Metoda „Ion Popescu”: cum reduci plasarea de comenzi false in magazinul tau online
La inceputul acestui an, mai multi proprietari de magazine eCommerce din Romania au semnalat o metoda de frauda online cu un mod de operare identic: plasarea de comenzi false sub numele generic “Ion Popescu” (cu mentiunea ca probabil mai exista si alte pseudonime utilizate in acelasi scop).
Acesta este doar unul dintre tipurile de frauda cu care te poti confrunta in universul comertului online. La prima vedere, pare cel mai inofensiv, mai ales pe langa acelea in care sunt utilizate carduri clonate pentru efectuarea platilor sau cele in care produsele sunt returnate dupa ce au fost utilizate si prezinta urme evidente de uzura. Cu toate acestea, nu inseamna ca nu pot aduce pierderi insemnate pentru afacerea ta, asa ca este necesar sa iei masuri pentru a reduce la minimum eventualele daune.
Cum functioneaza comenzile false si ce ai de pierdut din cauza acestora?
In primul rand, comenzile false prin metoda “Ion Popescu” sunt plasate cu plata ramburs. Astfel, cel care trimite comanda in magazin are de completat mai putine campuri cu informatii si nu trebuie sa plateasca nimic in avans.
Dupa ce predai coletul curierului, acesta se va intoarce, fie pentru ca adresa nu exista, fie pentru ca persoana care locuieste acolo nu a comandat nimic si refuza (pe buna dreptate!) sa plateasca suma ramburs. Persoanele care plaseaza astfel de comenzi folosesc nume si adrese fictive, care uneori exista, insa nu se potrivesc cu numele persoanei care locuieste acolo.
Oricare ar fi situatia, tu va trebui sa achiti contravaloarea transportului si a returului. Mai mult, daca aceste comenzi sunt plasate pentru produse cu stoc limitat, atunci ramai in imposibilitatea de a le vinde coletele respective cumparatorilor de buna credinta.
Este important sa retii si ca astfel de comenzi sunt efectuate mai ales in perioadele aglomerate pentru eCommerce, cum ar fi sarbatorile de iarna, de Paste, Black Friday sau luna martie. Cei care o fac stiu ca personalul este foarte aglomerat si, ca atare, mai putin vigilent ca de obicei.
De ce primesti comenzi false prin metoda “Ion Popescu”?
Daca in cazul fraudei cu carduri poti identifica usor un motiv (de exemplu, “cumparatorii” beneficiaza de bunuri pentru care platesc cu carduri care nu le apartin), in acest caz cauzele nu sunt atat de evidente.
De cele mai multe ori, astfel de comenzi sunt plasate pur si simplu din rea-vointa, de catre persoane care vor sa “testeze” serviciile concurentei: timp de livrare, durata expedierii comenzii si asa mai departe. De asemenea, poate fi vorba si de simple “glumite”, fara nicio intentie de fraudare. Oricare ar fi cauza, aceste comenzi produc pierderi.
Cum te feresti de comenzile false?
Rapiditatea este importanta pentru orice magazin online. Spre exemplu, optiunea Guest checkout, posibilitatea de a plasa o comanda fara a-ti crea un cont, ii ajuta mult pe cumparatorii grabiti si, in consecinta, si pe comercianti. Pe de alta parte, este de ajutor si pentru cei care plaseaza comenzi false.
Totusi, nu te sfatuim sa anulezi aceasta optiune, daca ai activat-o in magazin, deoarece ramane in continuare importanta pentru vanzarile tale. Iti recomandam, in schimb, sa iti sporesti vigilenta, asa ca iata ce masuri poti lua in magazinul tau online MerchantPro:
1. Adauga clientii cu istoric negativ in blacklist
„Lista neagra” te va ajuta sa vezi rapid care dintre comenzile plasate in magazin au potentialul de a fi false sau frauduloase, in functie de persoana care le plaseaza. Poti adauga „cumparatorii” problematici in Blacklist pe baza de nume si prenume, adresa de mail, IP sau tara IP-ului si, mai departe, le poti restrictiona accesul la autentificarea in magazin sau la plasarea de comenzi cu plata ramburs.
Totusi, identificatorii respectivi pot fi schimbati usor, asa ca pentru a te asigura ca nu trimiti comenzi care nu vor fi niciodata ridicate mai ai cateva optiuni la dispozitie.
2. Verifica istoricul clientilor
Care este istoricul clientului care a plasat o comanda suspecta? A mai interactionat cu site-ul tau? Are cont sau este abonat la newsletter? Daca da, atunci este posibil sa ai un client care sa se numeasca Ion Popescu cu adevarat si caruia ii poti expedia comanda fara griji. Daca insa vrei sa te asiguri suplimentar:
3. Confirma telefonic comenzile suspecte
Campul pentru numarul de telefon este obligatoriu atunci cand se finalizeaza o comanda, asa ca ai deja la dispozitie un excelent instrument de verificare. Stim, poate fi dificil, mai ales in perioadele aglomerate sa efectuezi numeroase apeluri. Din pacate, chiar acestea sunt perioadele in care apar cele mai multe comenzi false.
De regula, cei care plaseaza astfel de comenzi completeaza numere de telefon aleatorii. Daca respectiva comanda este intr-adevar falsa, vei afla rapid in urma unui telefon de confirmare. Daca iti va raspunde o persoana care nu stie sa fi facut vreo achizitie din magazinul tau, poti anula comanda si vei scuti astfel cheltuielile de transport si retur.
Concluzii
Cresterea exponentiala a eCommerce din ultimii ani este un motiv de bucurie pentru toti antreprenorii din acest domeniu. Insa odata cu cresterile masive, apar si noi amenintari. Chiar daca astfel de comenzi par un pericol mic, este important sa le acorzi atentie, astfel incat potentialii cumparatori rau-voitori sa isi dea seama ca nu o pot face la nesfarsit.
Pentru mai multe informatii despre instrumentele care pot creste gradul de securitate al magazinului tau MerchantPro, iti reamintim ca ai la dispozitie Centrul de Asistenta Clienti, unde colegii nostri sunt pregatiti sa iti raspunda la toate intrebarile si sa te sprijine cu recomandari utile.
Lasa un comentariu