Black Friday 2025: ziua de vineri revine pe crestere cu +10% la numarul tranzactiilor

12 noiembrie 2025

Black Friday 2025 s-a incheiat, iar acum este momentul concluziilor, mai ales ca aceasta editie a marcat un punct de cotitura pentru eCommerce-ul romanesc. 

Dupa doi ani de stagnare, ziua de vineri a revenit pe crestere, cu +10% la numarul de tranzactii, iar intreaga saptamana de campanie a inregistrat un avans valoric de +20%, cu un varf de +48% in ziua de joi. 

Potrivit analizei MerchantPro, segmentele Pharma, Sport, Auto&Moto si Carti au urcat puternic in preferintele cumparatorilor, in timp ce categoriile Fashion, Home&Deco si Articole pentru copii au franat sub presiunea comertului asiatic low-cost.

Performantele inregistrate pe un esantion reprezentativ de magazine locale de pe platforma MerchantPro incluse in analiza in fiecare an, indica o schimbare in felul in care romanii si-au planificat achizitiile, comparativ cu ultimii 2 ani, dar si o mutare a atentiei catre domenii noi.

Revenire pe crestere in ziua de vineri. Joia, ziua-surpriza

Daca in analizele din anii anteriori, ziua de vineri indica o stagnare, anul acesta numarul comenzilor in Vinerea Neagra a crescut cu peste 10%, iar valoric s-a inregistrat un salt de +18%. Surpriza saptamanii negre a adus-o ziua de joi, in care s-a inregistrat cea mai mare crestere valorica, +48%, in contextul unui plus de 10% la numar de comenzi.

La nivel de saptamana (4-10 nov), cresterea a fost moderata, cu 3% mai multe comenzi si cu 20% crestere valorica fata de saptamana echivalenta din 2024, confirmand eficienta modelului de campanii extinse de tip Black Week. Valoarea medie a cosului de cumparaturi s-a situat la 68 euro, cu +16% fata de anul trecut.

Weekendul post-Black Friday a inchis campaniile pe un trend mai temperat, sub media saptamanii. Duminica, 9 noiembrie, volumul tranzactiilor a stagnat, in timp ce Luni numarul tranzactiilor a scazut, dar s-a inregistrat cea mai mare valoare medie, de 81 euro per comanda.

“Campaniile extinse de tip Black Week sunt noul standard in eCommerce. Ele permit o planificare mai buna a fluxurilor operationale si reduc presiunea pe infrastructura logistica, oferind in acelasi timp consumatorilor acces la reduceri reale, intr-un interval mai confortabil. Spre deosebire insa de anii trecuti, cumparatorii au fost mai hotarati in primele zile de campanie si au preferat sa nu astepte atunci cand au identificat o oferta atractiva la un retailer in care au incredere”, explica Arthur Radulescu, Founder & CEO MerchantPro.

Sanatatea si pasiunile au dominat preferintele

La nivel de verticala, cele mai mari cresteri de vanzari in Black Week 2025 (4-10 nov) au fost inregistrate in industriile Pharma (+200%) si Carti (+100%). Cresteri solide au inregistrat domeniile Sport & Timp liber si Produse alimentare, dar si Bijuterii & Accesorii, Auto & Moto si IT & Electronics, potrivit datelor MerchantPro.

In aceste segmente, volumele de comenzi au crescut semnificativ, depasind in unele cazuri 50%, ceea ce confirma interesul tot mai ridicat pentru produse din zona de ingrijire, sanatate si activitati creative, dar si efectul pozitiv al eforturilor de optimizare ale comerciantilor din domenii ne-traditionale si emergente precum cel farmaceutic sau alimentar.

“Domeniile precum Pharma, Carti si Auto & Moto au inregistrat cresteri procentuale foarte mari, evolutii sustinute mai ales de optimizarile realizate de comerciantii noi, care au migrat anul acesta pe platforma MerchantPro si care au putut sa gestioneze mai eficient campaniile de reduceri si volumele ridicate de trafic”, afirma Arthur Radulescu, CEO MerchantPro.

Segmentul B2B a avut, de asemenea o dinamica interesanta, cu cresteri de peste 50% in fiecare dintre zilele analizate, un indicator ca si achizitiile dedicate investitiilor incep sa urmeze comportamentul clientului final, cu orientare catre reduceri.

Fashion si Home & Deco, domenii afectate de concurenta non-UE low cost

Categoriile Fashion si Home&Deco au ramas stabile, cu variatii minore la nivel de comenzi si valoare, in timp ce segmentul Articole pentru copii a resimtit cel mai puternic efect al competitiei agresive venite din zona comertului non-UE, unde reducerile permanente au redefinit asteptarile consumatorilor.

“Strategiile bazate pe pret ale jucatorilor non-UE au obisnuit publicul cu reduceri permanente. Comerciantii locali din Fashion, Home&Deco si Articole pentru copii sunt fortati sa inoveze si sa isi reconstruiasca experienta de cumparare pentru a ramane relevanti. Este clar ca lupta pe pret cu marii jucatori din China sau Turcia este una inegala, iar domeniile unde concureaza direct sunt deja afectate”, explica Arthur Radulescu.

Ce ne arata rezultatele inregistrate de Black Friday 2025? O piata de eCommerce care se stabilizeaza si devine mai matura. Cresterile solide din segmentele emergente, alaturi de o evolutie echilibrata la nivel de saptamana, indica o distributie mai uniforma a bugetelor de cumparare si o planificare mai atenta a campaniilor. Cu alte cuvinte, comerciantii locali devin mai eficienti, iar consumatorii isi gestioneaza mai constient cheltuielile, semn ca eCommerce-ul romanesc intra intr-o etapa de consolidare sanatoasa.

Lasa un comentariu