Comertul digital vs eCommerce – trenduri si analize

19 mai 2023

Poate nu stiai, dar comertul digital si eCommerce sunt termeni folositi, de regula, cu acelasi sens, insa care se refera de fapt la lucruri diferite. In acest articol te invitam sa afli care sunt diferentele și mai ales de ce sunt importante acestea in contextul trendurilor care vor schimba modul in care vindem si cumparam online.

eCommerce vs Comert digital: diferente-cheie

eCommerce (prescurtarea de la comert electronic) se refera strict la procesul de vanzare si cumparare de produse si servicii online. Acesta implica utilizarea de platforme eCommerce sau de marketplace-uri pentru a vinde produse. Termenul acopera partea tranzactionala (de la alegerea produsului intr-un magazin online pana la finalizarea comenzii).

Comertul digital, pe de alta parte, are un sens mai larg. Acesta acopera intregul proces, intreaga calatorie prin care trece un cumparator, de la descoperirea magazinului pana dupa livrarea comenzii. Spre exemplu, programele de loializare sau cele de upselling si cross-selling se incadreaza tot aici.

Mai mult, comertul digital cuprinde si partea de market research si de management al stocurilor. Acestea sunt elemente de „backstage”, care nu il implica direct pe consumator, insa fara de care eCommerce-ul nu poate exista.

De ce este necesara distinctia comert digital – eCommerce?

Poate parea ca despicam firul in patru cu aceasta distinctie, de care in urma cu cativa ani am fi fost de acord ca nu este necesara.
Insa, tehnologia care sustine comertul digital a avansat enorm, iar comertul digital a devenit mai mult decat eCommerce si este important sa stim asta pentru a o putea folosi.

Ecommerce

eCommerce va ramane nodul central al comertul digital: platforma pe care o alegi, site-ul pe care se finalizeaza comenzile va necesita in continuare cea mai multa atentie din partea ta. Insa, calatoria cumparatorului spre aceasta platforma incepe de obicei in alta parte.

Ca atare, pentru o strategie de succes, trebuie sa privesti in ansamblu si sa iti concentrezi atentia asupra mai multor elemente, precum:

  • Canale diverse: platformele social media, cele de reclame si email-urile sunt cele trei surse de trafic majore pentru eCommerce;
  • Focus pe elemente diferite: pe platforma ta de eCommerce trebuie sa te asiguri ca produsele sunt usor de gasit si ca procesul de checkout este cat se poate de intuitiv. In comertul digital, trebuie sa asiguri experiente de utilizare si de brand cat se poate de uniforme pe mai multe canale;
  • Strategia holistica: strategia ta nu mai poate fi limitata la un singur canal de comunicare si la o singura tactica de conversie si loializare. Platformele diferite cer tactici diferite. In plus, pentru succes in eCommerce, ai nevoie de elemente externe acestuia, cum ar fi un sistem de management al stocurilor, spre exemplu.

Trenduri in comertul digital pe care trebuie sa le cunosti

Pana in anul 2024, eCommerce va fi responsabil pentru aproape 22% din vanzarile retail globale. Cu alte cuvinte, aceasta va fi cota din bunurile si serviciile comercializate care se vor vinde online, aspect posibil datorita unor avansuri tehnologice recente precum:

  • Hiper-personalizarea, acum cu sprijinul AI si ML. 88% dintre cumparatori spun ca sunt mai inclinati sa cumpere de la magazine care le ofera o experienta personalizata. Comertul digital al viitorului iti va permite sa oferi aceasta experienta nu doar pe site-ul tau, ci pe toate platformele pe care afacerea ta este prezenta;
  • Produse si experiente interactive: cabinele de proba virtuale sunt din ce in ce mai raspandite, la fel si experientele imersive (cum ar fi fotografiile 3D), care ii ajuta pe vizitatori sa examineze un produs in detaliu inainte de a-l adauga in cos;
  • Marketing integrat: faptul ca un brand eCommerce este prezent pe mai multe canale duce la fragmentarea marketing-ului, iar acest lucru se reflecta in experienta de cumparare. Cumparatorii nu finalizeaza comenzile pentru ca, spre exemplu, ceea ce gasesc pe site-ul tau este diferit de reclama pe care au dat click pe Instagram. Marketing-ul integrat, asigurarea de experiente aproape identice pe orice platforma, reprezinta marele avantaj al unei abordari de tip „comert digital”.
  • Automatizare: alaturi de personalizare, comertul digital al urmatorilor ani va aduce mai multe elemente automatizate. Cu ajutorul AI, spre exemplu, poti automatiza o parte din serviciile de support si reduce costurile;
  • Managementul inventarului si al stocurilor duce comertul digital mai departe: cu solutii moderne de WMS, devine mai usor sa te extinzi international fara a investi in infrastructura in fiecare tara in care afacerea ta este prezenta.

Comertul digital – bazat pe tehnologie mai mult ca oricand

In esenta, comertul digital actioneaza ca un amplificator al eCommerce-ului si iti ofera mai multe posibilitati de diversificare a surselor de venit, dar si de atragere a cumparatorilor in magazinul tău online. Prin extinderea procesului de cumparare dincolo de tranzactia in sine, poti lega mai repede relatii stranse cu cumparatorii tai si te poti baza mai mult pe loialitatea lor.

Ecommerce

Comertul digital se bazeaza pe mai multe puncte de contact, care utilizeaza mai multe tehnologii. Iata un exemplu care porneste de la platforma eCommerce, dar se extinde rapid:

  1. Magazinul tau online este optimizat pentru cautari (SEO), asa ca un vizitator descopera unul dintre produsele tale in Google;
  2. Vizitatorul ajunge pe site-ul tau, insa nu cumpara. Poti folosi un chatbot AI pentru a-i recomanda produse mai potrivite sau a-i oferi un discount. Daca acest lucru nu functioneaza:
  3. Poti folosi ad-uri de retargeting sau emailuri personalizate pentru a-l aduce pe vizitator inapoi in site;
  4. Daca vizitatorul finalizeaza comanda, vei folosi noi tehnologii pentru a-l inscrie in programele tale de loialitate si pentru a-l convinge sa plaseze noi comenzi.

In acest exemplu simplu discutam deja despre cel putin sase tehnologii si platforme diferite, toate utilizate pentru un singur client. Asa cum spuneam la inceputul acestui articol, eCommerce ramane nodul central: toate aceste platforme si solutii sunt folosite pentru a-l aduce pe vizitator acolo. Comertul central, insa, te ajuta sa nu pierzi vizitatorii nehotarati si sa le oferi o experienta holistica.

La MerchantPro, tinem mereu pasul cu trendurile din comertul digital si eCommerce. Urmareste acest spatiu pentru a fi mereu la curent cu cele mai noi functionalitati adaugate in platforma, iar daca ai nevoie de lamuriri suplimentare despre implementarea diverselor functionalitati în magazin, contacteaza-ne la Centrul de Asistenta Clienti!

Lasa un comentariu