului superior (de exemplu, un click pe categoria Electronice duce la toate produsele electronice). Pe mobil insa nu exista hover, asa ca deciziile legate de expandare versus navigare pot genera confuzie.

Cea mai eficienta solutie observata este crearea unei categorii dinamice subordonate categoriei principale, in care sa incluzi toate produsele din celelalte categorii. Astfel, aceasta va functiona asemenea unui buton care le va permite utilizatorilor sa vada intr-o singura pagina toate produsele asociate unei categorii principale. De exemplu, cand un utilizator face dropdown pe o categorie, sa spunem Camasi, poate accesa link-ul Vezi toate camasile, pentru a vizualiza toate produsele incluse in respectiva categorie-parinte. In mod ideal, optiunea trebuie plasata pe prima pozitie in meniu, pentru a fi mai usor descoperita mai usor de utilizatori.

3. Asigura coerenta la afisarea atributelor in denumirea produselor

Poate nu ai considerat astfel, insa este vazut ca un “defect” faptul ca la publicarea produselor unele articole nu au afisate atributele inca din denumire, in timp ce altele da (culoare, capacitate, tip produs), chiar daca respectivele atribute sunt disponibile in sectiunea dedicata din pagina de produs. Baymard a observat ca 68% dintre site-uri nu includ atribute in mod consecvent in listarea produselor similare.

De exemplu, daca vinzi doua modele de espressoare, dar numai pentru unul este afisata culoarea in denumirea produsului, utilizatorul poate presupune ca acel produs nu exista in varianta dorita si il va exclude de pe lista de optiuni, fara sa dea click.

Solutii recomandate:

  • Structurarea riguroasa a datelor, prin definirea unor campuri standard (ex: brand, tip, capacitate) si popularea lor coerenta;
  • Daca un atribut este necunoscut pentru unele produse, opteaza fie pentru omiterea lui peste tot, fie marcheaza asta in mod explicit (ex: Neprecizat);
  • Limitarea controlului furnizorilor asupra descrierilor din lista, pentru a asigura consistenta si comparabilitatea.

In concluzie, pentru site-urile de tip generalist provocarea este sa ofere o gama larga de produse, dar in acelasi timp sa nu copleseasca utilizatorii. Practicile prezentate mai sus nu sunt singurele, insa sunt cele mai importante, deoarece pot contribui la reducerea frictiunilor, pot creste increderea si pot limita abandonurile.

Daca ai nevoie de ajutor la implementarea lor in magazinul tau MerchantPro, suntem la cateva click-uri distanta. Spor si succes!

Lasa un comentariu