Optimizarea bugetului de marketing in eCommerce: cum sa investesti eficient in promovare
Te intrebi cat ar trebui sa cheltui pentru promovarea magazinului tau eCommerce? De asemenea, vrei sa stii, odata ce ai stabilit o suma, cum ar trebui sa o imparti intre canalele de promovare pentru un efect maxim?
Cele doua intrebari se numara printre cele mai frecvente si mai importante pe care si le pun comerciantii online, asa ca te invitam sa descoperi in continuare cateva raspunsuri la acestea.
Marketing digital: de ce este atat de important
Statisticile arata ca petrecem aproape doua ore si jumatate pe social media in fiecare zi. Cu alte cuvinte, ne dedicam 10% din orele unei zile navigarii pe retelele de socializare; daca excludem din acest calcul orele de somn, reiese ca suntem cu totii extrem de conectati.
Aceste valori ti se pare impresionante? Iata una si mai interesanta: petrecem circa 400 de minute online in fiecare zi, adica aproape 7 ore. Asadar, cea mai mare parte a zilei pentru multi dintre noi are legatura cu mediul online.
De ce sunt importante aceste statistici? Deoarece asa iti poti face o idee mai clara despre importanta marketing-ului digital. Clientii tai sunt conectati in aproape fiecare minut al zilei, iar daca vrei sa ajungi la ei, cea mai sigura cale este sa investesti in marketing digital. Asta este vestea buna.
Vestea mai putin buna este ca ai la dispozitie mii de optiuni, dintre care trebuie sa alegi doar cateva pentru campaniile tale, iar acest lucru se poate dovedi dificil.
Iată, insa, cum poti face alegerile corecte.
Crearea unui buget de promovare
Primul pas este sa creezi un buget de promovare real. Indiferent de suma pe care o poti aloca, este indicat ca bugetarea sa fie documentata.
Daca planuiesti sa cumperi reclame „din mers” atunci cand vrei sa dai un boost vanzarilor, cheltuielile tale vor fi mai greu de controlat, iar progresul mai greu de urmarit. Un buget clar, stabilit anual si optimizat la fiecare trei luni va face mai usoara gasirea canalelor potrivite de comunicare si iti va asigura un cash flow predictibil.
Si acum, intrebarea de pe buzele tuturor antreprenorilor eCommerce: cat ar trebui sa cheltui pe marketing digital in 2023 si mai tarziu? Aceasta intrebare are probabil cel mai enervant raspuns din lumea marketingului: Depinde.
Stim, nu asta iti doreai sa auzi, insa acesta este adevarul.
Nu exista o suma exacta pe care sa ti-o putem recomanda pentru ca fiecare buget depinde de:
- Vechimea in piata;
- Nivelul de vanzari actual si cel fixat ca obiectiv;
- Nisa eCommerce careia se adreseaza un magazin (de regula, pentru a atrage clienti interesati de produse luxury cheltuiala va fi mai mare decat pentru promovarea produselor de masa);
- Nivelul competitiei.
Stabilirea cheltuielilor pentru promovare
Iti recomandam sa iei in considerare alocarea unui procent din incasari pentru bugetul de advertising, ceea ce iti va permite sa scalezi simultan atat vanzarile, cat si promovarea. Astfel, atunci cand vanzarile tale cresc, vei investi mai mult in promovare, ceea ce va da nastere unui nou ciclu de crestere.
O mica precizare: setarea unui procent din incasari ca buget de promovare functioneaza doar daca ai o marja de profit de peste 10%-15%. Altfel, este recomandat sa setezi o suma fixa.
Cateva reguli dupa care te poti ghida:
- In primii ani ai magazinului tau, ar trebui sa pastrezi intre 12% si 20% din veniturile totale pentru promovare – cel putin pana cand ajungi sa ai o baza de clienti fideli si niste venituri predictibile;
- Majoritatea magazinelor online cheltuie intre 7% si 12% din venituri pe promovare;
- Iti poti seta bugetul si ca procent din ROI-ul campaniilor anterioare. Spre exemplu, 50% din veniturile generate de campaniile lunii precedente vor fi reinvestite in promovare, iar restul va merge catre alte directii de dezvoltare (Atentie: pentru a obtine ROI-ul final este necesar sa scazi atat cheltuielile operationale, cat si pe cele de promovare);
- Evita utilizarea procentajelor atunci cand esti chiar la inceput de drum. In primul an sau in primele luni, iti recomandam sa folosesti o suma fixa (parte din investitia intiala in deschiderea magazinului) pentru promovare. Pastreaza aceasta strategie pana in momentul in care observi o oarecare predictibilitate a vanzarilor tale.
Distribuirea bugetului de promovare
Ai stabilit deja bugetul de promovare pe care il ai la dispozitie? Perfect! Atunci hai sa vedem cum il poti utiliza cat mai eficient.
In primul rand, nu uita ca nu trebuie sa ai o prezenta pe toate canalele digitale. Cel mai probabil, cumparatorii pe care ii vizezi utilizeaza doar una-doua retele de socializare in mod frecvent. Ca atare, de ce sa-ti irosesti bugetul pe platforme unde acestia nu petrec timp?
Pentru a gasi canalele ideale, monitorizeaza frecvent contul tau de Google Analytics, pentru a vedea exact care sunt mediile care iti aduc cel mai mult trafic.
Pentru un tracking mai eficient, foloseste Google Tag Manager, adica link-urile personalizate care te vor ajuta sa afli exact cate click-uri au fost realizate de pe fiecare platforma pe care o utilizezi si cate dintre acestea s-au transformat in comenzi finalizate.
Acest lucru te va ajuta sa te concentrezi pe canalele care iti aduc vanzari, nu doar trafic.
Daca vrei sa investesti in reclame platite, in magazinul tau MerchantPro ai la dispozitie deja pre-integrari care iti permit sa iti monitorizezi campaniile in cele mai importante retele: Google Ads, Facebook, TikTok.
Pentru campanii mai eficiente, iti recomandam si o segmentare detaliata a cumparatorilor. Spre exemplu, poti crea un segment de clienti care au cumparat prima data venind dinspre reclame TikTok, pentru a-i putea retargeta cu noi reclame si campanii de email similare.
Chiar daca ai identificat deocamdata cele mai profitabile canale de comunicare pentru magazinul tau, este important sa continui sa experimentezi. In fiecare an apar unele noi si, in plus, utilizatorii migreaza intre ele, experimentand la randul lor.
Astfel, poti folosi 90% din bugetul de promovare pentru canale in care ai deja incredere si 10% pentru a experimenta cu noi platforme.
Concluzii
Un buget de promovare bine conturat este cel mai mare atu al unui magazin online in crestere. Foloseste recomandarile de mai sus ca pe un punct de plecare. In timp, vei gasi procentul ideal pentru tine, in functie de marja de profit si de ritmul de crestere pe care ti-l doresti.
ar daca ai nevoie de asistenta suplimentara la implementarea si utilizarea functiilor din platforma MerchantPro enumerate mai sus, iti reamintim ca ne poti contacta oricand la Centrul de Asistenta Clienti.
Lasa un comentariu