MerchantPro Compass: Piata locala de eCommerce isi reia trendul ascendent: +9% in S1 din 2024, cu +12% in T2

31 iulie 2024

Am depasit prima jumatate a anului 2024, asa ca este un moment propice pentru o analiza perioadei din perspectiva datelor inregistrate de magazinele din platforma, active atat in acest an, cat si in prima jumatate a anului 2023.

Comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior, in prima jumatate a lui 2024 se observa o crestere a vanzarilor cu peste 9%. Aceasta dinamica pozitiva se datoreaza in principal evolutiei din al doilea trimestru, cand s-a inregistrat o crestere in vanzari de peste 12%. Din punct de vedere al numarului comenzilor plasate de clienti in prima jumatate a acestui an, cresterea ramane stabila, similara valorii din 2023 (+6.71%).

Analiza primelor doua trimestre din 2024 vs 2023

In perioada aprilie-iunie 2024, magazinele care activeaza in platforma MerchantPro au inregistrat o crestere de 12% in valoarea totala a bunurilor vandute, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Numarul comenzilor a crescut cu 7%, iar valoarea medie a comenzilor  a inregistrat o crestere de aproape 5%, la 54 euro. 

In primul trimestru din 2024 cresterile au fost de 6% atat ca numar de tranzactii, cat si ca nivel al veniturilor, valoarea medie ramanand similara celei din primele trei luni ale 2023, adica 53 euro. 

Revenirea la cresteri de peste zece procente in trimestrul al doilea reflecta o dinamica promitatoare pentru piata de comert electronic in 2024. Pe de-o parte cumparatorii s-au mai relaxat privind perspectivele de recesiune si sunt mai dispusi sa cheltuie online, iar pe de alta parte, comerciantii au inceput sa se adapteze la schimbarile pietei si sa-si sustina cresterile prin diverse strategii precum internationalizare, extindere omnichannel, programe de fidelizare complexe si investitii in optimizare experientei clientilor in magazinul online”, spune Arthur Radulescu, CEO MerchantPro. 

Analiza pe domenii: Evolutie temperata, fara fluctuatii neasteptate

In primul semestru al anului, analiza pe segmente reflecta evolutia temperata, cu contractii usoare sau cresteri moderate pe segmentele principale. Fata de aceeasi perioada a anului precedent, cea mai mare crestere a fost inregistrata in numarul de comenzi pe segmentul Farmaceutice si ingrijire personala, +20%. Vanzarile au crescut cu peste 30%. 

Daca numarul comenzilor de Articole sportive si Electronice s-a mentinut stabil, domeniile Fashion si Home&Deco au inregistrat o usoara contractie.

Pe segmentul Articole copii veniturile au crescut cu peste 8%, in timp ce numarul comenzilor s-a mentinut constant, cresterea fiind sustinuta de dinamica valorii medii a comenzii.

Principalele tendinte si provocari pentru eCommerce-ul romanesc

Perspectivele de dezvoltare a pietei sunt sustinute de dinamica reala din prima parte a anului. Piata de eCommerce din Romania continua sa creasca, alimentata de accesul la digitalizare si de cresterea veniturilor populatiei tinere si nativilor digitali, dar comertul electronic a ajuns la varsta maturitatii.

Cresterile de la an la an sunt moderate, iar concurenta creste permanent, in special de la concurenti internationali puternici, atat branduri din UE sau, in ultimele 12 luni, jucatorii din zona non-UE precum Shein sau Temu, a caror ascensiune este accelerata la nivel global.

Ultimii 4 ani au fost foarte interesanti pentru piata de e-commerce din Romania. Daca pandemia a dus la crearea a cateva sute de magazine online noi doar pe platforma noastra si tot segmentul eCommerce a inregistrat cresteri exponentiale, incepand cu 2023, cresterea a fost mult temperata, cum era si firesc. Acest lucru a generat interes pentru consolidarea infrastructurii existente si pentru optimizarea proceselor. Astazi avem o piata matura, in care comerciantii pun accent pe imbunatatirea eficientei operationale si pe optimizarea experientei de cumparare pentru clienti. in consecinta, cresterile sunt temperate, dar stabile, iar perspectivele de dinamica pozitiva sustenabila pe termen lung sunt promitatoare”, mai spune Arthur Radulescu, CEO MerchantPro.

In acest context, printre tendintele care marcheaza prima jumatate anului 2024, reflectate in platforma MerchantPro, se numara investitiile comerciantilor in solutii de automatizare si AI pentru a reduce interventia umana, a creste productivitatea si a minimiza erorile, dar si in personalizarea experientei de cumparare prin recomandari de produse bazate pe AI, generarea de continut pentru catalogul de produse utilizand tehnologii AI, solutii de asistenta prin chatbots sau traduceri automate

Accentul pe viteza, simplitate si eficienta in procesul de cumparare sunt factori decisivi cand vine vorba de achizitii online. Platformele rapide si usor de utilizat, procesele de check-out optimizate si interfetele intuitive contribuie la o rata de conversie mai mare si la satisfactia clientilor.

De asemenea, integrarea unor solutii de automatizare permit optimizarea operationala si cresterea profitabilitatii, precum si viteza superioara de adaptare si o agilitate sporita. 

Pentru si mai multe informatii valoroase despre evolutia din acest an a eCommerce-ului romanesc, iti reamintim de eCommerce insights 2024, o analiza vasta lansata de MerchantPro la inceputul acestui an, sub forma unui raport-radiografie a pietei locale de eCommerce, cu detaliere a contextului si tendintelor, dar si predictii si opinii de la lideri din industrie.

Lasa un comentariu