Platforme SaaS vs platforme Open Source pentru eCommerce – cum alegi cea mai buna varianta
Te pregatesti de deschiderea magazinului tau online? Felicitari! Industria eCommerce a cunoscut un puternic trend ascendent in ultimii ani si nu exista semne ca aceasta crestere s-ar opri curand. Ca atare, acesta este locul potrivit pentru un antreprenor cu viziune.
Insa, inainte de a-ti crea un magazin online, te vei afla in fata unei alegeri importante: o platforma eCommerce Open Source sau o solutie eCommerce SaaS? Aceasta alegere iti va influenta afacerea pentru urmatorii ani din toate punctele de vedere: cresterea performantei afacerii online, actualizarea si dezvoltarea tehnica a magazinului, experienta utilizatorilor, usurinta cu care adaugi si gestionezi produse, procesele de business, investitiile pe care trebuie sa le faci si multe altele.
Te invitam sa afli mai multe informatii despre aceste doua optiuni si despre cum sa faci cea mai buna alegere pentru afacerea ta eCommerce.
Ce este o platforma SaaS pentru eCommerce
O platforma SaaS pentru eCommerce este de fapt un serviciu, asa cum ii spune si numele: Sofware As A Service. Pentru tine, ca antreprenor, asta inseamna ca primesti acces de utilizare a software-ului si infrastructurii pe care va rula magazinul tau, in schimbul unui abonament lunar.
In plus, cand magazinul tau ruleaza pe o platforma SaaS, nu ai nevoie sa achizitionezi separat servicii de hosting, de mentenanta, nu trebuie sa contractezi serviciile unei echipe de dezvoltatori sau programatori, nu ai nevoie sa cumperi sau sa inchiriezi echipamente hardware si elimini complet grija actualizarii periodice la nivel de software a magazinului tau online. Primesti acces direct la noile functionalitati eCommerce lansate, astfel incat platforma ta de vanzare online sa raspunda in orice moment la tendintele si asteptarile din piata.
Pe scurt, o platforma SaaS precum MerchantPro iti ofera intreaga infrastructura de care ai nevoie pentru a vinde online, contra unui cost lunar, fara ca tu sa ai vreun fel de griji de ordin tehnic.
Ce este o platforma Open Source pentru eCommerce
Platformele Open Source permit utilizatorilor sa acceseze codul sursa, care poate fi vizualizat si modificat dupa propriile dorinte. Astfel, software-ul Open Source este dezvoltat intr-un mod public, prin colaborarea mai multor dezvoltatori independenti sau din companii diferite.
Aparenta libertate pe care ti-o ofera un Open Source eCommerce se traduce in practica prin investitii semnificative de inceput (pornind de la cateva mii sau zeci de mii de Euro, in functie de cerintele tale), costuri recurente de actualizare si optimizare a sistemului, costuri suplimentare pentru adaugarea de noi functionalitati, costuri cu echipe de developeri sau costuri pentru asigurarea compatibilitatii dintre platforma Open Source si alte servicii sau plugin-uri cu care vei dori sa te conectezi.
SaaS versus Open Source: cum sa alegi cea mai buna platforma pentru afacerea ta?
Acum ca am stabilit lucrurile de baza, hai sa aflam care sunt diferentele principale intre cele doua optiuni.
Costuri initiale
Daca optezi pentru modelul SaaS, costul tau initial va insemna doar prima luna de abonament si eventual un cost modic in cazul particular de migrare a magazinului de pe o alta platforma. Spre exemplu, planurile Basic de servicii MerchantPro sunt gratuite pentru magazinele mici, iar abonamentele Premium MerchantPro incep de la 22,39 EUR. Costurile de hosting sau pentru gazduirea email-urilor sunt incluse in abonament, la fel si intreaga functionalitate de backend a magazinului.
In cazul Open Source lucrurile sunt un pic mai complexe, deoarece nu toate optiunile de software sunt gratuite. De exemplu, versiunile de baza in cazul anumitor solutii incep de la peste 20.000 USD. In plus, trebuie sa iei in calcul costurile – magazinul tau Open Source nu este gata construit, asa ca va trebui sa aloci un buget considerabil si pentru creatie grafica, hosting, dezvoltare software, testare, mentenanta, actualizare periodica sau plugin-uri care de multe ori au probleme de compatibilitate.
De asemenea, daca ai nevoie de acces la anumite integrari cu servicii eCommerce third-party, acestea pot fi oricand adaugate la abonamentul tau SaaS si vor functiona impecabil inca de la inceput, deoarece sunt construite in mod nativ. Spre exemplu, in multe cazuri, aplicatiile aditionale MerchantPro pot fi chiar gratuite.
In contrast, in cazul Open Source vei plati suplimentar, fie direct, fie indirect, pentru a le avea la dispozitie – fie plugin-urile sunt gratuite, dar va trebui sa platesti lucrarile de dezvoltare in vederea integrarii, fie vei plati atat pentru plugin-uri, cat si pentru dezvoltare.
Costuri pe termen lung
In cazul SaaS, singurul cost pe termen lung este cel al abonamentului lunar. Desigur, pe masura ce magazinul tau online va creste, s-ar putea sa ai nevoie de un plan mai complex si, ca atare, mai scump. Insa, de regula, vorbim de diferente de cateva zeci de euro lunar. In cazul in care ai nevoie de dezvoltari personalizate, o platforma SaaS performanta iti va pune cu siguranta la dispozitie servicii dedicate in acest sens. Desi acestea implica de obicei un cost suplimentar, fiind vorba despre implementari specifice magazinului tau, vei economisi considerabil atat timp, cat si bani, deoarece ai deja o echipa care se ocupa de dezvoltare, nu e nevoie de coordonezi procesul, iar compatibilitatea intre noile functionalitati si platforma eCommerce este asigurata.
Cand utilizezi o platforma Open Source trebuie sa aloci costuri suplimentare semnificative pentru mentenanta si dezvoltare continua. Poti lucra cu o echipa de dezvoltatori software in-house sau poti apela la o agentie specializata in platforme Open Source pentru eCommerce, dar aceste procese sunt mari consumatoare de timp si de resurse financiare, necesita o implicare activa din partea ta si de cele mai multe ori presupun ca tu sa ai deja o serie de cunostinte tehnice solide, astfel incat sa te asiguri ca livrabilele sunt conforme cu cerintele tale.
Un dezavantaj major al platformelor Open Source este faptul ca nu poti reduce costurile atunci cand afacerea ta nu merge atat de bine pe cat ti-ai dori. In aceste conditii, este necesar sa platesti in continuare echipa de mentenanta, pentru ca altfel site-ul tau ar putea sa nu mai functioneze deloc. Nici nu mai aducem in discutie situatia in care este necesar sa faci un upgrade la versiunile de Open Source, care nu mai sunt suportate de catre dezvoltatori.
In SaaS, downsizing-ul se realizeaza cu un singur click, daca exista intr-adevar o constrangere serioasa. Tot ce trebuie sa faci este sa schimbi abonamentul cu unul mai accesibil si, eventual, sa anulezi abonamentul pentru unele dintre aplicatiile suplimentare care nu sunt neaparat necesare. Chiar si asa, magazinul tau online va functiona in continuare impecabil, pana la ameliorarea situatiei de criza.
Flexibilitate si personalizare
Daca optezi pentru o platforma SaaS, iti poti personaliza magazinul atat din punct de vedere al design-ului, cat si adaugand oricate aplicatii ai nevoie. O platforma SaaS ca MerchantPro iti ofera sute de optiuni de personalizare, aplicatii sau plugin-uri.
In plus, daca ai nevoie de integrari cu servicii care nu se regasesc neaparat in lista de aplicatii, sistemul de API-uri si Connectori MerchantPro iti sta la dispozitie pentru a te conecta la orice alta platforma.
In cazul Open Source, personalizarea aduce o serie de provocari foarte complexe. Pentru ca practic iti dezvolti magazinul de la zero pornind doar de la un schelet pre-existent, magazinul tau poate sa arate oricum iti doresti si sa aiba toate functionalitatile back-end de care ai nevoie, dar totul vine cu un pret: atat cel pentru dezvoltarea initiala, cat si costurile recurente pentru mentenanta si actualizare permanente.
Pe scurt: daca ai nevoie de o anumita aplicatie sau integrare, este posibil ca aceasta sa nu fie direct disponibila in platforma SaaS exact in formula pe care ti-o doresti – platforma MerchantPro o poate insa dezvolta pentru tine sau poti folosi sistemul de API-uri pentru solutii alternative. Cand lucrezi cu un magazin Open Source, o poti crea de la zero atunci cand ai nevoie. Desigur, trebuie sa tii cont de timpul de dezvoltare (nu vei beneficia de o integrare noua peste noapte), de costurile mult mai mari asociate cu acest lucru si de posibile probleme de compatibilitate.
Concluzii
Cand alegi o platforma Open Source este ca si cum ti-ai construi propria retea de telefonie mobila de la zero. Va functiona si va arata exact asa cum vrei tu – cel putin teoretic. Pe de alta parte, va dura mai mult sa o pui pe picioare si te va costa foarte multi bani.
Daca alegi sa lucrezi cu o platforma SaaS, acest lucru este similar cu a-ti face abonament la o retea de telefonie mobila existenta. Stii deja ca lucrurile functioneaza si cunosti multe persoane care folosesc acelasi furnizor. Mai important, eviti niste costuri enorme.
Ca atare, daca planuiesti sa deschizi un magazin online de dimensiuni mici sau medii, noi iti recomandam fara ezitare optiunea SaaS. Costurile pe termen scurt si pe termen lung sunt infinit mai mici, ai acces la toate functionalitatile de care ai nevoie, iar in cazul in care faci alegerea corecta de platforma SaaS eCommerce, te poti baza pe noi instrumente si functionalitati adaugate in fiecare luna.
Daca afacerea ta creste si ai cateva milioane de produse, precum si o cifra de afaceri foarte mare, poti lua in calcul dezvoltarea unei platforme de la zero, folosind software Open Source sau nu.
Vrei sa te convingi de modul in care functioneaza o platforma SaaS pentru eCommerce? Rezerva-ti cateva minute, creeaza-ti acum un cont gratuit si testeaza MerchantPro, iar daca ai orice fel de intrebari, te rugam sa ne contactezi oricand prin intermediul Centrului de Asistenta Clienti!
Lasa un comentariu