Frauda in eCommerce: cum o identifici si ce poti face pentru a o combate
Frauda in eCommerce este un fenomen global care isi face simtita prezenta tot mai des, concomitent cu cresterea industriei de comert online.
In 2022, peste 40% dintre comerciantii online s-au confruntat cu diverse tipuri de frauda. In schimb, in Romania, fenomenul are momentan o amploare ceva mai redusa.
Insa, asa cum se intampla de fiecare data, atunci cand o industrie atrage mai multe tranzactii, va atrage si mai multe tentative de frauda. De aceea, chiar daca magazinul tau online nu a fost inca victima fraudei, este important sa stii cum sa identifici semnele acesteia cat mai din timp, pentru a-ti putea proteja atat afacerea, cat si pe clientii acesteia.
Cum identifici frauda online?
Peste 60% dintre cumparatori spun ca nu ar reveni intr-un magazin in care au fost victimele unei fraude. Chiar daca acest lucru nu se intampla intotdeauna din vina magazinului, atitudinea defensiva este de inteles.
Ca atare, te invitam sa descoperi in continuare care sunt cele mai comune tipuri de frauda in eCommerce si ce poti face pentru a le preveni.
Abuzarea politicii de retur
Acest tip de frauda este unul dintre cele mai comune in tara noastra: consumatorii plaseaza comenzi (de obicei, unele cu valoare peste medie), apoi returneaza majoritatea produselor, daca nu chiar pe toate.
Uneori, asta se intampla si pentru ca respectiva comanda a fost plasata impulsiv, iar apoi clientul a realizat ca nu poate suporta cheltuiala. Alte retururi, insa, sunt realizate atunci cand clientul doreste sa foloseasca produsele doar pentru o sedinta foto sau pentru un eveniment – mai ales in cazul hainelor si accesoriilor premium.
Pentru un magazin, oricare dintre aceste comportamente inseamna pierderi importante: vei plati atat transportul, cat si returul, iar multe dintre produse nu vor putea fi revandute. Legea este de partea consumatorilor, insa ce poti face este sa limitezi numarul retururilor abuzive.
Spre exemplu, te poti asigura ca politicile tale flexibile de retur nu vor fi abuzate prin adaugarea clientilor in Blacklist, funcție pe care o poti instala simplu in magazinul tau MerchantPro.
Dupa instalarea aplicatiei, vei putea sa definesti o serie de reguli personalizate si sa restrictionezi pe baza lor accesul anumitor clienti sau tipologii de client la procesul de plasare a comenzilor in shop, precum si la alte functionalitati ale magazinului precum optiunea de plata ramburs.
Totodata, prin adaugarea respectivilor clienti pe „lista neagra” a magazinului, ii vei identifica ulterior mai facil in listele de comenzi si vei sti imediat cum sa abordezi situatia.
Astfel, poti reduce riscul de aparitie a potentialelor fraude in magazin si in acelasi timp, poti scadea cheltuielile nedorite prin limitarea plasarii comenzilor false si prin restrictionarea clientilor rau-platnici.
Phishing sau preluarea conturilor de client de catre hackeri
In cazul unei brese de securitate serioase, numeroase emailuri si conturi pe diferite platforme sunt compromise, iar hackerii vor incerca sa maximizeze profitul pe care il pot face de pe urma acestora.
Unul dintre modurile de maximizare a profitului este preluarea conturilor de client de pe site-urile eCommerce. Pe scurt, un atacator care obtine accesul la o adresa de email, va plasa comenzi in numele victimei, mai ales daca aceasta din urma are datele cardului salvate in magazinul tau.
In situatia respectiva, te poti astepta la multiple cereri de anulare a comenzilor si de rambursare a banilor. Atunci cand clientii se adreseaza bancilor, acestea le acorda castig de cauza, astfel ca tu va trebui sa le rambursezi sumele platite in numele lor.
Frauda cu carduri de credit sau de debit
Asa cum sugereaza numele, in cadrul acestui tip de frauda sunt folosite datele unor carduri furate. Raufacatorii pot utiliza in acest caz cardul fizic sau doar datele de pe acesta.
Cea de-a doua situatie este cea in care ai posibilitatea sa intervii: datele unui card pot fi furate atunci cand sunt introduse printr-o conexiune nesecurizata. De aceea, in cazul in care alegi sa oferi in magazinul tau MerchantPro o pagina de plata complet gazduita in site precum Stripe, trebuie sa ai un certificat SSL instalat si activ.
In afara de protectia impotriva fraudei, certificatul SSL te poate ajuta si din perspectiva SEO (site-urile sigure au mai multa vizibilitate) si pentru castigarea increderii vizitatorilor (majoritatea NU isi va introduce datele pe un site care nu are o conexiune securizata).
Desi nu ai cum sa iti dai seama intotdeauna daca un card este furat si utilizat in mod fraudulos, este important sa fii mereu in garda. Daca o persoana pagubita se adreseaza politiei, va fi necesar sa o despagubesti pentru comenzile plasate in numele acesteia, chiar daca nu porti vreo vina pentru furtul datelor de pe card.
Alte modalitati de a preveni frauda eCommerce
Tipurile de frauda evolueaza si se diversifica constant. De aceea, politicile tale de securitate trebuie sa evolueze la randul lor. Vestea buna este ca la MerchantPro dezvoltam constant instrumente care sa te ajute sa previi frauda si atacurile cibernetice.
Totusi, in paralel, iti sugeram sa:
- Recomanzi clientilor tai sa-si creeze parole greu de spart (cu peste 8 caractere si care sa contina litere, cifre si simboluri alfa-numerice);
- Revizuiesti constant politica de retururi;
- Confirmi comenzile suspecte telefonic, mai ales pe cele cu plata ramburs;
- Acorzi atentie la spike-urile suspecte in numarul de comenzi si valoarea lor, dar si la multiplele comenzi venite de la un singur afiliat.
Asadar, pericolele pandesc la tot pasul in ecosistemul eCommerce, insa ai la dispozitie destul de multe instrumente pentru a diminua din aceste riscuri pentru afacerea ta. In contextul prezent, una dintre cele mai importante masuri de securitate pe care le poti lua este sa te asiguri ca platforma de eCommerce pe care o utilizezi iti ofera un nivel optim de securitate online.
Lasa un comentariu