Recomandari ca sa iti pastrezi motivatia in eCommerce
Antreprenoriatul incepe, de regula, cu multa pasiune si motivatie. Programul zilnic al unui antreprenor eCommerce nu este niciodata acelasi – exista o multitudine de lucruri care trebuie rezolvate, iar acestea provin din domenii complet diferite.
In eCommerce, un antreprenor poarta nenumarate palarii: se implica si in contabilitate, si in managementul stocurilor, gestioneaza campaniile de promovare, recruteaza si motiveaza echipa.
La o prima vedere, exista tentatia sa crezi ca o activitate atat de diversa te va tine mereu in priza, astfel ca motivatia se va reinnoi continuu si de la sine. In realitate, orice activitate, oricat de diversa, poate deveni una de rutina. Cand se intampla asta, pierderea motivatiei este consecinta fireasca.
Ce poti face pentru a-ti pastra motivatia ca antreprenor eCommerce? Cum te aperi de monotonie?
Strategii pentru a-ti pastra motivatia ca antreprenor eCommerce
In primul rand, este important sa mentionam ca nu toata lumea functioneaza la fel. Nu exista o reteta fixa pentru a readuce motivatia si pasiunea la nivelul din prima zi. Exista, insa, mai multe strategii create de experti in psihologie pe care le poti incerca pentru a afla care dintre acestea functioneaza pentru tine.
1. Rupe monotonia
Monotonia se instaleaza pe nesimtite. Daca exista task-uri care pana mai ieri iti faceau placere, iar astazi le amani pentru ca nu ai motivatia de a le incepe, acesta poate fi un semn de instalare a monotoniei. Absenta stimularii mentale poate fi confundata cu plictiseala, care la randul ei apare din rutina unor activitati repetitive. Ducand paralela un pic mai departe, este motivul pentru care atat gardienii din inchisori, cat si prizonierii se simt adesea plictisiti si spun ca duc o viata monotona. Situatia nu se aplica, din fericire, pentru multi dintre noi, dar ai prins ideea.
Inainte ca problema sa se cronicizeze, incearca sa-ti imparti zilele altfel. Spre exemplu, poti dedica lunea problemelor contabile, martea campaniilor de marketing, miercurea intalnirilor cu echipa si tot asa.
Ai optiunea de a lucra remote sau cu un program flexibil? Atunci nu ai niciun motiv pentru care sa fii legat de programul clasic 9:00-18:00, de luni pana vineri.
Totusi, atentie la intelesul cuvantului “flexibilitate”. Pentru antreprenorii eCommerce, aceasta se traduce de regula prin (mai) multe ore lucrate. Ceea ce ne duce la punctul urmator.
2. Acorda atentie echilibrului dintre viata profesionala si cea personala
Drumul catre succes in antreprenoriat se face rareori peste noapte, ci mai degraba dupa multe nopti nedormite.
Este important sa iti amintesti ca extenuarea nu e buna nici pentru tine, nici pentru afacerea ta. Ia-ti mai mult timp pentru tine, chiar daca nu resimti copleseala (inca!). Sindromul burnout se poate instala pe nesimtite si, la fel ca orice alta afectiune, este mai usor de prevenit decat de tratat.
Incearca sa-ti stabilesti un program clar de munca (din nou, nu trebuie sa fie clasicul 9:00-18:00) si sa te tii de acesta. Primesti emailuri si telefoane in afara orelor de program? Cel mai probabil le poti lasa sa astepte pana a doua zi – exista prea putine urgente reale.
De asemenea, rezerva-ti periodic zile libere si vacante. Cateva momente in care sa te deconectezi complet de la afacerea ta sunt extrem de importante pentru a-ti pastra motivatia vie la intoarcerea la birou.
3. Ce altceva mai poti delega?
Atunci cand construiesti o afacere de la zero, ii cunosti fiecare detaliu. Stii fiecare particica din site-ul tau, din programul de contabilitate si evidenta a stocurilor si poti recita bilantul contabil chiar si atunci cand te trezesti brusc din somn in miezul noptii.
La inceput, este normal sa iei mai multe lucruri pe cont propriu. Insa, pe masura ce afacerea ta creste, este important sa faci opusul: sa delegi cat mai multe dintre task-urile tale.
Promovarea, contabilitatea, mentenanta stocurilor, relatia cu furnizorii si partenerii – toate acestea pot fi preluate partial sau total de alti membri ai echipei. In timpul care astfel ramane liber, te poti dedica unor activitati care te motiveaza mai usor: strategia de expansiune, lansarea unei noi linii de business sau lansarea unor noi produse in magazinul tau sunt doar cateva exemple.
Gandeste-te la ce ti-ar placea cel mai mult sa faci, ce ti-ar stimula creativitatea si spiritul antreprenorial. Ai gasit raspunsul? Perfect! Deleaga cat mai multe dintre activitatile din prezent si concentreaza-te in schimb pe noile tale idei.
4. Aminteste-ti ca ai si alti oameni alaturi
Conform unei analize, reiese ca majoritatea antreprenorilor se simt singuri. Chiar daca lucrezi in cadrul unei echipe si chiar daca ai sustinerea familiei si a cercului de prieteni, exista anumite probleme pe care doar tu le poti intelege.
Spre exemplu, daca afacerea ta traverseaza o perioada mai putin buna, lucrurile pe care le poti discuta pe subiect impreuna cu echipa sunt limitate. De asemenea, exista posibilitatea sa nu vrei sa-ti ingrijorezi familia.
Totusi, este important sa vorbesti cu cineva. Cel mai probabil, echipa si familia ta vor fi mai mult decat dispuse sa te ajute, iar daca asta nu este o optiune, poti oricand sa discuti cu persoane care te vor intelege perfect: alti antreprenori eCommerce.
Exista numeroase forumuri sau grupuri de Facebook/LinkedIn unde poti discuta cu alti oameni cu interese similare. Poti primi solutii la problemele tale, poti gasi parteneri sau investitori, sau, pur si simplu, intelegere.
5. Adu ceva nou in afacerea ta
Te-ai gandit sa adaugi produse noi in shop sau sa lansezi magazinul online pe piete internationale?
O noua directie de business poate sparge monotonia. Mai mult, poate duce la o crestere fara precedent a afacerii tale.
6. Cauta inspiratie si motivatie in povestile altora
Cateodata, izvorul de motivatie interioara seaca. Este un lucru perfect normal sa nu mai poti gasi resurse interne pentru a merge mai departe cu acelasi elan.
Asta nu inseamna, insa, ca trebuie sa renunti cu totul. Inspira-te din povestile altora; citeste carti despre antreprenoriat sau articole despre drumul spre succes al unor persoane care au reusit sa isi transforme visul in realitate.
Nu uita, insa, ca orice comparatie cu alti antreprenori poate avea atat rezultate pozitive, cat si rezultate negative. Spre exemplu, este perfect sa iti hranesti inspiratia cu viziunea lui Jeff Bezos, dar este important sa nu traiesti dezamagirea provocata de faptul ca nu ai construit un imperiu precum Amazon.
Inceputul de an este momentul ideal pentru a-ti schimba o parte dintre obiceiuri cu unele mai sanatoase sau menite sa-ti intretina motivatia. Echipa MerchantPro ramane ca de obicei alaturi de tine cu noi aplicatii si functionalitati lansate in platforma SaaS, pentru ca tu sa poti experimenta noi strategii si tactici de vanzare. Astfel, poti combate atat monotonia, in timp ce iti cresti si vanzarile! Asadar, cu motivatie maxima catre un 2022 cat mai profitabil!
Lasa un comentariu