De ce sa creezi o comunitate online in jurul afacerii tale eCommerce
Omenirea s-a construit in jurul comunitatilor; mai intai la nivel local, apoi la o scara din ce in ce mai mare, asocierile de oameni au fost motorul dezvoltarii, mai ales cand a venit vorba de comert. Acum, in epoca social media, distanta nu mai reprezinta o bariera pentru multe dintre comunitatile globale.
De altfel, ceea ce unii numesc „comunitati verticale” sau „comunitati bazate pe interese comune” sunt tot mai raspandite. Oameni care impartasesc aceleasi hobby-uri, interese, nevoi sau profesii se pot reuni intr-o comunitate online si isi pot impartasi experienta cu persoane din intreaga lume sau dintr-o anumita zona.
In acest context, te-ai gandit vreodata sa creezi o comunitate online in jurul magazinului tau eCommerce? Daca nu, iata de ce ar trebui sa o faci.
Ce sunt comunitatile online si de ce devin tot mai populare
O comunitate online reprezinta mai mult decat o pagina de Facebook sau un profil de TikTok ori Instagram. O comunitate este un grup in care sunt incluse persoane care impartasesc anumite interese si care primesc de obieci acces in functie de anumite criterii.
Pentru a crea o comunitate in jurul brandului tau social media, poti folosi un grup pe Facebook, un grup pe LinkedIn, un canal pe Slack sau un subreddit pe Reddit.
Orice canal ai alege, cel mai important lucru este sa te axezi pe construirea de relatii si discutii intre membrii comunitatii tale. In acest caz, promovarea produselor tale trece in plan secund, facand loc dezvoltarii unei relatii cu cei din grup.
Statisticile vorbesc de la sine:
- 76% dintre utilizatorii de internet fac parte dintr-o comunitate.
- 1,8 milioane de utilizatori Facebook participa in comunitati online (aproape un sfert din populatia globului!);
- 64% dintre cei care sunt membri ai unei comunitati spun ca petrec mai mult timp acolo de la debutul pandemiei;
- Doar 40% dintre companiile mici au o comunitate proprie, comparativ cu 75% dintre companiile mari.
Tot mai multi oameni se orienteaza catre comunitati, din cauza schimbarii frecvente a algoritmilor social media, care ii fac pe utilizatori sa simta ca nu mai au control asupra feed-ului lor de informatii. In schimb, in astfel de comunitati nisate au ocazia de a discuta direct cu oameni care le impartasesc interesele si pasiunile.
De ce ai nevoie de o comunitate online pentru magazinul tau?
Comunitatile online sunt perfecte pentru āsoft sellingā si pentru a creste popularitatea brandului tau. Spuneam mai sus ca in cadrul unei comunitati nu este recomandat sa „bombardezi” utilizatorii cu reclame agresive.
Poti, totusi, sa urmaresti discutiile lor si sa afli astfel de ce produse au cu adevarat nevoie. De asemenea, poti participa la discutii, oferind sfaturi despre folosirea produselor, tips and tricks, articole utile si asa mai departe.
Scopul principal al unei comunitati este ca magazinul tau sa fie primul care le vine in minte membrilor ei atunci cand au nevoie de produse din nisa ta. De asemenea, daca vrei sa construiesti un magazin care sa devina lider de piata in domeniul sau, ai nevoie de o comunitate care sa te sustina.
Te-am convins? Daca da, hai sa vedem ce tipuri de comunitati poti crea.
Principalele tipuri de comunitati online potrivite pentru eCommerce
Poti crea o comunitate pentru absolut orice lucru abstract sau concret, de la miscari ideologice pana la obiecte banale, de zi cu zi, cum ar fi ustensilele de bucatarie. Nu toate aceste tipuri de comunitati sunt insa relevante pentru eCommerce.
Sa vedem cateva exemple relevante:
Comunitati locale
Daca magazinul tau online deserveste o anumita zona sau comercializeaza produse traditionale specifice unui anumit areal, o comunitate destinata acestuia ii poate reuni atat pe rezidenti, cat si pe cei care apreciaza aceste produse, oriunde s-ar afla ei.
Produsele alimentare traditionale, produse vestimentare (ii, ilice, palarii), artizanatul si mestesugurile locale sunt cateva exemple de obiecte care pot constitui pretextul pentru crearea unei comunitati. In plus, poti inclusiv sa te bucuri si de sprijinul autoritatilor locale, mai ales daca utilizezi comunitatea si in directia atragerii de turisti in zona.
Comunitati construite in jurul unui hobby
Acestea se adreseaza cumparatorilor care impartasesc aceeasi pasiune. Spre exemplu, daca vinzi produse destinate sporturilor de iarna, poti crea un grup in care sa discuti tips and tricks despre echipamente, destinatii turistice, life hacks legate de preturi la instalatiile de transport si asa mai departe.
Iti recomandam in acest caz sa incerci sa atragi cativa membri recunoscuti ca profesionisti in domeniul in care activeaza magazinul tau. Acestia vor contribui masiv la generarea de discutii noi si la starnirea interesului pentru grupul tau.
Comunitati de learning
Vinzi cursuri online, eBooks sau audiobooks? Poti crea usor un grup de discutii in jurul acestora. Mai mult, poti prezenta acest grup ca pe un beneficiu adaugat pentru cei care achizitioneaza cursurile sau materialele tale.
Spre exemplu, āLa achizitionarea cursului de Facebook ads, vei avea acces gratuit la grupul inchis unde alti specialisti in marketing discuta zilnic despre cele mai bune metode de promovareā.
Chiar daca inca nu vinzi produse digitale in mediul online, o poti face foarte usor direct din magazinul tau MerchantPro. Astfel, daca in shop comercializezi produse fizice legate de hobby-uri sau produse locale, cele digitale iti pot asigura o sursa alternativa de venit.
Comunitati sociale
Vinzi produse reciclate, prietenoase cu mediul sau orice alte produse care pot fi legate de o cauza sociala, cum ar fi, spre exemplu, protejarea animalelor? Atunci, ai nevoie de o comunitate online in care cumparatorii tai sa interactioneze si sa discute despre cum pot sprijini cauza in care cred.
Concluzii
Comunitatile online nu sunt un fenomen nou, insa capata amploare. De aceea, iti recomandam sa creezi una pentru magazinul tau cat mai curand, inaintea competitiei.
Un ultim sfat: odata ce ai creat aceasta comunitate, promoveaz-o intr-un loc vizibil pe site-ul tau pentru a strange rapid cat mai multi membri. De asemenea, nu uita sa-ti anunti abonatii la newsletter: ei sunt deja cumparatorii tai fideli si sunt interesati de brandul tau, asa ca este foarte probabil sa-si doreasca sa se alature comunitatii tale.
Lasa un comentariu