Functia Search din magazinele online – de ce este esentiala pentru cresterea vanzarilor

25 aprilie 2024

Functia Search sau functia de cautare este unul dintre cele mai simple si, paradoxal, cele mai des ignorate moduri de a creste vanzarile unui magazin eCommerce. Desi eCommerce-ul personalizat, recomandarile si technicile de cross-sell si upsell sunt extrem de importante, functia Search, aceasta optiune veche, ramane extrem de relevanta.

De ce ai nevoie de o functie Search robusta?

Pe scurt, ai nevoie de Search pentru o experienta mai placuta a utilizatorilor. In eCommerce, la fel ca in orice alt serviciu digital, experienta este la fel de importanta ca pretul sau reducerile.

Iata, concret, cum poate contribui o functie Search robusta la cresterea vanzarilor:

  • Rapiditate: nu toti vizitatorii tai au timp sa rasfoiasca intregul tau site. Functia Search ii ajuta sa ajunga rapid fix la produsele care ii intereseaza.
  • Rata de conversie mai mare pentru utilizatorii care stiu exact ce vor: acesta este tipul de utilizator pe care este cel mai important sa nu il pierzi. Astfel de utilizatori stiu exact ce vor, iar daca nu gasesc produsul rapid, il vor cauta in alta parte.
  • Flexibilitate: cu o functie Search avansata, utilizatorii pot gasi rapid produse si categorii de produse in functie de pret, brand, reducere si asa mai departe. In consecinta, valoarea comenzii va creste.
  • Rata de conversie mai mare pentru utilizatorii de mobil: rasfoirea unui site pe un ecran mic, de telefon, e mult mai anevoioasa decat pe desktop. Functia Search ii ajuta pe utilizatorii de dispozitive mobile sa restranga produsele la cateva categorii relevante si sa gaseasca mai usor ceva potrivit pentru ei.
  • Management de inventar mai bun: dincolo de beneficiile pentru utilizatori, poti folosi functia Search pentru a-ti imbunatati oferta. Spre exemplu, daca observi ca mai multi utilizatori au cautat un produs sau o categorie de produse care nu se gaseste pe site-ul tau, le poti adauga la inventar, mai ales ca stii astfel ca exista cerere.

Tu cand ai revizuit ultima data functia Search de pe site-ul tau? Daca a trecut deja ceva timp, iti recomandam sa o faci cat mai curand.

Cum asiguri o functie Search relevanta in eCommerce?

La baza, functia actioneaza ca un motor de cautare in site-ul tau. Insa, nu toate functiile search sunt identice, iar multe dintre ele pot sa incurce utilizatorul mai degraba decat sa-l ajute.

In primul rand, este important sa stii ca exista 4 tipuri de cautari:

  1. Cautare exacta, cand utilizatorul cauta un produs anume, de exemplu, “Samsung Galaxy S24”.
  2. Cautarea unui tip de produs, de exemplu “televizoare”.
  3. Cautarea unei solutii pentru o problema, de exemplu, “inlocuit frane”.
  4. Cautarea de non-produse, de exemplu informatii despre afacerea ta, politica de retur si asa mai departe.

In functie de modul in care setezi functia Search, rezultatele cautarilor de mai sus vor fi mai mult sau mai putin precise.

Poti face cautarea mai utila astfel:

  • Extinde numarul de rezultate afisate – daca vrei sa te asiguri ca vizitatorii vor explora si mai multe produse din magazin, atunci poti seta ca in campul Search sa afisezi toate rezultatele care contin cel putin unul dintre termenii cautati, spre deosebire de varianta in care afisezi doar produsele care contin doar toti termenii introdusi la cautare;
  • Permite cautarea avansata in mai multe campuri din magazin, precum Nume produs, Categorie principala, Brand, Atribute produs, SKU, EAN, Referinta externa, Tag-uri produse sau Descriere produs.
  • Activeaza functia de autocorectare – spre exemplu, daca un utilizator introduce in campul de cautare termenul “smsung”, este important sa-i afisezi rezultate similare in loc ca acesta sa nu primeasca niciun rezultat pentru cautarea efectuata. In magazinele MerchantPro este permisa inclusiv setarea nivelului de similitudine intre sugestia automata oferita de sistem in raport cu termenul introdus de vizitator;
  • Adauga sinonime pentru cautare – de exemplu pentru termenul “smartwatch” poti seta expresia “ceas inteligent” ca sinonim pentru cautare, deoarece nu toti utilizatorii folosesc aceiasi termeni pentru a cauta un produs;
  • Determina daca ai nevoie de cautare exacta, mai ales pentru magazinele generaliste. De exemplu, daca un utilizator cauta “apa” ii pot fi afisate doar rezultate din categoria bauturilor non-alcoolice sau si produse care contin literele “apa”, cum ar fi “aparate de ras.

Ordoneaza in functie de preferinte rezultatele afisate in cautari

Exista cateva motive pentru care ai vrea ca anumite produse sa fie mai vizibile decat altele:

  • Esti pe cale sa iti reinnoiesti stocurile si vrei sa vinzi rapid stocurile vechi;
  • Ai o marja de produs mai mare la anumite produse sau branduri;
  • Ai reduceri atractive la anumite produse.

In toate aceste cazuri, ordonarea dinamica a rezultatelor afisate in lista de cautari din magazin iti poate fi de mare ajutor. Spre exemplu, in platforma MerchantPro regasesti aplicatia SearchPro, cu ajutorul careia poti defini reguli de ranking dinamic pentru rezultatele din Search.

Pe scurt, poti prioritiza anumite cuvinte-cheie care apar listate atunci cand utilizatorul introduce un anumit termen de cautare. Spre exemplu, daca utilizatorul cauta “telefon Android”, in bara de cautare ii pot aparea sugestii ca Samsung Galaxy S24 sau Oppo F25, in functie de prioritatile tale la acel moment.

Concluzii

Functia Search este importanta pentru toti utilizatorii tai, atat pentru cei care stiu exact ce produs cauta, cat si pentru cei care sunt in faza de research. De asemenea, te va ajuta sa stii care sunt cele mai cautate produse si ce produse noi ar trebui sa aduci in magazin.

Pentru ca functia Search sa fie cu adevarat utila si sa te ajute la cresterea vanzarilor, este important sa reevaluezi parametrii pe care ii folosesti regulat. Verifica cele mai frecvente cautari si modul in care utilizatorii interactioneaza cu aceasta functie pentru a intelege mai bine cum ar trebui modificata.

Lasa un comentariu