Google AP2: ce inseamna pentru viitorul eCommerce

3 octombrie 2025

Industria eCommerce se afla in fata unei schimbari majore. Google a lansat recent Agent Payments Protocol (AP2), un standard deschis care promite sa transforme modul in care sunt realizate platile in era AI. Dar ce inseamna concret asta pentru comercianti si ce urmeaza? Iti explicam in continuare.

Ce este AP2?

AP2 este un protocol de plati independent de un anumit furnizor sau metoda de plata, construit special pentru a sustine cumparaturile initiate de agenti AI.

Practic, prin intermediul acestui protocol, un utilizator va putea mandata un agent AI sa faca anumite cumparaturi pe loc, ulterioare sau recurente.

Asadar, elementele cheie ale acestui protocol sunt:

  • Mandate digitale criptografice – utilizatorul isi da acordul o singura data, iar AI-ul poate actiona in numele lui;
  • Autorizare si trasabilitate – fiecare tranzactie are un istoric verificabil, ceea ce reduce riscul de frauda sau dispute;
  • Compatibilitate extinsa – functioneaza atat cu plati traditionale (card, PayPal), cat si cu plati crypto prin extensia x402.

Cum este gandit sa functioneze? 

Protocolul AP2 va putea permite functionarea in urmatoarele moduri:

  • Agentul poate realiza achizitii in timp real (in prezenta utilizatorului) – cand ii transmiti agentului sa iti gaseasca o pereche de incaltaminte pentru alergare de culoare alba, solicitarea va fi inregistrata ca un mandat de intentie. Dupa ce agentul AI iti va prezenta optiunile identificate si vei opta pentru una dintre acestea, mandatul se va transforma intr-unul de cumparare, moment in care va fi creata o inregistrare nemodificabila, asigurandu-se astfel ca tranzactia va fi initiata pentru exact acel produs, la pretul indicat.
  • Agentul poate realiza achizitii prin delegare (in absenta utilizatorului) – daca ii spui agentului AI “Cumpara bilete la concertul Coldplay cand se pun in vanzare”, acesta este inregistrat ca un mandat detaliat de intentie. In acest tip de mandat se specifica exact conditiile in care va fi realizata tranzactia: limita de pret, perioada si altele. In plus, functioneaza ca o dovada valida ca agentul AI poate genera un mandat de cumparare in numele utilizatorului, odata ce conditiile sunt indeplinite.

Mergand mai departe, protocolul AP2 va permite agentilor AI sa realizeze:

  • Achizitii inteligente – daca ii transmiti agentului ca iti doresti o anumita jacheta, indisponibila pentru moment in culoarea dorita, si precizezi totodata ca ai plati cu pana la 20% mai mult fata de pretul curent pentru a o achizitiona, agentul va inregistra cererea si va realiza achizitia imediat ce varianta respectivului produs este disponibila, in conditiile de pret precizate;
  • Achizitii personalizate – daca ii transmiti agentului AI ca iti doresti o bicicleta de munte de la un anumit comerciant, pentru o excursie la o data anume, agentul tau AI va transmite informatiile catre agentul AI al magazinului indicat, care poate raspunde cu o oferta personalizata si valabila doar pentru o perioada scurta de timp;
  • Achizitii coordonate – daca ii transmiti agentului AI ca doresti sa iti rezerve bilete de avion si cazare pentru o anumita destinatie, dar suma totala platita sa nu depaseasca 700 de euro, acesta va putea realiza simultan ambele tranzactii, odata ce conditiile sunt indeplinite.

Ce oportunitati ofera AP2?

Daca te numeri printre cei care intampina cu entuziasm noile posibilitati de utilizare a solutiilor pe baza de inteligenta artificiala, iata cateva dintre avantajele promise de protocolul AP2:

  1. Acces la AI commerce – un nou canal de vanzare in care agentii AI devin clienti autonomi;
  2. Competitie mai echitabila – magazinele mici pot concura mai usor daca ofera preturi bune si termeni clari;
  3. Integrare crypto – acces la un segment de clienti „digital-first” care prefera plati alternative.

Dar ce riscuri prezinta?

Pe de alta parte, daca primesti cu reticenta vestile privitoare la AI, probabil reflexul a fost acela de a incerca sa identifici potentialele riscuri. Iata cateva:

  1. Presiune pe pret – comparatiile automate intre comercianti pot reduce marjele de profit;
  2. Dependenta de sisteme terte (Google, OpenAI, procesatori de plati) – integrarea implica o crestere de costuri si o adaptare rapida;
  3. Risc de excludere – magazinele care nu implementeaza protocolul pot fi “sarite” de AI in procesul de selectie a rezultatelor relevante afisate in motoarele de cautare.

Care sunt procesatorii de plati compatibili acum?

Google a anuntat deja peste 60 de parteneri globali compatibili cu AP2. Dintre acestia, PayPal, Stripe si Revolut sunt solutiile de plata integrate cu MerchantPro si care au anuntat deja ca testeaza noul mod de tranzactionare (momentan, nu si in Romania). Insa, pe masura ce protocolul AP2 se va maturiza, este de asteptat ca lista sa se imbogateasca si cu alti procesatori, inclusiv autohtoni.

In concluzie, AP2 este mai mult decat un nou standard de plata, ci este infrastructura care va face posibile cumparaturile autonome prin AI.

Pentru comercianti, mesajul este clar: odata ce va deveni tot mai clar cum poate fi integrat protocolul AP2 in procesul de cumparare, magazinele care se vor alinia rapid vor putea beneficia de un real avantaj competitiv. In mod cert, AI-ul va juca un rol central in procesul de cumparare, asa ca urmareste in continuare evolutia acestui tip de solutii, inclusiv pe blogul nostru, pentru a fi mereu in pas cu concurenta.

Lasa un comentariu