Alegerea fonturilor potrivite pentru shop-ul tau online – Identitatea vizuala a magazinului (III)
Cel mai probabil, atunci cand ne referim la grafica unui magazin online, fonturile nu sunt primul element care ne vine in minte. Logo-ul, culorile, fotografiile alese sunt toate pozitionate mai sus pe lista de prioritati.
Cu toate acestea, fonturile sunt mai importante decat par. Alese incorect, efectele se pot rasfrange atat asupra logo-ului, cat si asupra intregului homepage al magazinului.
Motivul? Fonturile influenteaza lizibilitatea, experienta utilizatorului si, nu in ultimul rand, modul in care este perceput un brand. Cand textul este greu de citit, utilizatorii isi vor pierde rabdarea – mai ales in cazul cumparaturilor realizate de pe telefon, mediu in care dimensiunile reduse fac orice text si mai greu de parcurs.
Asadar, inainte de a alege fonturile, hai sa trecem in revista cateva lucruri de baza.
Elemente de typography: fonturi sau typeface?
„Typography” (sau mai putin folositul echivalent romanesc „tipografie”) este arta de a aranja textul astfel incat acesta sa fie usor lizibil si inteligibil, dar si atragator pe orice tip de afisaj. Fonturile, typeface-urile, marimea lor, distanta dintre randuri, litere si cuvinte – toate acestea compun ceea ce se numeste „typography”.
O confuzie intalnita destul de des este cea dintre fonturi si typeface-uri. Asadar, sa le explicam.
Cele din urma reprezinta un grup sau o colectie de fonturi. Spre exemplu, Times New Roman este un typeface, in timp ce Times New Roman Bold este un font. De cele mai multe ori, atunci cand ne referim la alegerea fonturilor, vorbim de fapt despre alegerea unui typeface potrivit.
In cazul acestui typeface, sunt importante si fonturile individuale. Un typeface in care fonturile bold sunt greu de citit nu reprezinta, de exemplu, o alegere buna.
Acum ca am stabilit bazele teoretice, hai sa aflam cum alegem cele mai bune fonturi sau typeface-uri.
Cum alegi cele mai bune fonturi sau colectii de fonturi
Cu siguranta vrei ca magazinul tau sa aiba o personalitate unica si ca toate elementele de grafica sa fie usor recognoscibile, inclusiv fonturile. Totusi, este indicat sa iei in calcul faptul ca daca fontul ales este mai rar intalnit, cu atat ochiul uman este mai putin obisnuit cu acesta si cu atat va fi mai greu de citit. Ca atare, prima noastra recomandare este:
Pune lizibilitatea inaintea oricarui alt criteriu
Inainte de orice, este important ca textul sa poata fi citit. De aceea, iti recomandam sa alegi un typeface care sa fie lizibil la orice dimensiune, inclusiv pe ecranele mici ale telefoanelor!
Aceeasi familie de fonturi va trebui folosita si pentru headings si alte blocuri mari de text, dar si pentru paginile de Termeni si Conditii sau alte mentiuni legale, care de obicei sunt scrise cu caractere mult mai mici.
Fonturile cursive sunt elegante, insa sunt foarte greu de citit. Daca branding-ul tau cere astfel de fonturi, poti alege doua typeface-uri complementare, unul pentru titluri si subtitluri, iar altul pentru texte de dimensiuni normale.
Si pentru ca am mentionat de branding:
Typeface-ul trebuie sa se potriveasca cu branding-ul tau
Incearca sa potrivesti caracterul typeface-ului ales cu cel al brandului tau. Un brand exclusivist si modern va avea nevoie de fonturi similare, in timp ce un brand de lux, insa clasic, poate folosi fonturi cursive.
Atunci cand fonturile se potrivesc cu personalitatea brandului, acesta va fi mai usor de retinut. Mai mult, vizitatorii magazinului tau stiu exact la ce sa se astepte inca de la primul click, asa ca este important sa eviti elementele prea diferite, care pot starni confuzie.
Serif sau sans?
Fonturile Serif au de regula o liniuta mica atasata de liniile mai mari din litere, in timp ce aceasta lipseste din fonturile Sans. Desi nu toate fonturile Serif sunt identice, majoritatea au aceasta particularitate.
Un avantaj major al utilizarii lor vine din faptul ca majoritatea typeface-urilor Serif au numeroase variatii de fonturi: fonturi obisnuite, italice, semi bold, semi bold italic, bold, bold italic si altele.
In general, typeface-urile Serif sunt mai usor de citit in texte lungi, cum ar fi cele de pe blog, spre deosebire de descrierile de produs. Pe de alta parte, este esential sa te gandesti la tipul de audienta: fonturile Sans sunt mai usor de citit de catre copii sau de catre persoanele cu dizabilitati intelectuale sau de vedere.
Limiteaza numarul de fonturi pe care il folosesti
Prea multe fonturi devin obositoare pentru ochi, in special daca sunt folosite pe aceeasi pagina. Desigur, este recomandat sa folosesti fonturi diferite pentru a crea contraste si pentru a-i ajuta pe utilizatori sa gaseasca usor cele mai importante segmente de text (cum ar fi pretul sau titlul).
Cu toate acestea, incearca sa utilizezi maximum doua sau trei fonturi pe intreg site-ul tau. Astfel, va fi mult mai usor pentru utilizatori sa gaseasca fonturi familiare, chiar si atunci cand trec de la o pagina la alta, decat sa fie intampinati de fonturi complet diferite.
Ia in calcul si caracterele speciale
Daca vrei ca textele tale sa contina diacritice din limba romana, vei avea nevoie de typeface-uri speciale. Iar daca doresti sa iti extinzi magazinul online international., este bine sa iei si acest lucru in calcul in timpul procesului de localizare a acestuia.
Nu toate typeface-urile au suport pentru toate categoriile de caractere speciale din diverse limbi. Ca atare, s-ar putea sa fie necesar sa schimbi typeface-ul intr-una dintre versiunile magazinului tau sau in ambele, daca doresti un look & feel identic pentru acestea. Procesul este foarte usor de realizat in magazinul tau MerchantPro, pe care il poti localiza foarte usor pentru a vinde in tarile pe care le vizezi.
Joaca-te cu marimea fonturilor
Atunci cand ai nevoie de mai mult contrast, iti recomandam sa te testezi diferite dimensiuni ale aceluiasi font inainte de a introduce unul nou in design sau chiar un nou typeface.
Ochiul uman se obisnuieste mai rapid cu variatiile de dimensiune decat cu cele de forma si stil. Spre exemplu, poti evidentia pasaje importante sau subtitluri prin dimensiuni mai mari.
Vrei sa testezi mai multe fonturi sau typeface-uri inainte de a-l alege pe cel potrivit? Perfect – te incurajam sa testezi cat mai des toate elementele grafice ale magazinului tau!
In MerchantPro gasesti o galerie generoasa de fonturi pe care le poti testa. De asemenea, poti incarca sau poti modifica fonturi in magazinul tau online de fiecare data cand ai nevoie, iar pentru ajutor suplimentar in acest proces, nu uita ca ai la dispozitie si sprijinul permanent al colegilor din Centrul de Asistenta Clienti.
Lasa un comentariu