Antreprenor pentru prima data? Cum sa incepi o afacere de succes in eCommerce
Industria eCommerce din Romania se dezvolta rapid, astfel ca in anul 2020 piata locala a crescut cu 49%, in timp ce la nivel global s-a inregistrat o evolutie de numai 29%. O piata in crestere si posibilitatea de a te dezvolta extrem de rapid sunt doar o parte dintre motivele pentru care tot mai multe persoane se gandesc la avantajele inceperii unei afaceri eCommerce.
Entuziasmul e un lucru extraordinar, dar poate disparea atunci cand realizezi ca nu stii exact cum sa incepi. Pe blogul nostru gasesti o serie lunga de articole care te ajuta cu diverse aspecte legate de crearea si promovarea unui business online. Insa daca vrei sa stii exact cum sa incepi si care sunt lucrurile esentiale pe care sa te concentrezi la inceput, citeste mai jos.
De ce ai nevoie pentru succes in eCommerce?
Raspunsul la aceasta intrebare ar putea fi o lista extrem de lunga. Dar ideea e sa poti incepe cat mai repede, nu? Poti imbunatati mai tarziu unele lucruri. Altele sunt fundamentale si e important sa fie cat mai bune posibil de la inceput. Acestea sunt:
- Un magazin online optimizat si care se misca excelent;
- Support clienti rapid si eficient;
- Imagini si videoclipuri de produs de calitate superioara;
- Un factor diferentiator in eCommerce, care sa evidentieze magazinul intre altele din aceeasi nisa (spre exemplu, serviciile de livrare pot fi un astfel de diferentiator).
Retine, insa, ca acesti factori trebuie integrati concomitent. Un site realizat excelent este important, insa devine inutil daca imaginile de produs sunt de calitate inferioara sau daca potentialii cumparatori nu reusesc sa contacteze departamentul de Support. Increderea se pierde mai repede decat se castiga, iar la inceput nu iti poti permite astfel de greseli.
Hai sa exploram pe rand acesti factori ai succesului in eCommerce. Dar mai intai, o privire rapida asupra unui alt factor extrem de important:
Cum gasesti produsele potrivite pentru noul tau magazin?
In primul rand, trebuie sa stabilesti o categorie de produse pe care sa te axezi. Produsele fashion, electrocasnicele sau electronicele sunt la mare cautare, insa exista deja numerosi jucatori foarte mari, cu o reputatie solida in aceste domenii.
Desigur, asta nu inseamna ca nu ai cum sa reusesti in lupta cu alte magazine eCommerce, chiar si atunci cand piata este aglomerata. Insa, pentru asta ai nevoie de o investitie initiala considerabila si de un plan bine pus la punct (mai multe informatii despre cum poti intra pe piete aglomerate gasesti mai jos, in articol).
Daca vrei sa lansezi afacerea rapid si cu o investitie minima, iti recomandam sa faci o analiza de piata detaliata si sa gasesti un produs sau o categorie de produse care sunt in trend in Romania sau in strainatate si pentru care exista momentan foarte putine optiuni.
Spre exemplu, la nivel international, piata bauturilor ‘ready-to-drink’ (gata de baut) este intr-o crestere fulminanta. In aceasta categorie intra cocktailurile gata facute, seltzerele, cafelele si ceaiurile alcoolizate si multe altele. In Romania, acest trend este inca in dezvoltare, asa ca exista destul loc pe piata.
O alta idee pentru a lansa o afacere eCommerce rapid: dropshipping-ul. In acest caz, nu ai nevoie de stocuri si de depozite. Odata ce ai identificat produsele pe care vrei sa le vinzi, trebuie sa gasesti un furnizor care sa se ocupe de producerea si expedierea lor direct catre client. Tot ce ai de facut este sa construiesti un site optimizat si sa asiguri o promovare agresiva.
Pe blog-ul nostru gasesti mai multe recomandari referitoare la cum poti crea afaceri online cu investitii minime.
Cum sa creezi un magazin online excelent
Ai mai multe optiuni in ceea ce priveste crearea unui magazin online. Il poti dezvolta de la zero folosind o platforma open source sau poti recurge la construirea afacerii eCommerce pe o platforma SaaS, care functioneaza pe baza unui abonament lunar.
Prima optiune vine cu costuri mult mai ridicate, atat initial, cat si pe termen lung (pentru mentenanta si adaugarea de noi functionalitati) si cu un timp de lansare foarte lung (de regula, peste un an). O platforma SaaS, in schimb, iti ofera site-ul la cheie. Singurul cost initial este cel al primei luni de abonament.
Pe masura ce afacerea ta creste, poti adauga noi functionalitati si optiuni in magazinul online, in functie de nevoi si de buget. Dar pana atunci, poti incepe cu investitii minime si poti folosi bugetul care in mod normal ar fi fost alocat site-ului pentru alte lucruri esentiale, cum ar fi reclame care sa te ajute sa cresti rapid.
Un alt beneficiu al platformelor SaaS este faptul ca vin deja cu o navigare facila pentru utilizatori si cu incarcare rapida. Securitatea este, de asemenea, in mare parte in grija celor care se ocupa de solutia SaaS, la fel ca si severele care iti garanteaza un uptime excelent, chiar si in perioadele aglomerate.
Support clienti – de unde incepi?
In mod ideal, site-ul tau si descrierile de produs ar trebui sa fie suficient de clare pentru ca utilizatorii sa nu aiba intrebari. Dar nelamuriri si probleme apar mereu – cu livrarea, cu comenzi personalizate, cumparatori care vor sa faca schimburi sau retururi si asa mai departe.
Ca atare, iti recomandam sa ai cel putin o persoana care sa se ocupe exclusiv de Support inca din prima zi. Chiar daca nu te astepti la foarte multe comenzi, este recomandat ca serviciul clienti sa fie ireprosabil de la inceput, un fundament important pentru cresterea ulterioara.
Pe masura ce magazinul tau se dezvolta, nu uita sa scalezi si departamentul de Support. Numeroase magazine de succes se prabusesc sub greutatea propriei cresteri accelerate cu care nu reusesc sa tina pasul.
Investeste in materiale vizuale de o calitate superioara
Chiar daca nu vinzi produse al caror aspect este crucial (cum sunt hainele, bijuteriile sau unele categorii de electronice), fotografiile si clipurile clare si profesionale sunt extrem de importante.
Fotografiile de o rezolutie slaba pot face un produs sa para ieftin, iar echipa din spatele site-ului sa para neglijenta. In schimb, imaginile si videoclipurile realizate profesionist pot pune in valoare chiar si produse medii.
Poti face fotografii excelente si cu telefonul, dar iti recomandam sa apelezi la un specialist in fotografia de produs. Acestia stiu de fiecare data cum sa puna in valoare orice articol si sunt o investitie care se recupereaza extrem de rapid.
Care este factorul tau diferentiator?
Este aproape imposibil sa vinzi produse complet noi. Chiar si atunci cand vorbim de produse unicat, cum sunt cele lucrate manual, va exista mereu cineva pe aceeasi nisa cu tine.
Ca atare, trebuie sa existe ceva care sa te diferentieze de concurenta, iar acel ceva poate fi o strategie de pret profitabila. Daca poti oferi preturi mult sub media pietei, vei atrage o categorie noua de consumatori, cei care inainte nu isi permiteau astfel de produse. Pe de alta parte, daca magazinul tau are preturi peste media pietei, atunci va fi mai atractiv pentru persoanele care cauta produse luxury.
Dar pretul nu este singurul factor diferentiator. Iata alte cateva idei:
- Promoveaza exclusiv produse dintr-o anumita zona (a Romaniei sau a altei tari). De exemplu, exista numeroase magazine cu produse gourmet din Franta, insa poti alege sa vinzi exclusiv produse din regiunea Provence;
- Alatura-te unei cauze caritabile. Poti vinde lucruri produse intr-o anumita zona din Romania, sustinand astfel economia locala. Sau te poti afilia unui ONG si dona o parte din incasari – promovarea incrucisata te va ajuta sa cresti;
- Ofera livrare rapida (in maximum 24 de ore);
- Gaseste o audienta noua pentru produsele tale, oricat ar fi de mica. Spre exemplu, poti vinde exclusiv produse pentru copii cu deficiente motorii sau de auz, echipamente pentru sporturi mai putin populare si asa mai departe;
- Nu te teme sa faci lucrurile diferit. Compania americana Patagonia produce si vinde haine, iar in acelasi timp ii incurajeaza pe clientii lor sa cumpere cat mai putine haine pentru limitarea impactului asupra mediului. O astfel de atitudine, impreuna cu garantia extinsa pe care o ofera, le spune consumatorilor ca produsele Patagonia sunt durabile, iar compania este interesata si de binele comun, nu doar de profit.
Esti gata sa intri in fascinanta lume a comertului online? La MerchantPro te sustinem cu planuri de servicii pentru afaceri eCommerce de toate dimensiunile si un Serviciu de Asistenta Clienti disponibil oricand ai nevoie. Descopera platforma si afla de ce antreprenorii aleg MerchantPro – solutia SaaS eCommerce numarul 1 in Romania.
Lasa un comentariu