Vanzari si responsabilitate sociala in vremuri incerte

Stiri si tendinte, 15 Apr 2022

Incertitudinea este unul dintre factorii care afecteaza orice piata, iar conflicte precum cel izbucnit in Ucraina la finalul lunii februarie sunt astfel de evenimente care alimenteaza din plin instabilitatea.

Unul dintre principalele efecte este declansarea pe pietele bursiere din intreaga lume a unor fluctuatii ale pretului petrolului si materiilor prime, aspect care afecteaza majoritatea industriilor. Printre acestea se numara si segmentul eCommerce, dovada fiind situatia inregistrata in primele zile de la declansarea conflictului mai sus mentionat, cand au existat cateva dezechibre in fluxurile normale ale afacerilor.

Totusi, piata detine capacitatea necesara pentru a se autoregla, lucru care s-a observat din plin la scurt timp, cand s-a revenit la o situatie predominant stabila. Asadar, discutam in continuare despre masurile care pot fi luate de afacerile eCommerce pentru ajustarea strategiei in vremuri de instabilitate geopolitica si economica.

Reactia eCommerce-ului romanesc in fata incertitudinilor

Conform unei analize MerchantPro realizate la inceputul acestui an, piata eCommerce din Romania prezenta multe semne ale unei maturizari consistente, cu cresteri de aproximativ 30% in numarul si valoarea comenzilor. In plus, chiar daca inca de la finalul anului 2021 au aparut cateva informatii dinspre BNR referitoare la o crestere a inflatiei si a dobanzii-cheie, optimismul s-a mentinut la cote ridicate in industrie.

Atmosfera a fost perturbata, insa, de situatia geopolitica din vecinatatea Romaniei, care a condus la o serie de scaderi imediate in numarul de comenzi si valoarea acestora, potrivit cifrelor extrase de la cele peste 5000 de magazine MerchantPro. Totusi, dupa o analiza mai atenta, lucrurile au inceput sa se reorienteze catre trendul de dinainte de aparitia tensiunilor de la granita de nord a tarii.

Ce a cauzat mai exact aceasta instabilitate? Printre principalele motive se numara:

  • Incertitudinea - in astfel de perioade nesigure, cumparatorii prefera sa-si pastreze banii si sa renunte la achizitiile care nu sunt absolut necesare;
  • Valul de scumpiri - in special cele ale petrolului, gazelor naturale si electricitatii;
  • Zvonistica - in special vestile despre posibile noi valuri de scumpiri pe fondul cresterii inflatiei.

Asadar, in astfel de situatii, ajustarea strategiei la noile conditii si gasirea unui echilibru intre cresterea business-ului si actiunile de responsabilitate sociala sunt actiuni esentiale.

Tactici si abordari pentru perioade instabile

Cand singura certitudine este lipsa oricarei certitudini, trebuie luata in calcul si posibilitatea ca majoritatea planurilor anuale sa necesite o reconfigurare, pentru a preintampina rapid orice alta eventuala schimbare.

Iata in continuare cateva recomandari:

1. Monitorizeaza cele mai achizitionate produse si creeaza campanii pentru acestea

Fiecare cumparator are o idee diferita despre produsele care ii sunt necesare. Intr-un climat incert, poate fi greu sa apreciezi care sunt acestea pentru fiecare dintre segmentele tale de cumparatori.

De aceea, urmareste atent si constant fluctuatiile produselor-vedeta si vino in intampinarea nevoilor clientilor tai cu promotii si discount-uri pentru acestea. In plus, pentru a creste vanzarile, poti adauga recomandari de cross-sell direct in cart.

2. Incearca sa previi cumparaturile alimentate de panica

De obicei, vanzarile crescute sunt avantajoase pentru magazine, fie ele fizice sau online, dar atunci cand sunt generate de panica, pot crea dezechilibre majore in stocurile acestora. Cel mai recent exemplu este cel din luna martie a acestui an, cand marile magazine si-au epuizat stocurile de ulei din floarea-soarelui, deoarece multe persoane au dorit sa-si faca provizii din cauza zvonurilor despre iminenta unei crize agricole.

Ecommerce

Daca si tu comercializezi articole care pot face obiectul unei astfel de reactii emotionale, iti recomandam sa iei masuri de preventie oricat de mici ar fi acestea. Spre exemplu, poti reduce valabilitatea eventualelor cupoane de reducere asociate pe produse si sa incerci sa limitezi astfel cantitatea de bucati care ar putea fi achizitionata printr-o singura comanda.

3. Orienteaza-te catre producatorii locali

Prin colaborarea cu producatorii locali iti vei scadea semnificativ costurile de transport, dar si incertitudinea legata de primirea marfii, mai ales cand transporturile internationale sunt afectate. De asemenea, o astfel de abordare iti va da ocazia de a le oferi clientilor tai produse mai proaspete si sa sprijini totodata economia locala.

Mutarea prezinta inclusiv avantaje pe termen lung. Tot mai multi cumparatori sunt interesati de produse locale, create cat mai aproape de locul de consum, in special pentru a-si reduce impactul propriu asupra mediului, dar si pentru a sustine micii intreprinzatori locali.

Daca lucrezi deja cu furnizori din zona sau regiunea ta, iti recomandam sa promovezi acest lucru in toate campaniile pe care le desfasori. Vei atrage astfel clienti noi, interesati de cumparaturi sustenabile.

Ecommerce

4. Promoveaza activ livrarea in lockere

Un fapt din ce in ce mai apreciat in intregul ecosistem eCommerce din Romania este acela ca locker-ele devin un serviciu tot mai prezent si utilizat, mai ales in orasele mari.

Explica-le clientilor tai ca aceasta metoda de livrare vine cu costuri mai mici, de multe ori livrarea fiind chiar gratuita, astfel ca pot folosi pentru cumparaturi mai mari banii pe care i-ar fi alocat taxei de curierat. In acelasi timp, expedierea coletelor in lockere reduce poluarea, un lucru de interes pentru toate partile implicate, in conditiile problemelor curente legate de mediu.

5. Implica-te in cauze umanitare

Pe cazul concret actual, poti incepe prin a crea campanii de responsabilitate sociala care sa aiba ca obiect contributia umanitara la cauza poporului ucrainean. Astfel, in situatia de fata, dar nu numai, poti alege un ONG catre care sa redirectionezi o parte din incasarile pe care le obtii intr-o anumita perioada de timp. In plus, daca magazinul tau comercializeaza produse de ajutor cauzei umanitare respective, le poti dona tot prin intermediul unui ONG. Nu in cele din urma, in cazul in care exista persoane refugiate aflate in cautarea unei surse de venit, le poti intinde o mana de ajutor oferindu-le un loc de munca in cadrul afacerii tale.

Exista numeroase moduri de a ajuta in astfel de perioade incerte, asa ca trebuie doar sa-l gasesti pe cel care functioneaza cel mai bine pentru tine si care produce un impact social semnificativ.

Concluzii

Efectele unei situatii de instabilitate geopolitica si economica pot diferi de la perioada la perioada, astfel ca intr-un moment pot fi resimtite mai acut, pentru ca la doar cateva saptamani distanta de la aparitia lor situatia sa se regleze de la sine sau prin interventii calculate. In orice caz, importante sunt implicarea activa si adaptarea strategiei de business la context. Astfel, poti reusi sa reduci impactul incertitudinilor de orice fel asupra afacerii tale si, cu aceasta ocazie, sa consolidezi si increderea clientilor tai in brandul pe care l-ai creat si il promovezi.

Confidentialitate
Utilizam cookie-uri pentru a-ti oferi serviciile si pentru a-ti optimiza experienta. Navigand in continuare, iti exprimi acordul cu privire la Politica de Cookies.