Cum sa faci SEO performant pentru magazinul tau online – Recomandari de la un SEO Strategist de top
Optimizarea SEO este unul dintre cele mai importante atuuri ale unei afaceri eCommerce, mai ales daca vorbim despre un magazin online creat de la zero relativ recent. Intr-o piata care abunda de site-uri care acopera nevoi mai mult sau mai putin nisate ale clientilor, strategia privitoare la “seducerea” motoarelor de cautare este cea care face diferenta.
Despre cele mai bune practici in acest sens am discutat in cadrul MerchantPro Talks cu Robert Trandafir, co-fondator Gun Media. Specialist in optimizarea site-urilor si coordonator al strategiilor SEO a peste 100 de magazine eCommerce, acesta a raspuns intrebarilor adresate de realizatoarea Teodora Iacob cu privire la multe dintre chestiunile care framanta cea mai mare parte a antreprenorilor din comertul online.
„Site-urile care ofera raspunsuri, favorizate de motoarele de cautare”
Ce trebuie sa facem astfel incat motoarele de cautare sa ne iubeasca, sa ne promoveze si sa ne ajute sa ne atingem scopul?
Motoarele de cautare ne iubesc daca suntem simpatici cu ele, daca le dam informatiile de care au nevoie, daca le dam content de calitate. Motoarele de cautare sunt din ce in ce mai apropiate de oameni in ultimii ani si oamenii cauta raspunsuri la intrebarile lor. Daca site-urile ofera raspunsuri la intrebarile utilizatorilor, avem toate sansele ca motoarele de cautare sa ne iubeasca.
In realitate, rezultatele nu apar peste noapte si e necesara si contributia comerciantilor la optimizarea SEO a site-ului. Ce ar trebui sa faca mai exact acestia?
La un moment dat, noi, specialistii SEO, ajungem sa stam linistiti, iar proprietarii magazinelor online incep sa munceasca. La baza, job-ul unui expert SEO este sa ofere consultanta pentru optimizarea in motorul de cautare, iar orice specialist va solicita brand-urilor sa ofere continut, informatii, cat mai multe detalii despre produse, deci va trebui sa lucram in echipa. Noi spunem ce modificari trebuie facute pe site, proprietarii le implementeaza si apoi masuram ceea ce am implementat, ne uitam peste rezultate si continuam procesul.
Nu se intampla totul intr-o saptamana, intr-adevar. Uneori, intr-o saptamana reusim sa facem o analiza a ceea ce s-a intamplat in trecut. Procesele de optimizare SEO pot dura si cativa ani, daca vorbim de niste foarte complicate concurentiale, sau se pot obtine rezultate rapide, in 2-3 luni, daca vorbim despre nise in care gradul de concurenta nu este atat de ridicat.
„Peste 25% din traficul pe un an de zile este generat organic prin Google Search”
Cat mai conteaza optimizarea SEO pentru magazinele online, cand tendinta este catre reclamele in social media?
Trebuie sa avem o strategie integrata, evident ca nu este suficient sa mergi exclusiv catre pay-per-click. La nivel statistic mondial, jumatate dintre utilizatori incep cumparaturile online pe Google, deci fac un research pe motorul de cautare. Cand incep sa faca o cautare pentru a-si lua un produs, utilizatorii nu isi doresc sa cumpere direct produsul respectiv, ci se informeaza mai intai.
De exemplu, daca doresc sa cumpere un frigider, vor cauta detalii despre consumul optim, despre clase energetice si atunci incep sa se informeze, iar site-ul nostru poate sa vina cu astfel de informatii. Este adevarat ca si in Google impartim traficul intre pay-per-click si partea organica, dar in tot ce inseamna cautari informationale, partea organica capteaza 70% din trafic, iar la cautarile tranzactionale procentul se schimba.
In cele peste 60 de magazine online pe care le gestionam, peste 25% din traficul pe un an de zile este generat organic prin Google Search. O parte este generata de cautari care implica si brandul, dar majoritatea sunt non-branding. Cred ca ar fi o greseala majora sa ignoram 25% din trafic, este traficul cu rata de conversie cea mai buna si sanatoasa pe termen lung, este genul de trafic la care iti raportezi si celelalte canale, astfel incat sa obtii rata de conversie optima.
Cresterea organica inseamna de fapt o comunitate reala, care te-a cautat si care va reveni pe pagina ta?
Da, absolut. In momentul in care faci campanii pay-per-click, daca ai oprit bugetele nu vei mai incasa nimic. Daca ai un proces de optimizare SEO pe termen lung, chiar daca te opresti o perioada si nu mai investesti, rezultatele de pana atunci raman o perioada indelungata. Castigi trafic usor, treptat, dar il pierzi la fel de usor, nu e ceva brusc. Ca si investitie pe termen lung, este cea mai eficienta.
Ce asteptari trebuie sa aiba un magazin online la inceput de drum in privinta strategiei SEO?
In primul rand trebuie sa ma astept ca daca voi incepe sa fac optimizare SEO si sunt la inceput, imi voi ajuta si celelalte canale de promovare. O componenta de baza a strategiei SEO este optimizarea propriu-zisa a site-ului. Specialistii SEO fac o analiza integrala a site-ului, a tuturor tipologiilor de pagini, a continutului, a paginilor de produs si vin catre proprietarul magazinului online cu o serie de recomandari. Toata calitatea site-ului tau va creste si va ajuta campaniile pay-per-click, pentru ca un site optimizat SEO beneficiaza de scoruri de calitate ale anunturilor atat in Google Ads, cat si in Facebook Ads.
Trebuie sa te astepti ca din momentul in care iti optimizezi site-ul, ai grija de arhitectura meniului, iti indexezi toate paginile de produs, elimini filtrele care nu sunt relevante, sa incepi sa atragi trafic pe paginile site-ului tau. Dupa ce ai implementat toate recomandarile din strategia SEO, vei vedea in saptamanile urmatoare ca apar pagini din structura ta care genereaza trafic si obtii informatii desprecea mai buna modalitate pentru a merge mai departe.
„Magazinele online ar trebui sa-si optimizeze manual produsele-vedeta”
Exista anumite retete de succes in functie de domeniul de activitate?
Un magazin online are produse aranjate in categorii, subcategorii, filtre. Totalul acestor pagini inseamna pentru Google totalul paginilor care ar trebui indexate si care ar trebui sa raspunda unor cautari. In functie de complexitatea site-ului, va trebui sa ne uitam care sunt cele mai importante pagini si sa le prioritizam in optimizare.
Un sfat pentru magazinele online care au multe produse: sa isi optimizeze manual produsele vedeta, in care au cea mai mare incredere, care sunt cele mai cautate si sa inceapa cu ele.
Daca ar fi sa prezentam un top 5 al lucrurilor pe care un magazin online ar trebui sa le faca in 2021, care ar fi acesta?
Primele 5 lucruri care ar trebui facute sunt: User Experience, User Experience, User Experience si tot asa. De departe, cel mai important lucru in momentul de fata este sa oferi utilizatorului o experienta buna pe site. 2021 este anul in care va avea loc schimbarea algoritmului Google, ce va tine cont de indicii de experienta ai utilizatorului: cat de repede se incarca pagina, cum navigheaza pe pagina…
De aceea, cel mai bun sfat in directia asta este grija catre oferirea unei experiente foarte bune pentru utilizatori, care se refera la: timpul de incarcare, un capitol la care platforma eCommerce MerchantPro sta foarte bine, adaptarea imaginilor, si la navigare, mai ales pe mobil.
De asemenea, meniul unui magazin online trebuie sa fie foarte bine aranjat, paginile de produse sa aiba continut, pozele sa fie optimizate.
„Google vrea sa raspunda la cat mai multe intrebari”
Cum tinem pasul cu toti algoritmii si cum aflam ce vrea Google de la noi?
De cele mai multe ori, specialistii SEO sunt speriati de urmatorul upgrade Google. Eu nu am fost speriat niciodata, pentru ca am inteles logica lui de dezvoltare. Google incearca sa faca update-uri care au ca finalitate obtinerea de rezultate mult mai relevante pentru utilizatorii care fac anumite cautari. Daca stiu ca asta e finalitatea, lucrez direct la partea aceasta. Google vrea ca el sa iti raspunda la intrebari, asa ca noi ne gandim ce intrebari au oamenii si daca gasesc raspunsurile relevante pe site-urile noastre.
De exemplu, daca un utilizator cauta ”cele mai bune oje semipermanente”, nu o sa putem iesi cu o pagina pe care avem oje la general, ci cu o pagina care sa vorbeasca despre calitatea ojelor semipermanente. Lucrand in acest fel nu o sa avem niciodata probleme cu un update, pentru ca suntem pregatiti.
Asta se intampla la noi in agentie, de fiecare data cand apare un update major, majoritatea site-urilor cresc, pentru ca am lucrat astfel incat sa le facem mai relevante, nu am pacalit artificial motorul.
„Sunt necesare investitii continue pentru mentinerea pozitiilor obtinute”
Dupa atingerea obiectivelor, ce trebuie facut pentru a pastra pozitia obtinuta?
Avem clienti in agentie de 7 ani de zile si lucram in continuare. Putem ajunge cu anumite cuvinte pe prima pagina, dar daca suntem pe primele doua locuri, cei de pe urmatoarele pozitii se vor uita mereu la continutul nostru si vor incerca sa faca mai bine decat noi. Vor analiza unde avem link-uri, cine a scris despre noi, ce fel de continut avem si vor incerca sa il faca mai bun. Daca reusesc, Google ii va premia.
Daca noi intelegem ca trebuie sa ramanem relevanti in mintea consumatorului, va trebui sa investim in continuare pentru a mentine pozitiile obtinute. In afara de asta, trebuie sa ne gandim cum ne putem dezvolta vizibilitatea cu mult mai multe cuvinte cheie, pentru ca un magazin online este o sursa infinita de posibilitati de atragere a traficului. Produsele noi vin cu alte atribute si atunci vom optimiza acele produse, astfel incat sa raspundem nevoilor. De exemplu, avem produse in culoarea anului 2021, care nu puteau fi puse anul trecut, va trebui sa le promovam, mai ales daca activam in zona de fashion.
Conteaza cine scrie primul despre o anumita tema, asigura asta mentinerea in top?
Conteaza daca cel care scrie primul este relevant. Daca eu scriu primul despre un subiect despre care nu am autoritate, nu are nicio importanta. In SEO ai avantajul ca, pe termen lung, poti sa lucrezi la relevanta, la a-ti atrage autoritatea prin actiuni de content marketing: alte site-uri sa scrie despre tine, sa ofere link-uri catre site-ul tau, astfel incat Google sa te considere o autoritate in domeniu.
La ce trebuie sa se uite proprietarul unui magazin online atunci cand isi alege agentia alaturi de care va face strategia SEO?
Portofoliul este foarte important si recomand magazinelor online ca, in momentul in care aleg agentia, sa ceara lista de clienti relevanti. Cele mai importante sunt informatiile transparente si explicate pe intelesul clientului, astfel incat sa inteleaga ca o campanie SEO nu este un cumul de secrete pe care doar specialistii le stiu si se intampla ceva magic. Trebuie sa intrebe cu subiect si predicat orice si cu siguranta, daca raspunsurile sunt logice, poate incepe colaborarea.
Cum se mentine o relatie buna cu clientii?
Daca, de exemplu, clientii nostri isi manifesta dorinta de a primi newslettere doar dintr-o anumita categorie, trebuie sa tinem cont de asta. Daca ii facem sa astepte comunicari de la noi, nu vor sterge niciodata e-mailul, ci vor fi multumiti si vor recomanda magazinul si mai departe. Automatizarea marketing-ului este foarte buna, atata vreme cat pleaca de la premisele corecte, si anume ca vrem sa imbunatatim experienta utilizatorului online si sa raspundem nevoilor lui.
Interviul MerchantPro Talks cu Robert Trandafir poate fi vazut integral pe canalul de YouTube MerchantPro.
Lasa un comentariu