Vrei sa te extinzi pe piete din afara tarii? Descopera 7 lucruri pe care sa le iei in calcul

12 mai 2021

Desi in continua crestere, piata din Romania este una relativ mica pentru afacerile eCommerce. Insa, comertul global ofera noi si noi oportunitati.

Piata de eCommerce este preconizata sa atinga 6,5 trilioane de dolari pana in 2023, asa ca acesta este momentul optim pentru extindere. Platforma MerchantPro iti pune la dispozitie diverse facilitati pentru a-ti putea vinde produsele, printre care site-uri in mai multe limbi si posibilitatea de a controla stocurile globale usor, astfel ca extinderea pe piete internationale iti este la indemana.

Exista, totusi, cateva lucruri de care sa tii cont pentru a te asigura ca lansarea magazinului tau pe piete internationale va fi profitabila.

Creeaza un magazin online in limba tarii in care vrei sa te extinzi

Aproximativ 76% dintre cumparatori sunt mai inclinati sa cumpere de la un magazin online in propria lor limba, iar 40% dintre ei nici macar nu ar lua in calcul cumparaturi de pe un site in alta limba. Stim, pare ca toata lumea se descurca in engleza si ca ar fi mai simplu sa ai un singur site intr-o limba de circulatie internationala.

Ecommerce

Cu toate acestea, caracterul local este foarte important. Nu este vorba doar despre usurinta de a intelege termenele si conditiile, ci si de incredere. Ceea ce ne duce la punctul urmator.

Nu uita de caracterul local

Afiseaza preturile in moneda locala si, acolo unde e cazul, creeaza continut scris si vizual care ia in calcul specificul local. Spre exemplu, promotiile de Paste din Romania nu vor avea niciun efect intr-o tara care sarbatoreste Pastele la alta data sau nu o face deloc.
Un prim pas important pentru “integrarea” magazinului tau intr-o piata de peste hotare este alegerea unui domeniu web local.

Ia in calcul si puterea de cumparare din tara respectiva (poate fi nevoie sa scazi preturile sau, dimpotriva, sa le cresti), dar si tonul vocii sau fotografiile de produs. In tari mai conservatoare, de exemplu, este de dorit sa eviti fotografiile cu tenta sexuala.

Alege metode de plata populare in tara in care te extinzi

In Romania, platile cu criptomonede sau PayPal nu sunt foarte populare. In schimb, in alte tari sunt deja solicitate de consumatori. Chiar daca vizezi extinderea pe piete vecine, nu uita ca specificul local este foarte vizibil in cazul metodelor de plata.

Inainte de lansare, asigura-te ca le oferi cumparatorilor locali toate optiunile de care au nevoie. Te poti inspira de la principalii tai concurenti sau poti apela la serviciile unei firme de consultanta.

Ofera servicii de expediere rapide si eficiente

Majoritatea consumatorilor se asteapta ca livrarea comenzii sa aiba loc in maximum trei zile lucratoare. Pentru a te putea ridica la inaltimea asteptarilor, iti recomandam sa acorzi atentie speciala serviciilor de curierat.

Ecommerce

Desi exista servicii de curierat internationale, de regula cele locale sunt mai rapide si mai eficiente. Desigur, acest lucru inseamna ca, cel mai probabil, va trebui sa ai si un depozit in fiecare tara in care magazinul tau este prezent. Daca acest lucru nu face parte din planurile tale de expansiune, asigura-te ca serviciile de curierat pe care le alegi iti pot garanta livrarea rapida peste granite.

Studiaza legile locale

Chiar daca intentionezi sa te extinzi pe o piata din Uniunea Europeana, trebuie sa stii ca exista diferente majore intre legislatiile din domeniul eCommerce, chiar daca fiecare tara implementeaza si directivele UE.

Diferentele la care te poti astepta sunt legate de politicile de retur, durata de timp si conditiile in care un cumparator poate returna produsele, durata de timp pe care o ai la dispozitie pentru a returna banii, tipurile de produse care se pot returna si multe altele.
O alta categorie importanta de legi si reguli sunt cele legate de frauda online. De la stat la stat, acestea difera, asa ca e important sa le intelegi pentru a-ti pune afacerea la adapost de comenzi frauduloase.

Cea mai buna metoda pentru a te asigura ca magazinul tau functioneaza in conformitate cu legile locale si pentru a evita amenzile este sa apelezi la o casa de avocatura din tara respectiva. Specialistii iti pot explica tot ce ai nevoie sa stii la inceput si te pot consilia pe parcurs – e foarte complicat sa navighezi printr-un sistem legal complet strain, intr-o alta limba, asa ca e bine sa consideri acest pas una dintre cele mai importante investitii.

Ia in calcul politicile de taxare locale

Din nou, chiar si intre tarile UE exista diferente majore in ceea ce priveste taxarea. Tipurile de taxe aplicate afacerilor online, precum si cuantumul lor difera de la o tara la alta.

Ecommerce

TVA-ul este stabilit in mod diferit peste tot, iar produsele scutite de TVA sau cu TVA redus variaza si ele de la tara la tara. La fel ca la punctul de mai sus, iti recomandam sa lucrezi cu un furnizor local de consultanta financiara, pentru a te asigura ca intelegi si aplici corect legislatia legata de taxe si impozite.

De asemenea, e important sa cunosti foarte bine aceste taxe inca de la inceput, intrucat ele pot influenta semnificativ preturile produselor tale. Un TVA sau un impozit pe venit/profit mai mare decat in Romania iti poate diminua profiturile in mod semnificativ.

Informeaza-te cu privire la regulile vamale si de import

Stiai ca la nivelul Uniunii Europene este interzis importul de carne si produse lactate din majoritatea tarilor non-UE? Pe langa produsele restrictionate la nivel european, exista numeroase legi locale care afecteaza vanzarea anumitor marfuri.

Chiar daca produsele pe care vrei sa le vinzi nu sunt interzise, ele ar putea fi taxate suplimentar, ceea ce iti va afecta profitul. Taxele vamale suplimentare pot fi absorbite cateodata prin cresterea preturilor. Insa, uneori acestea sunt prea mari si atunci vanzarea anumitor produse nu se mai justifica. De aceea, este foarte important sa te informezi cu privire la aceste detalii cu mult inainte de lansarea magazinului tau.

Concluzii

Chiar si intre Romania si tarile invecinate exista diferente mari de cultura, legislatie si comportament al cumparatorilor. De aceea, iti recomandam sa incepi extinderea magazinului tau cu una sau doua tari, pentru a testa planul tau de business.

Nu uita ca astfel de lansari dureaza mult si sunt destul de costisitoare, asa ca e indicat sa incepi cu pasi marunti, pentru a putea optimiza ulterior procesele de baza. De asemenea, acorda atentie sporita legislatiei locale si caracterului local. Aceste aspecte vor asigura atat succesul comercial al magazinului tau, cat si o lansare lipsita de probleme legale. Pentru mai multe informatii, ne poti contacta oricand la Centrul de Asistenta Clienti.

Lasa un comentariu