Cresteri spectaculoase pentru shop-urile MerchantPro in 2021: +48% in comenzi, +72% in valoarea acestora

1 februarie 2022

Schimbarea comportamentului de consum al romanilor si digitalizarea accentuata a acestuia se reflecta in cifrele la nivel de an inregistrate de cele peste 1.500 de magazine active din platforma SaaS pentru eCommerce MerchantPro. In acest context, anul 2021 a produs o crestere cu 72% in valoarea comenzilor plasate, respectiv de 48% in numarul acestora. Mai mult, luna decembrie a adus cresteri semnificative si la nivelul cosului mediu, care a crescut cu aproape 30% fata de anul precedent, in timp ce la nivel de an, cresterea a fost de 18%.

Din analiza noastra vedem ca luna decembrie a marcat finalul unui an de crestere constanta in online-ul romanesc, la nivelul magazinelor create in platforma MerchantPro inregistrandu-se o crestere aproape la fel de spectaculoasa ca in 2020. Astfel, daca in decembrie 2020 cresterea in valoarea comenzilor a fost de 99% YoY, in decembrie 2021 aceasta a fost de 75% fata de anul precedent.

Cea mai mare comanda plasata in decembrie din punct de vedere valoric a fost de peste 60.000 de euro, reprezentand investitii in echipamente specializate din HoReCa. Din perspectiva numarului de produse, comanda cea mai diversificata a continut 300 produse din segmentul food&beverages, iar ziua cea mai activa din punct de vedere al comenzilor a fost luni, 13 decembrie, cand s-au plasat peste 15.000 de comenzi. La nivelul intregii luni, cresterea valorii medii a cosului de cumparaturi a fost de 27% YoY, in timp ce media la nivel de an a fost de +18% fata de 2020.

Ecommerce

In topul celor mai dinamice orase din punct de vedere al numarului de comenzi plasate s-au numarat, in afara de Bucuresti, Constanta, Cluj-Napoca, Iasi si Timisoara, iar cele mai multe comenzi s-au plasat pe magazinele din segmentul IT&electronice (+214%). O dinamica pozitiva s-a inregistrat si in magazinele din segmentele fashion, articole si echipamente sportive si home&deco.

„Observam o consolidare in comportamentul de consum, care confirma estimarile facute la inceputul lui 2021. Evolutia pozitiva constanta la nivel de an s-a mentinut, iar luna decembrie a fost similara cu cea a anului precedent. Cea mai intensa perioada din punct de vedere al comenzilor a fost la mijlocul lunii, spre deosebire de anii dinainte de pandemie, cand aceasta era la inceput de decembrie, ca rezultat al flexibilitatii si implementarii de catre magazine a solutiilor multiple de livrare si plata si a eficientizarii fluxului operational, aspecte la care au lucrat cele mai multe magazine online in 2021”, a precizat Arthur Radulescu, CEO MerchantPro.

Acestea au fost de altfel si cele mai active segmente la nivel de trimestru, cu cresteri notabile in valoarea si numarul comenzilor, dar si a cosului mediu. Astfel, in perioada analizata, cosul mediu pe segmentul IT&electronice a crescut cu 87%, respectiv cu 32% in cazul segmentului home&deco.

Cele mai active domenii in 2021

La nivelul intregului an, una dintre cele mai mari cresteri a apartinut segmentului IT&electronice, unde s-a inregistrat o crestere de 58% in numarul comenzilor YoY, in timp ce valoarea acestora a crescut cu 138%. De asemenea, in perioada analizata s-a inregistrat o crestere de 50% in valoarea cosului mediu.

O dinamica pozitiva accelerata se mentine si in ceea ce priveste segmentul home&deco, cu cresteri de 41% in numarul comenzilor, 89% in valoarea acestora, respectiv o crestere de 34% a valorii cosului mediu la nivel de an. In perioada analizata, la nivelul magazinelor de pe platforma MerchantPro s-au inregistrat evolutii semnificative si pe urmatoarele segmente:

  • Beauty: +52% in numarul comenzilor, +37% in valoarea lor;
  • Articole si echipamente sportive: +27% in numarul comenzilor, +36% in valoarea lor;
  • Fashion: +18% in numarul comenzilor, +23% in valoarea lor.

„Adoptia online-ului in randul retailerilor locali, care au integrat masiv acest canal in strategia de vanzari s-a putut observa si in cresterile pe anumite segmente, cum ar fi artizanat, arta & pictura, bijuterii – unde cresterile au fost spectaculoase si in 2021. Astfel de afaceri, care activau inainte de pandemie cu precadere in offline, au profitat de trecerea rapida in online si au reusit sa isi mute clientii pe acest segment, oferindu-le solutii de plata, livrare si retur eficiente”, a explicat Arthur Radulescu.

2022, anul eficientei si diferentierii in piata

Tendintele pentru acest an arata ca numarul magazinelor ce vor avea o prezenta online va continua trendul ascendent, cu o dinamica temperata, de 15-20%. Pentru jucatorii existenti in piata, dupa ce 2021 a fost anul consolidarii pozitiei, cand cele mai multe magazine au reusit sa-si stabilizeze portofoliul de produse si fluxul de comenzi si sa le armonizeze cu strategiile de marketing, 2022 se contureaza ca fiind un an in care magazinele online vor urmari eficientizarea fluxurilor si identificarea tehnologiilor care ii vor diferentia.

Ecommerce

„De la integrarea aplicatiilor de cross-selling, la comenzi recurente, integrari de multi-store sau integrari cu marketplace-uri, metode variate de plata si accesarea retelei nationale de lockere pentru livrari – interesul pentru acestea este tot mai mare in randul magazinelor cu vechime de 1-2 ani pe piata. Magazinele online care deja au integrat toate aceste functionalitati se indreapta catre o eficientizare tot mai complexa a fluxului operational, motiv pentru care unul dintre principalele puncte de focus pentru noi a fost extinderea zonei de integrari cu sisteme ERP si WMS, in platforma MerchantPro fiind disponibile peste 10 astfel de sisteme, deja integrate. In continuare, va conta extrem de mult experienta personalizata pe care comerciantii online reusesc sa o ofere clientilor. Intr-o piata tot mai dinamica si cu un numar de jucatori in crestere, diferentierea este esentiala”, a mai precizat Arthur Radulescu.

Lasa un comentariu