Ce este D2C si care sunt avantajele acestui model de business pentru micii producatori
Dupa o perioada destul de lunga in care se parea ca micii producatori din Romania razbesc tot mai greu in piata, lucrurile incep sa se schimbe semnificativ. Pana in urma cu cativa ani, produsele acestui tip de intreprinzatori puteau fi gasite aproape exclusiv pe platforme dedicate (de tipul Etsy) sau la diversele targuri organizate de cateva ori pe an, de obicei in preajma sarbatorilor.
Insa, in ultimii ani interesul romanilor pentru mici producatori a crescut masiv. De la produse alimentare pana la obiecte de artizanat si chiar articole vestimentare, micii producatori isi fac loc printre cei mainstream. La aceasta ascensiune a contribuit masiv si dezvoltarea eCommerce, care ofera acum posibilitatea oricarui producator sa-si construiasca o prezenta online cu o investitie minima.
In plus, vanzarile D2C (direct-to-customer) reprezinta unul dintre trendurile eCommerce care ii pot ajuta cel mai mult pe micii producatori. Hai sa aflam impreuna ce presupune si cum poti folosi conceptul in favoarea afacerii tale.
Ce este D2C eCommerce?
D2C este un model de eCommerce in care producatorul vinde direct catre consumatorul final prin intermediul unui site propriu. In comertul traditional (fie el online sau offline), lantul este ceva mai lung. Producatorul vinde catre o companie en-gross, care vinde mai departe catre un distribuitor, iar acesta din urma catre un retailer prin intermediul caruia produsele ajung in sfarsit la consumatorul final.
Desigur, acest lant de vanzare poate sa fie diferit, cu mai multi sau mai putini intermediari. Un lucru este cert, insa: in fiecare pas sunt adaugate costuri suplimentare, care se reflecta direct atat in pretul final platit de consumator, cat si in profitul producatorului.
Din aceste motive, peste jumatate dintre consumatori prefera sa cumpere direct de la producator.
Avantaje si dezavantaje ale modelului D2C pentru micii producatori
Daca te gandesti sa incepi sa vinzi direct catre clientii finali, iata cateva dintre avantajele de care poti beneficia:
- Poti obtine un pret mai bun pentru fiecare dintre produsele pe care le vinzi. Cand elimini comisioanele si adaosurile intermediarilor, ROI-ul tau poate creste;
- Ai ocazia sa oferi o mai buna experienta cumparatorilor, pe multiple canale de comunicare. Daca te ocupi de tot, de la productie pana la ambalare si prezentare, ai ocazia sa creezi o imagine de brand mai puternica si mai usor scalabila. In plus, detii controlul absolut asupra modului in care sunt prezentate produsele tale;
- In timp, iti vei intelege mai bine cumparatorii. Daca lucrezi direct cu acestia, poti colecta feedback mai usor si poti afla rapid ce aspecte au nevoie de imbunatatiri: calitatea produsului, ambalarea, livrarea, pretul si asa mai departe;
- Poti experimenta mai multe optiuni de promovare. Atunci cand lucrezi exclusiv cu distribuitori sau retaileri mari, depinzi in mare masura de modul in care acestia aleg sa-ti promoveze produsele. Cand te ocupi pe cont propriu de promovare, poti experimenta cu mai multe tipuri de canale (reclame PPC sau social media, SEO, marketing cu afiliati, reclame print, TV etc), stiind ca ROI-ul lor iti va reveni exclusiv tie.
D2C eCommerce vine cu o multitudine de oportunitati pentru micii producatori. Dar acolo unde exista oportunitati, exista si provocari, asa ca iata lista celor mai importante:
- Nu mai poti vinde cantitati mari de produse. Cand comercializezi direct catre consumatorul final, esti atat producator, cat si retailer. Astfel, trebuie sa ai un management al stocurilor foarte bun, mai ales daca produsele tale sunt perisabile sau au o durata de viata limitata;
- Concurenta din partea altor mici producatori devine tot mai acerba. De asemenea, vei concura in continuare si cu marii retaileri, care vin cu avantajul convenientei: din magazinele lor fizice sau online, cumparatorii pot alege dintre mai multe tipuri de produse;
- Vei avea nevoie de o echipa mai mare care sa se ocupe de promovare, expedierea comenzilor, relatiile cu clientii etc. Cu alte cuvinte, va trebui sa infiintezi noi departamente pe langa cel de productie.
Cum sa incepi sa-ti vinzi produsele direct catre consumatori
Stim, este dificil sa analizezi care dintre cele doua modele poate fi mai profitabil pentru tine. Vestea buna e ca nici nu trebuie sa o faci: nu exista nicio regula care sa spuna ca nu poti vinde atat independent, cat si prin retaileri consacrati – daca vrei sa faci asta, insa, ai grija la clauzele de concurenta din contractul tau cu retailerii si la preturile pe care le poti practica.
Un mod excelent de a-ti face site-ul apreciat este integrarea optiunii de comenzi si abonamente recurente. Cum functioneaza acestea? Foarte simplu! Poti crea in magazin abonamente cu o frecventa predefinita, pentru achizitionarea anumitor produse. Astfel, iti creezi o sursa de venit stabila (un lucru foarte important, mai ales la inceput) si iti fidelizezi clientii. La fiecare scadenta a abonamentului, acestia vor primi o notificare de plata, ceea ce iti va asigura o predictibilitate a incasarilor magazinului.
Atat D2C, cat si B2B sunt deja parti integrante ale platformelor de eCommerce, ceea ce iti permite sa vinzi mult mai simplu atat en-gross, cat si en-detail. In aceste conditii, iti recomandam sa incerci vanzarile D2C in eCommerce, mai ales daca te numeri printre producatorii de mici dimensiuni. Conditiile de piata sunt propice in acest moment si iti poti crea facil o baza de cumparatori fideli, mai ales daca brandul tau este disponibil pe mai multe canale si este relativ usor de recunoscut. In plus in platforma MerchantPro iti poti deschide rapid un magazin online complet echipat pentru a testa strategia D2C si a afla astfel daca este mai rentabil sa vinzi catre retaileri sau direct catre consumatori.
Lasa un comentariu