eCommerce si birocratia: de ce acte ai nevoie pentru a deschide un magazin online

20 aprilie 2023

Te gandesti sa-ti deschizi un magazin online? Felicitari! Comertul online este una dintre cele mai profitabile industrii in acest moment.

In plus, in platforma MerchantPro dispui de toata infrastructura necesara infiintarii unui shop eCommerce cu doar cateva click-uri, așa ca obiectivul tau este si mai usor de atins. Insa, inainte de orice, trebuie sa parcurgi toate formalitatile legale pentru ca afacerea ta sa fie in ordine.

Personalitati juridice si Legea comertului electronic

Probabil ca nimanui nu-i place birocratia si nici nu ar avea de ce. Vestea buna, insa, este ca odata ce ai parcurs pasii necesari deschiderii unui magazin online – descrisi in continuare – totul devine mai simplu si vei avea nevoie de tot mai putine acte.

SRL, SRL-D sau PFA – care este personalitatea juridica potrivita?

Pentru a deschide un magazin online, ai nevoie de o personalitate juridica. Cele trei optiuni de mai jos sunt si cele mai populare pentru acest obiect de activitate. Asadar, sa vedem care sunt avantajele si dezavantajele fiecareia dintre ele:

SRL (Societate cu Raspundere Limitata):

  • Foarte usor si rapid de infiintat: poti infiinta un SRL in 2 zile si il poti desfiinta in 2 luni;
  • Poti folosi toate codurile CAEN (~400) – o optiune utila daca vrei sa mai desfasori si alte activitati in afara de comertul electronic;
  • Legea te obliga sa ai un contabil angajat sau sa lucrezi cu o firma de contabilitate;
  • Ai nevoie de un capital minim de 200 RON (care poate fi retras dupa infiintarea firmei);
  • Poti avea pana la 50 de asociati si administratori;
  • Vei plati taxe de infiintare si inregistrare la Registrul Comertului.

SRL-D (Societate cu Raspundere Limitata-Debutant):

  • Exclusiv pentru antreprenorii sub 35 de ani, care isi deschid prima afacere;
  • Taxe de inregistrare zero;
  • Poti avea pana la 5 asociati, cu conditia ca niciunul dintre ei sa nu mai fi fost asociat intr-o alta firma pana in prezent;
  • Poti activa pana la 5 coduri CAEN;
  • Ai obligatia sa transformi compania in SRL în cel mult 3 ani de la infiintare, platind toate costurile aferente;
  • Trebuie sa reinvestesti minimum 50% din profit;
  • Nu poti avea ca obiect de activitate vanzarea de produse din tutun, alcool, jocuri de noroc si pariuri, vanzarea de armament, asigurari sau imobiliare.

PFA (Persoana Fizica Autorizata):

  • Este personalitatea juridica cel mai usor de infiintat, desfiintat si gestionat;
  • Poti avea maximum 3 angajati in cadrul unui PFA;
  • Poti tine personal contabilitatea, nu ai obligatia sa angajezi un contabil sau sa ai contract cu o firma de contabilitate;
  • Ai mai putine declaratii fiscale de depus;
  • Poti retrage oricand profitul, nu trebuie sa astepti incheierea bilantului trimestrial;
  • Vei plati contributii sociale si de sanatate;
  • Vei avea nevoie de dovada pregatirii profesionale in domeniul in care alegi sa deschizi PFA-ul;
  • La incasari peste un anumit plafon, va trebui sa deschizi un SRL.

Pentru a nu trece de mai multe ori prin procesul de infiintare a unei firme, iti recomandam sa creezi de la inceput un SRL. Acesta iti va oferi flexibilitatea de care ai nevoie, atat in ceea ce priveste cresterea afacerii, cat si cooptarea de noi parteneri.

Ecommerce

Legea comertului online si codul CAEN pentru magazine online

Pentru un magazin online, codul CAEN este 4791. In unele situatii poate fi insa necesar sa obtii si coduri CAEN secundare, spre exemplu daca prin magazinul tau online comercializezi autovehicule, motociclete si piese sau accesorii pentru acestea.

Asadar, daca activitatea principala a companiei tale este comertul electronic, atunci codul CAEN 4791 este cel care trebuie trecut in actul constitutiv.

Aceasta prevedere apare in Legea 365/2002 a comertului electronic, pe care iti recomandam sa o citesti pentru a intelege mai bine care sunt obligatiile tale legale.

Acte necesare pentru a realiza comert electronic

Acum ca am stabilit de ce cod CAEN ai nevoie, sa vedem care sunt actele de care ai nevoie pentru deschiderea unui SRL. Va trebui sa depui urmatoarele documente la Registrul Comertului de care apartii:

  • Cererea de inregistrare (in original);
  • Rezervarea denumirii firmei;
  • Actul consitutiv autentificat de un avocat (iti recomandam sa apelezi la specialisti in domeniu pentru realizarea acestuia – un act constitutiv neconform poate atrage respingerea cererii de autorizare a SRL-ului);
  • Cazier fiscal pentru fiecare dintre asociati si/sau administratori;
  • Contract de inchiriere/comodat pentru sediul social al companiei;
  • Copie act de identitate (CI sau pasaport) pentru asociati si/sau administratori;
  • Declaratii pe proprie raspundere din partea administratorilor si/sau asociatilor ca pot indeplini aceasta calitate – autentificate la notar;
  • Extras de cont din ziua depunerii actelor care sa dovedeasca depunerea capitalului social (minim 200 RON).

De regula, aceste cereri se solutioneaza in circa doua zile lucratorare. Odata aprobata cererea, vei ridica de la Registrul Comertului Certificatul de Inregistare a Firmei, Hotararea Tribunalului Judecatoresc de pe langa Oficiul National al Registrului Comertului si Certificatul Constatator.

Asta este tot! Din acest punct ai toate actele necesare pentru deschiderea magazinului tau online! Te asteptam pe platforma MerchantPro sa iti deschizi shop-ul online si sa beneficiezi de sprijinul colegilor nostri din Centrul de Asistenta Clienti, pentru un proces cat mai facil!

Lasa un comentariu