Managementul inventarului si al stocurilor: de ce aceste procese sunt esentiale si cum le poti eficientiza

Cand vorbim despre afaceri eCommerce, accentul cade adeseori pe tehnici de vanzare si de promovare pentru acestea. Desi cruciale, cele doua nu sunt singurele elemente necesare pentru succesul unei afaceri eCommerce.

Managementul inventarului si al stocului reprezinta o componenta a gestionarii afacerii lasata de prea multe ori pe un loc secund. Daca vrei ca magazinul tau online sa aiba succes pe termen lung, este important sa optezi pentru procese optimizate si solutii moderne de management ale stocurilor. Vom discuta despre acestea pe larg in continuare.

Pana atunci, hai sa vedem de ce ar trebui sa acorzi mai multa importanta managementului stocurilor.

Cum influenteaza procesele de management al stocurilor si inventarului succesul afacerii tale online

Te invitam sa descoperi in continuare principalele aspecte pentru care ai nevoie de un sistem de management al stocurilor si inventarului pentru magazinul tau online:

1. Eviti stocurile prea mari

Daca nu tii mereu o evidenta clara a produselor din stoc, poti ajunge sa comanzi prea multe unitati din anumite produse sau chiar din toate. Marfa ramasa pe stoc are nevoie de depozitare, ceea ce vine cu un cost suplimentar.

In plus, mai ales in cazul produselor sezoniere, acumularea unor stocuri prea mari poate insemna ca la finalul sezonului va trebui sa vinzi articolele la un pret mult mai mic sau sa le casezi.

2. Eviti stocurile prea mici

Un sistem performant de gestiune a stocurilor poate extrapola date din anii trecuti pentru a te ajuta sa stii exact de cata marfa ai nevoie la un moment dat. Functionalitatile sunt utile mai ales in perioade aglomerate ca Black Friday sau sarbatorile de iarna, cand stocurile prea mici pot insemna ratarea unor oportunitati imense.

3. Eviti problemele legate de lantul de aprovizionare

Stii deja ca exista probleme globale cu lanturile de aprovizionare, care afecteaza majoritatea industriilor. Livrarea anumitor produse este blocata pe termen nedefinit, in timp ce altele pot avea intarzieri de cateva luni.

De aceea, este important sa stii cat mai devreme de ce produse ai nevoie. Cu ajutorul unui sistem performant de management al inventarului poti evita ca anumite produse populare in magazinul tau sa fie “Out of stock”.

Ecommerce

4. Dezvolti o relatie buna cu furnizorii tai

La fel ca noi toti, furnizorii din intreaga lume sunt sub o presiune mai mare ca de obicei. In cazul in care poti fi unul dintre acei clienti care nu au nevoie de livrare ultra-rapida si care nu insista excesiv, atunci poti obtine discounturi semnificative.

5. Economisesti bani si iti cresti veniturile

Prin optimizarea modului in care folosesti depozitul, vei plati mai putin pentru acesta. Daca poti evita stocurile care trebuie vandute la pret de dumping, veniturile tale vor creste.

De asemenea, vei evita sa pierzi clienti cu potential de loializare prin evitarea afisarii mesajului “Lipsa stoc” in paginile din site ale celor mai populare produse ale tale.

Cum sa asiguri un management al stocurilor eficient

Iata cateva principii de care care sa tii cont atunci cand creezi procesele de gestiune a stocurilor:

1. EOQ (EPQ)

EOQ (Economic Order Quantity - cantitatea de comanda economica) sau EPQ (Economic Purchase Quantity - cantitatea de achizitie economica) este principiul conform caruia ar trebui sa comanzi suficienta marfa astfel incat sa poti onora comenzile, insa nu prea multa, incat sa fie necesar sa platesti suplimentar pentru depozitare si/sau distrugerea produselor nevandute.

EOQ-ul ideal este diferit pentru fiecare afacere si se regleaza in timp. Cu alte cuvinte, chiar daca nu stii din prima zi care sunt cantitatile ideale de comandat, este important sa urmaresti evolutia stocurilor tale pentru a optimiza mereu comenzile pe care le trimiti catre furnizori.

2. Comenzi mai mari atunci cand este posibil

Daca te astepti la vanzari peste medie (cum ar fi de Black Friday), iti recomandam sa plasezi o singura comanda mai mare catre fiecare dintre furnizorii tai. Comenzile de acest tip vin de regula cu discounturi semnificative.

De asemenea, vei plati mai putin si pentru transport. Atentie, insa! Plaseaza comenzi mari doar daca ai cat de cat siguranta ca vei putea vinde atat de mult.

3. Managementul inventarului folosind formula ABC

In magazinul tau, unele produse au o importanta mai mare decat altele. De exemplu, pot fi produse care au o marja de profit mai importanta sau pe care le poti vinde in cantitati mai mari.

Formula ABC te ajuta sa te concentrezi mereu pe ceea ce conteaza. Este foarte simplu de utilizat: cele mai importante produse pentru afacerea ta vor fi plasate in coloana A, urmatoarele in ordinea importantei in coloana B, in timp ce in coloana C vor fi produsele care iti aduc cel mai putin profit.

Astfel, in momentele cand trebuie sa refaci stocurile sau sa analizezi vanzarile, vei incepe mereu cu ceea ce este mai important.

4. Preluarea comenzilor atunci cand produsul nu se afla in stoc

Aceasta practica numita backordering este destul de riscanta, mai ales in contextul problemelor de aprovizionare. Pe scurt, functioneaza asa: magazinul tau continua sa preia comenzi pentru produse care nu se afla in stoc, iar livrarea se face la momentul revenirii lor in stoc.

Pentru ca backordering-ul sa functioneze, ai nevoie de doua lucruri: in primul rand, o relatie excelenta cu furnizorul tau, astfel incat sa stii ca acesta poate onora comenzile rapid. In al doilea rand, transparenta totala fata de cumparatorii tai: iti recomandam sa afisezi aceste produse cu mentiunea “In stoc furnizor” pentru a informa ca livrarea va dura mai mult decat de obicei. Alternativ, ii poti suna pe clienti dupa plasarea comenzii pentru a le transmite timpul de livrare.

Cum alegi un sistem de gestiune a stocului

Stii cu siguranta deja ca un sistem de management de stocuri/inventar este o necesitate. Insa, este important si ca acesta sa fie suficient de performant pentru a-ti oferi datele de care ai nevoie inainte de a lua decizii cu privire la comenzi sau la setarea preturilor.

Ecommerce

O platforma ERP (Enterprise Resource Planning) te poate ajuta nu doar sa gestionezi stocurile, ci si sa le sincronizezi cu produsele afisate pe site. Un ERP poate fi “creierul” intregii tale afaceri si te poate ajuta sa automatizezi numeroase task-uri si actiuni. Cateva dintre functionalitatile unui ERP extrem de utile in eCommerce sunt:

  • Automatizarea proceselor (spre exemplu, actualizarea in magazin a statusului unui produs care nu se mai afla pe stoc). Astfel, nu va trebui sa faci aceste modificari manual si nici sa risti plasarea de comenzi pentru produse pe care nu le poti livra;
  • Transmiterea comenzilor in ERP si generarea facturilor cu un singur click;
  • Asocierea automata intre clienti existenti si comenzile noi plasate sau popularea automata a campurilor de adresa si telefon.

Toate aceste functionalitati si multe altele sunt accesibile doar daca alegi o platforma SaaS care se poate integra cu solutii ERP.

Spre exemplu, MerchantPro permite integrarea magazinelor cu cele mai importante sisteme ERP de pe piata, precum Sedona, Senior ERP, SoftOne sau Socrate ERP. In plus, adaugam constant noi integrari care sa te ajute sa-ti gestionezi afacerea mai bine. Vrei sa vezi cum te poate ajuta MerchantPro sa iti automatizezi business-ul online? Contacteaza-ne la Centrul de Asistenta Clienti si afla toate informatiile de care ai nevoie!

Confidentialitate
Utilizam cookie-uri pentru a-ti oferi serviciile si pentru a-ti optimiza experienta. Navigand in continuare, iti exprimi acordul cu privire la Politica de Cookies.