Care sunt cele mai comune greseli in eCommerce si cum poti sa le eviti
In eCommerce, toata lumea face greseli, pana si cei mai experimentati dintre antreprenori. In aproape 20 de ani, am fost martori la multe astfel de erori, astfel ca iti putem oferi o lista a celor mai frecvente intalnite in comertul online romanesc.
Asadar, in continuare discutam despre erori si iti oferim recomandarile potrivite pentru a le evita.
Top 6 cele mai comune greseli
Piata eCommerce este in crestere continua de ani buni, iar trendul nu se va schimba curand, ci dimpotriva. Pietele in crestere sunt ofertante, dar vin si cu o competitie acerba.
Atunci cand incerci sa construiesti o afacere intr-un mediu competitiv esti mereu sub presiune, iar presiunea constanta te face mai predispus la greseli si omisiuni.
Sa vedem in continuare care sunt cele mai comune greseli, in special pe cele cu ramificatii pe termen lung, si cum le poti evita:
1. Alegi o nisa mult prea restransa
Este dificil sa concurezi cu magazinele generaliste, mai ales ca majoritatea se afla pe piata de mult timp si au deja baze solide de clienti fideli. Pe de alta parte, nisele prea inguste iti limiteaza posibilitatea de crestere.
Iti propunem un exercitiu rapid pentru a afla daca te adresezi unui segment de piata prea mic:
- Intreaba-te cate produse ar trebui sa vinzi intr-un an pentru a ajunge la targetul de venit pe care ti l-ai propus pentru urmatorii cinci ani?
- De asemenea, crezi ca exista suficient de multi potentiali cumparatori care sa fie interesati de nisa ta? La cati dintre ei poti ajunge prin canalele de comunicare pe care le folosesti?
- Foloseste Google Trends si observa: interesul pentru produsele pe care le vinzi este in crestere sau in scadere? Spre exemplu, daca vinzi haine si accesorii pentru yoga, limita superioara a vanzarilor poate fi una foarte scazuta. Chiar daca exista destul de multe persoane interesate de yoga in Romania, majoritatea nu este reprezentata de profesionisti, asa ca oamenii nu vor investi constant in reinnoirea echipamentelor.
Cum poti evita aceasta greseala?
- Inainte de lansare, verifica dimensiunea pietei careia te adresezi. Ia in calcul faptul ca nu vei putea ajunge la toti potentialii clienti. De asemenea, unii dintre ei au probabil un furnizor preferat in domeniul tau si prefera sa ramana alaturi de acesta;
- Daca simti ca te apropii de limita superioara a nisei tale, incearca sa te extinzi. Un magazin cu produse pentru yoga poate incepe sa vanda si produse pentru alte sporturi, cum ar fi pilates;
- Ia in calcul extinderea magazinului tau in afara tarii, mai ales ca prin MerchantPro poti vinde international rapid si usor.
2. Alegi tehnologia gresita pentru site-ul tau
Crearea unui magazin online de la zero, cu dezvoltarea back-end si front-end in regim propriu, reprezinta o investitie uriasa, atat financiara, cat si de timp. In plus, costurile de mentenanta sunt la randul lor foarte mari.
Platformele online de tip SaaS iti ofera posibilitatea de a crea mult mai usor un magazin pregatit sa vanda, iar costurile sunt considerabil mai rezonabile. Este important, insa, sa te asiguri ca platforma SaaS aleasa poate creste odata cu tine si ca are toate elementele de care ai nevoie.
Cum poti evita aceasta greseala?
Platforma MerchantPro, spre exemplu, iti ofera toata flexibilitatea si agilitatea de care ai nevoie pentru a tine ritmul cu concurenta si chiar a fi cu un pas inaintea acesteia. Sistemul iti ofera acces la integrari cu sisteme ERP si la automatizari ale multora dintre procesele esentiale ale magazinului, precum si posibilitatea de a utiliza solutii AI pentru recomandari de produse sau multiple instrumente care sa te ajute sa vinzi mai usor crossborder.
Desigur, acestea sunt doar cateva dintre avantajele oferite in platforma, tot ce trebuie sa faci este sa le descoperi si sa incepi sa le utilizezi in shop-ul tau pe cele care te pot ajuta sa iti indeplinesti obiectivele de business.
3. Nu ai o audienta bine definita
Chiar si magazinele generaliste au nevoie de un profil clar al cumparatorului ideal. Acesta dicteaza toti pasii strategiei tale, de la produsele pe care le vinzi pana la canalele de comunicare pe care le alegi.
Cum poti evita aceasta greseala?
Foloseste informatiile din panoul de control MerchantPro sau din solutiile de Analytics pe care le folosesti pentru a identifica profilul socio-demografic al cumparatorului ideal. Iti recomandam sa pornesti de la cumparatorii cei mai activi din site-ul tau si de la cei care plaseaza comenzile cele mai mari.
Analizeaza Genul, Localitatea, Varsta, Starea civila si hobby-urile/preferintele acestora sau platformele social media preferate (poti crea sondaje pentru a afla toate aceste lucruri).
Odata ce ai toate aceste informatii, le poti folosi pentru a crea reclame platite care targeteaza explicit profilul cumparatorului ideal. Nu uita sa repeti acest proces o data la circa trei-sase luni – pietele se schimba, la fel si nevoile consumatorilor.
4. Investesti prea mult in atragerea de cumparatori noi si prea putin in fidelizarea celor existenti
Este normal sa vrei sa ajungi la cat mai multe persoane, mai ales in faza incipienta a unei afaceri eCommerce. Dar stiai ca este de pana la 7 ori mai ieftin sa vinzi unui client existent decat sa atragi unul nou?
Clientii existenti te cunosc deja si stiu exact la ce sa se astepte, asa ca percep cumparaturile pe site-ul tau ca fiind mai putin riscante.
Cum poti evita aceasta greseala?
Creeaza programe de loialitate inca de la lansarea magazinului tau. Fidelizarea clientilor iti va asigura un venit recurent si ceva mai predictibil decat in cazul in care incerci achizitia de clienti noi.
5. Nu acorzi suficienta atentie paginilor de produs
Unii antreprenori eCommerce mizeaza pe calitatea fotografiilor, altii pe descrierile detaliate, iar altii pe recenzii.
Fiecare dintre aceste lucruri conteaza, iar impactul maxim este obtinut doar atunci cand sunt prezente toate aceste elemente in fiecare pagina de produs.
Cum poti evita aceasta greseala?
Fotografiile si clipurile cu produse, recenziile si descrierile sunt “semnale de incredere”. Fiecare dintre acestea reprezinta o noua “caramida” care le arata vizitatorilor faptul ca produsul corespunde asteptarilor si ca magazinul tau este unul de incredere.
De aceea, este important sa le bifezi pe toate: lucreaza cu fotografi profesionisti, adauga descrieri detaliate ale produselor si invita-i pe cumparatori sa plaseze recenzii.
6. Procesul de checkout este prea complicat
Stim, ai vrea cat mai multe informatii despre cumparatori pentru a le folosi ulterior in campanii. Pe de alta parte, tot mai multi dintre acestia vor sa-si protejeze datele personale.
Ca atare, daca procesul de checkout este unul complicat si necesita introducerea prea multor date, vizitatorii vor renunta cel mai probabil la comanda.
Cum poti evita aceasta greseala?
Gandeste-te daca chiar ai nevoie de CNP-ul cumparatorilor pentru a expedia comanda. Probabil ca nu!
De aceea, utilizeaza cu incredere functiile de customizare a procesului de checkout disponibile in platforma MerchantPro. Iti recomandam sa folosesti cat mai putine campuri posibil in pagina de plata, pentru a face procesul mai rapid si mai prietenos cu utilizatorii.
Introdu optiunea “Guest checkout”, care le da vizitatorilor posibilitatea sa plaseze o comanda fara a-si crea un cont. Stim, nu este ideal, insa este mai bine decat sa pierzi comanda. De asemenea, nu uita nici sa oferi metode de plata si livrare diverse, mai ales ca tot mai multi clienti incep sa prefere sistemele de payment tip BNPL (Buy now pay later) si livrarea mult mai flexibila in lockere.
MerchantPro lanseaza constant noi functionalitati care sa te sprijine in crearea unei afaceri eCommerce profitabile. Dincolo de functionalitati, suntem mereu alaturi de tine cu informatii si tactici de marketing noi. Pe blogul MerchantPro vei gasi mereu idei noi de promovare si vanzare, iar daca ai nevoie de ajutor in implementarea acestora, nu ezita sa intri in legatura cu colegii nostri de la Centrul de Asistenta Clienti!
Lasa un comentariu