Strategii de personalizare in eCommerce: cum sa atragi mai multi clienti cu oferte relevante
Inainte de introducerea GDPR in Europa, se discuta foarte mult despre importanta colectarii si folosirii datelor utilizatorilor de internet. In prezent, protectia datelor cu caracter personal a fost reglementata in aproape toate tarile lumii, iar cei mai multi dintre utilizatori se declara multumititi de introducerea unor astfel de masuri.
Insa, avem de-a face si cu un paradox: desi utilizatorii de internet sunt din ce in ce mai atenti la modul in care sunt colectate si folosite informatiile lor personale, ei isi doresc de asemenea si oferte personalizate. Mai precis, 83% dintre respondentii unui sondaj sunt de acord cu colectarea datelor personale, cata vreme acest lucru le asigura o experienta de shopping personalizata. Aceasta atitudine se observa clar si in avantajele personalizarii experientelor de shopping.
Beneficii ale personalizarii in eCommerce
Sigur, consumatorii vor experiente personalizate. Dar se reflecta aceasta optiune si in cumparaturile pe care le fac acestia sau este o investitie inutila pentru antreprenorii eCommerce? Statisticile arata ca investitia este una necesara:
- 80% dintre cumparatori sunt mai inclinati sa cumpere de la un magazin care le ofera o experienta personalizata;
- 44% dintre consumatori spun chiar ca ar deveni clienti loiali ai magazinelor care ofera experiente personalizate;
- 70% dintre consumatori sunt deranjati cand experienta lor de shopping nu este personalizata.
Exista sute de statistici si rapoarte despre personalizare in eCommerce. Indiferent cine le-a creat, pe ce esantion si unde, toate spun acelasi lucru: consumatorii de azi cer explicit personalizare in eCommerce. Cu toate acestea, peste 50% din cei care lucreaza in domeniul experientelor digitale spun ca nu au la dispozitie tehnologiile necesare pentru a crea aceasta personalizare.
Ei bine, noi iti spunem ca poti crea usor experiente personalizate folosind functionalitatile MerchantPro. Descopera in continuare cum.
Strategii de personalizare care sa te ajute sa-ti cresti vanzarile
Sa incepem cu inceputul – cu acele strategii de personalizare despre care sigur ai auzit, dar si cu cateva idei mai putin cunoscute:
1. Personalizeaza email-urile trimise
Probabil ca folosesti deja adresarea cu numele destinatarului in deschiderea fiecarui email pe care il expediezi. Aceasta practica a devenit deja una standard, asa ca nu vom insista prea mult asupra ei. Iti vom recomanda, in schimb, alte idei mai putin folosite de personalizare a email-urilor:
- Adauga numele destinatarului in subiectul email-ului. Un subiect de tipul: āAlina, am pregatit niste super oferte pentru tineā va atrage cu siguranta un open rate mai mare decat genericul āHai sa vezi cele mai noi oferte din magazinul Xā;
- Ofera recomandari relevante: āAndrei, daca ti-au placut castile wireless, o sa-ti placa si aceste accesorii;
- Segmenteaza-ti audienta cat mai in detaliu. Trimite campanii de email diferite pentru cumparatorii loiali (eventual cu bonusuri de loialitate), consumatori aflati la prima comanda, persoane care se afla pe lista ta de email-uri fara a fi cumparat vreodata;
- Foloseste triggere pentru email-uri. Spre exemplu, atunci cand cineva se inscrie la newsletter, va primi un email de confirmare si unul de bun-venit – o alta practica standard. Insa, poti crea triggere mult mai complexe: o secventa de email-uri pentru persoanele care contacteaza serviciul support sau clientii care returneaza produse, o alta pentru carturi abandonate sau una pentru clienti fideli, dar care nu au mai plasat nicio comanda in ultimele trei luni
- Trimite email-uri cu oferte aniversare. Poti adauga un camp aditional pentru ziua de nastere la crearea unui cont de client in magazin, pentru ca ulterior sa le poti expedia email-uri cu oferte personalizate utilizatorilor a caror aniversare se apropie.
Optiunile de personalizare a campaniilor de email sunt, practic, destul de numeroase. In sectiunea de Aplicatii din panoul de control MerchantPro ai posibilitatea sa iti conectezi magazinul cu serviciile de email care te ajuta sa realizezi segmentarea. Astfel, orice campanie personalizata de email poate fi setata in doar cateva click-uri!
2. Personalizeaza continutul de pe site
Si aici ai numeroase optiuni. Daca te afli la inceput cu personalizarea, iti recomandam sa te ocupi de elementele de navigare. Spre exemplu, atunci cand un utilizator cunoscut este logat in magazinul tau, nu este necesar sa-i mai afisezi pop-up-ul cu inscrierea la newsletter. In schimb, poti sa-i prezinti un altul cu oferte personalizate conform profilului sau de cumparator.
Nu uita nici de micile detalii care fac diferente majore. Spre exemplu, la logarea in cont, vizitatorul ar trebui sa-si poata vedea numele langa iconita de utilizator. La fel si atunci cand vizualizeaza cartul. Sunt niste detalii infime, insa care contribuie atat la experienta de shopping (utilizatorul va avea certitudinea ca este logat in site), cat si la inducerea unui sentiment de apropiere intre potentialul cumparator si magazin. Cam ca atunci cand proprietarul magazinului din coltul blocului te saluta de fiecare data cand te vede, fie ca te opresti sa cumperi ceva de la el, fie ca nu.
3. Ofera recomandari de produse relevante
Din panoul de control al magazinului tau MerchantPro poti activa functia Afiseaza produse recomandate in cart, care permite afisarea unor produse recomandate in cosul de cumparaturi in faza de checkout.
In acest caz, cuvantul-cheie este ārelevantā. Functia te ajuta sa setezi niste parametri care sa asigure aceasta relevanta, permitandu-ti sa definesti produsele recomandate la nivel de categorie, produs individual, pe baza articolelor vizualizate de alti utilizatori care au vazut produsele din cart sau pe baza numelor si tag-urilor asociate unor anumite produse. Spre exemplu, unui consumator care cumpara mancare pentru pisici, nu ii poti recomanda mancare pentru caini, asa cum se poate intampla atunci cand nu folosesti o solutie dedicata. In schimb, va fi mult mai incantat sa vada recomandari de interes precum litiere mai performante sau jucarii pentru pisici.
4. Personalizeaza continutul in functie de localizare sau de sursa traficului
Prin conectarea magazinului online cu Google Analytics (aplicatie disponibila in sectiunea de aplicatii a magazinului tau MerchantPro), poti afla usor care sunt zonele din care primesti cel mai mult trafic si sursele acestuia (trafic organic, social media, reclame PPC si asa mai departe). Folosind aceste informatii, poti duce personalizarea la nivelul urmator:
- Creeaza landing page-uri dedicate pentru fiecare campanie de reclame PPC sau chiar email. Spre exemplu, daca folosesti Google Ads, asigura-te ca pagina pe care aterizeaza utilizatorii este relevanta si contine cuvintele-cheie folosite in reclama sau chiar o parte din CTA-ul din reclama, pentru a asigura continuitatea;
- Creeaza mesaje speciale doar pentru cumparatorii din orasele in care poti asigura livrare rapida. Spre exemplu, poti initia o companie de newslettere in care sa segmentezi audienta in functie de anumite orase. Exprima clar faptul ca livrarea comenzilor se va face in maximum 24 de ore si creste-ti astfel sansele de a-i determina pe cumparatorii nehotarati sa apese mai rapid butonul Adauga in cos.
- Creeaza pagini speciale pentru campaniile cu influenceri sau campaniile social media. Pentru acestea, incearca sa folosesti o grafica similara cu cea din postarile sau reclamele social media – din nou, pentru a asigura continuitatea.
5. Implementeaza promotii speciale doar pentru anumite grupuri de clienti
Grupurile de clienti sunt un alt instrument prin care iti poti segmenta clientii in functie de activitatea acestora in cadrul magazinului tau online si pe care il regasesti in platforma MerchantPro. Poti seta in shop doua tipuri de grupuri de clienti, Statice si Dinamice, pentru care poti aplica apoi diferentiat diferite promotii, preturi reduse preferentiale, poti permite utilizarea selectiva a anumitor metode de plata, livrare si multe altele.
Astfel, iti va fi mult mai usor sa gestionezi lista cumparatorilor fideli ai magazinului tau si sa creezi oferte personalizate pentru acestia. Sau, daca preferi, poti chiar exclude anumite grupuri de clienti de la aplicarea unei promotii. Magazinul tau, regulile tale, insa ceea ce conteaza este ca ai la dispozitie inca o metoda eficienta de a crea oferte relevante.
Personalizarea in eCommerce te poate ajuta sa-ti cresti vanzarile exponential. Insa pentru ca asta sa se intample ai nevoie, in primul rand, de o mai buna intelegere a audientei tale. Inainte de a implementa oricare dintre sugestiile de mai sus, iti recomandam sa petreci cateva ore studiind rapoartele campaniilor anterioare si aplicatiile de Analytics pe care le folosesti.
Incearca sa afli cat mai multe despre clientii tai pentru a sti cum poti face o segmentare mai eficienta. Apoi, testeaza A/B tehnicile de personalizare, pentru a o identifica pe cea mai performanta pentru magazinul tau. In plus, iti reamintim ca si colegii din Centrul de Asistenta Clienti sunt permanent la dispozitia ta cu raspunsuri la intrebarile referitoare la functionalitatile eCommerce din platforma MerchantPro si nu numai.
Lasa un comentariu