e-Factura se extinde si la persoanele fizice, iar din 2025 devine obligatorie
Ultimul an a fost marcat de o dinamica intensa in ceea ce priveste legislatia legata de e-Factura in relatia B2B (facturarea intre operatori economici – business-to-business). Acest lucru a fost evidentiat prin numeroase modificari si ajustari ale normelor fiscale, menite sa imbunatateasca transparenta si eficienta procesului de facturare electronica intre companii. Implementarea e-Factura a fost insotita de diverse provocari si ajustari operationale, dar si de o crestere a conformitatii fiscale si a monitorizarii tranzactiilor comerciale.
In acest context, noile prevederi legale, introduse prin OUG nr. 69/2024 din 21 iunie 2024, extind utilizarea e-Factura si la relatiile B2C (business-to-consumer). Aceste prevederi vizeaza facturile emise catre consumatorii finali care nu sunt persoane impozabile, incluzand persoanele fizice. Astfel, se urmareste includerea unei game mai largi de tranzactii in sistemul de facturare electronica, ceea ce se doreste a contribui la o mai buna supraveghere a operatiunilor economice si la reducerea riscurilor de evaziune fiscala.
Ce inseamna aceasta schimbare?
In perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024, firmele din Romania vor avea optiunea de a transmite facturile electronice catre consumatori prin sistemul national e-Factura. Altfel spus, e-Factura in raporturile comerciale cu persoane fizice va fi optionala pana la sfarsitul anului 2024.
De la 1 ianuarie 2025, conform informatiilor disponibile in momentul de fata, aceasta procedura va deveni obligatorie pentru toate firmele. Acestea vor trebui sa transmita facturile prin sistemul e-Factura pentru toate livrarile de bunuri si prestarile de servicii catre consumatori. Fac exceptie facturile simplificate (emise conform art. 319 alin. 12 din Codul fiscal) – atunci cand valoarea facturilor, inclusiv TVA, nu este mai mare de 100 euro (la ultimul curs de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data la care intervine exigibilitatea taxei).
In cazul in care beneficiarii nu primesc facturile prin sistemul national RO e-Factura in termenul prevazut (5 zile calendaristice de la data emiterii facturii) pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii platite la momentul livrarii/prestarii, acestia vor putea notifica organele fiscale competente.
Obligatia de raportare a facturilor emise in relatia B2C nu generează nicio obligatie pentru persoanele fizice.
Important! Conform prevederilor valabile la momentul publicarii acestui articol, operatorii economici care nu vor folosi sistemul e-Factura in relatia B2C vor risca amenzi intre 1.000 si 10.000 lei (in functie de categoria contribuabilului). Sanctiunea se aplica pentru una sau mai multe facturi al caror termen-limita de transmitere in sistemul e-Factura intervine in cursul unei luni calendaristice. Sanctiunile sunt valabile deja pentru relatia B2B.
Alte noutati importante
Registrul RO e-Factura: Operatorii economici care nu sunt stabiliti in Romania si care au optat pentru utilizarea sistemului vor fi preluati automat in „Registrul RO e-Factura optional”.
Exceptii temporare: Asociatiile, fundatiile si agricultorii persoane fizice care aplica regimul special pentru agricultori vor fi exceptati temporar de la utilizarea sistemului RO e-Factura pana la 30 iunie 2025, in vederea adaptarii la sistem.
Schimbari la bonurile fiscale: Va fi extinsa sfera informatiilor incluse pe bonul fiscal. Vor fi trecute, la cerere, codul de identificare fiscala in locul codului de inregistrare in scopuri de TVA, data si ora emiterii bonului, numarul de identificare al bonului si seria aparatului de marcat electronic fiscal sub forma de cod QR.
Concluzie
In momentul de fata, exista destul de multe neclaritati in ceea ce priveste modul in care va fi implementat si utilizat identificatorul persoanei fizice implicate intr-o tranzactie (ex: CNP-ul) incepand cu data de la care emiterea de e-Facturi va deveni obligatorie.
Ca urmare, urmareste cu atentie informarile relevante, pentru a naviga cu succes prin aceste schimbari legislative. Daca ai si alte intrebari privitoare la e-Factura sau despre cum poti incepe sa o trimiti din magazinul tau MerchantPro, te invitam sa ne contactezi.
De asemenea, urmareste aici un scurt interviu cu Arthur Radulescu, CEO & Fondator MerchantPro, cu privire la schimbarile si efectele pe care le va produce acest nou sistem in relatia dintre comerciantii online si clientii de tip persoana fizica.
Lasa un comentariu