Cum stabilesti preturile de vanzare in marketplace-uri?

4 februarie 2022

Marketplace-urile au devenit din ce in ce mai atractive pentru piata din Romania. Pentru clientul final, un marketplace reprezinta cel mai la indemana instrument pentru compararea ofertelor de la mai multi vanzatori. Pe de alta parte, pentru antreprenorii eCommerce, acestea sunt o cale de a atrage noi cumparatori, beneficiind de puterea de tractiune a unor platforme cu expunere mai larga.

Fie ca vrei sa iti creezi propriul marketplace in care sa vinzi si produsele tale, fie ca vrei sa-ti listezi produsele intr-un marketplace deja existent, prima provocare este stabilirea preturilor. Hai sa vedem care sunt factorii pe care sa ii iei in calcul inainte de listarea pe un marketplace.

Vanzari in marketplace-uri: conditii, taxe si comisioane

Nu exista o lista unitara de conditii, taxe si comisioane pentru toate marketplace-urile, fie ele din Romania sau din afara ei. Exista, insa, cateva reguli comune care influenteaza modul in care iti stabilesti preturile:

  1. Vei plati comision din fiecare vanzare, ceea ce inseamna o diminuare a profitului tau – cel mai important aspect de luat in calcul;
  2. Exista si alte taxe, unele dintre ele optionale, cum ar fi cele de promovare a unui produs (produsul vandut de tine va fi afisat inaintea celor vandute de concurenti);
  3. In cazul unui marketplace din afara Uniunii Europene, verifica daca acesta impune respectarea unei serii de reguli in ceea ce priveste preturile practicate de selleri; acolo unde se aplica respectivele reguli, monitorizarea constanta a preturilor este necesara, pentru a nu risca eventuale penalizari prevazute in contract.

Acestia sunt factorii care influenteaza preturile pe care le poti practica intr-un marketplace. Acum, hai sa vedem ce poti face pentru a-ti pastra competitivitatea pe o platforma cu mii de alti selleri, fara a-ti reduce semnificativ profitul.

Strategii de pricing in marketplace

In primul rand, e important sa stii ca, la fel ca pe propriul tau site eCommerce, nu poti seta preturile si apoi uita de ele. Strategia ta de pricing trebuie sa fie reevaluata constant si adaptata la cerintele pietei. Acorda atentie urmatoarelor aspecte:

1. Preturile competitorilor

Majoritatea marketplace-urilor pun la dispozitia seller-ilor date despre evolutia pretului unui anumit produs sau a unei anumite categorii de produse. Astfel, poti sti in timp real daca produsele tale au preturi mai mari, mai mici sau egale cu cele ale competitorilor tai.

Ce faci cu aceste informatii? Spre exemplu, daca descoperi ca vinzi mult mai ieftin decat alte companii, poti alege sa majorezi usor preturile. Daca volumul de vanzari este mai important pentru tine, poti mentine acelasi pret, cel putin pana cand stocurile se apropie de epuizare.

Daca preturile tale sunt peste medie, le poti scadea pentru a creste numarul de comenzi sau poti oferi servicii adiacente care sa justifice diferenta: ambalare pentru cadou, livrare rapida si asa mai departe.

2. Evalueaza cu atentie modificarile contractuale

Daca vinzi pe mai multe marketplace-uri, acest lucru este cu atat mai important. Rezerva-ti timp sa citesti eventualele modificari din contracte, in momentul in care sunt anuntate astfel de actualizari.

Revizuieste asadar cu atentie clauzele, pentru a ramane la curent cu politicile de pricing si pentru a reactiona prompt in perioadele aglomerate.

Ecommerce

3. Foloseste preturi dinamice

Preturile dinamice sunt cele care se schimba automat in functie de anumite conditii. Spre exemplu, daca target-ul tau este de 1.000 de unitati dintr-un anumit SKU in urmatoarele trei luni, vezi daca marketplace-ul iti ofera posibilitatea sa creezi reguli de pret dinamic. Pe baza acestora, sistemul poate majora preturile atunci cand se vand mai multe unitati decat in medie si sa le scada atunci cand vanzarile descresc. Astfel, te poti asigura ca ai vanzari relativ constante si ca iti vei atinge targeturile.

4. Foloseste-te de oferte si promotii

Majoritatea marketplace-urilor au propriul sistem de promotii la care poti lua parte. Spre exemplu, pot exista zile cu transport gratuit, reduceri de 10% la o anumita categorie si asa mai departe. Participarea la aceste promotii te ajuta sa te diferentiezi de concurenta si sa atragi mai multe vanzari.

Ai grija, insa, la rata de profitabilitate – marja se poate diminua considerabil daca te inrolezi in mai multe promotii simultan.

5. Creeaza pachete de produse

Pe langa clasicele discount-uri, pachetele de produse sunt un mod extrem de avantajos de a justifica preturi mai mari si de a vinde mai mult. Poti crea pachete de produse, mai ales atunci cand vrei sa scapi rapid de stocuri.

Spre exemplu, daca stii ca urmeaza lansarea unui nou model de telefon mult-asteptat, poti alege sa vinzi modelul pe care il ai deja in stoc cu un discount considerabil sau intr-un pachet in care sa adaugi si o husa compatibila. Astfel, iti faci produsul principal mai atragator, iti pastrezi marja de profit si eliberezi spatiu in depozit.

6. Analizeaza trendurile din piata

Uneori, interesul pentru o anumita categorie de produse scade brusc, fara vreo explicatie la indemana. De aceea, este important sa te uiti la trendul vanzarilor constant, pentru a putea anticipa scaderile majore inainte sa se intample. Daca prevezi o astfel de scadere, poti micsora preturile din timp ca sa dai un imbold cererii.

Ecommerce

De asemenea, pregateste-ti din timp strategia de pret pentru momentele-cheie – Valentine’s Day, sarbatorile religioase, Black Friday si asa mai departe. Gandeste-te ce discount-uri poti oferi pentru a le putea publica inaintea competitorilor tai, chiar daca va fi nevoie de mici ajustari in functie de preturile lor.

Concluzii

Strategia de preturi pentru marketplace difera semnificativ de cea de pe propriul site, chiar daca preturile trebuie sa fie identice. Dincolo de conditiile de vanzare, este permanent necesar sa monitorizezi concurenta si trendurile din piata.

Cu toate acestea, listarea pe un marketplace iti va aduce nu doar vanzari in plus, ci si o perspectiva mai larga asupra pietei de eCommerce si a nisei in care activezi. Fiind mereu conectat la piata si la ceea ce fac magazinele concurente, vei avea ocazia sa-ti regandesti constant modelul de business. Intr-o industrie care evolueaza atat de rapid precum cea eCommerce, acesta este mereu un lucru bun.

Speram ca recomandarile de mai sus iti vor fi de folos, iar daca ai nevoie de ajutor la integrarea magazinului online cu eMag Marketplace sau chiar la crearea propriului tau Marketplace, iti reamintim ca ai la dispozitie sprijinul colegilor din Centrul de Asistenta Clienti, gata sa te ajute cu raspunsuri la toate intrebarile.

Lasa un comentariu