Burnout in eCommerce? Iata cateva solutii ca sa il eviti
Ni se intampla tuturor sa devenim prea prinsi in activitatile de zi cu zi si sa uitam sa ne odihnim, sa luam pauze sau sa ne deconectam, mai ales ca antreprenori. Presiunea de a fi mereu “in priza” si de a-ti creste afacerea poate duce pe nesimtite la epuizare sau la ceea ce international poarta numele de “burnout”.
La fel ca orice alta afectiune, sindromul de burnout este mai usor de prevenit decat de tratat. Asa ca te invitam sa descoperi in continuare cum il poti identifica si ce poti face pentru a preveni instalarea acestuia.
Ce este sindromul de burnout?
Burnout-ul este o forma de epuizare cauzata de senzatia constanta de coplesire. Aceasta se poate intampla atunci cand acumulam timp indelungat prea multa oboseala emotionala, fizica si mintala.
In cele mai multe cazuri, burnout-ul este legat de munca. Poate fi confundat usor cu stresul, insa nu sunt acelasi lucru. Stresul ne face sa ne simtim epuizati si permanent “in alerta” din cauza prea multor cerinte.
Pe de alta parte, burnout-ul vine cu lipsa de motivatie, senzatia de inutilitate si oboseala constanta.
Suna cunoscut? Asta si pentru ca aproximativ 50% dintre antreprenori trec prin burnout cel putin o data.
De ce antreprenorii sunt mai predispusi la burnout?
Pe scurt: pentru ca presiunea e mai mare pentru antreprenori, la fel si responsabilitatea. Indiferent de marimea echipei tale, ca antreprenor simti mereu ca poti face mai mult si ca de tine depinde cresterea companiei tale.
In eCommerce, predispozitia antreprenorilor la burnout este chiar mai accentuata. Fiindca activezi intr-o industrie atat de dinamica si de solicitanta, este normal sa te simti mereu ca si cand ai avea de recuperat, de facut ceva nou, de incercat o noua abordare.
Cum te aperi de aceasta presiune? In primul rand, recunoscand semnele premergatoare burnout-ului.
Cauze, primele semne de burnout si cum sa eviti acest sindrom?
In burnout, cauzele si semnele se suprapun de cele mai multe ori. De aceea, daca cele de mai jos iti par cunoscute, iti recomandam sa schimbi ceva cat mai rapid. Gasesti si solutiile mai jos.
In primul rand, iata cum se simte burnout-ul in fazele initiale:
- Iti este dificil sa te concentrezi;
- Motivatia ta este tot mai scazuta
- Te cuprinde tristestea deseori, desi fara un motiv evident;
- Nu dormi suficient sau nu dormi bine
- Irascibilitatea este crescuta, la fel si pesimismul.
Pentru antreprenori, cele mai comune cauze care provoaca aceste simptome sunt:
1. Munca in exces
Majoritatea antreprenorilor se plang de lipsa de timp liber si de imposibilitatea de a se deconecta complet. Inclusiv atunci cand nu sunt la birou, acestia se gandesc tot la afacerea lor.
Aceasta prima cauza a burnout-ului este mai comuna pentru antreprenorii care lucreaza singuri sau in echipe foarte mici.
Ca atare, iti recomandam sa delegi catre alti administratori cat mai multe din task-urile tale, in special pe cele care tin de administrarea magazinului tau online. Mai ales ca platforma MerchantPro iti permite sa controlezi granular nivelul de permisiuni si rolurile administratorilor in cadrul magazinului.
2. Lipsa de control
Stim, pare contra-intuitiv, mai ales ca antreprenorii sunt cei care iau decizii si pare astfel ca detin mereu controlul. Cu toate astea, efectele actiunilor nu pot fi mereu controlate.
Spre exemplu, rezultatele unei campanii de reclame nu sunt asa cum ai sperat, sistemul de taxare si impozitare se schimba peste noapte, unul dintre angajatii tai demisioneaza atunci cand ai cea mai mare nevoie de el.
Toate acestea te pot face sa te simti ca nu ai un control real asupra afacerii tale. In industrii competitive, insa, singura constanta este schimbarea.
Recomandarea noastra este sa incerci sa recapeti controlul acolo unde se poate. Nu poti influenta sistemul de impozitare, dar poti compensa prin utilizarea de solutii AI pentru eCommerce, daca personalul tau este insuficient.
De asemenea, poti sti mereu ce se intampla in magazinul tau, chiar si atunci cand nu esti la birou:
- Monitorizeaza activitatea administratorilor magazinului privitoare la comenzi.
- Controleaza tipul de emailuri automate trimise de catre ceilalti administratori ai magazinului;
- Integreaza-ti magazinul online cu un ERP pentru a sti permanent situatia comenzilor si a stocurilor.
Daca echipa ta are deja o oarecare experienta in magazin, lucrurile vor merge cel mai probabil ca unse. Asa ca aloca-ti ocazional timp pentru relaxare si deconectare completa!
3. Izolarea sociala
Exista momente in care nu te poti decupla de afacerea ta online nici macar cand esti in vacanta, alaturi de cei dragi. Pe undeva, de inteles, cu atat mai mult daca business-ul este inca la inceput, iar echipa ta nu este una foarte numeroasa. Insa, daca tii neaparat sa mai reduci din senzatia de vinovatie legata de inactivitatea de pe site, poti apela la un truc simplu.
Creeaza unul sau doua articole cu recomandari sau solutii pe care vizitatorii le pot descoperi in magazinul tau online, dupa care incarca-le pe blogul asociat magazinului tau si programeaza-le sa apara live la o data ulterioara. Astfel, vei avea o oarecare liniste ca exista miscare pe site, chiar si atunci cand incerci sa savurezi un cocktail pe plaja.
Ce faci daca esti in burnout?
In primul rand, aminteste-ti ca nu esti pe cont propriu! Poti oricand cere ajutor familiei, prietenilor, echipei sau unui terapeut.
Mai apoi, ia o pauza, dar una reala, in care verifici cat mai rar posibil conturile de social media si activitatea magazinului tau.
Nu in ultimul rand, rezerva-ti niste timp pentru a-ti reevalua asteptarile si scopurile. Rezultatele neconforme cu asteptarile sunt o alta cauza comuna de burnout pentru antreprenori. Reciteste planul tau de afaceri si identifica ce poti modifica pentru ca scopurile listate acolo sa devina mai usor de atins.
Lasa un comentariu