Black Friday 2023: cum sa evaluezi si sa dimensionezi propria campanie
De indata ce incepe scoala si se termina campaniile Back to School, antreprenorii eCommerce se concentreaza pe un singur lucru: Black Friday, cel mai mare eveniment de shopping al anului, care in 2023 are loc este programat pentru data de 10 noiembrie.
Black Friday poate insemna pentru unele magazine online dublarea vanzarilor din cursul anului, astfel ca aceasta perioada este poate cea mai importanta perioada a anului pentru afacerile respective.
Inainte de toate, insa, sa vedem niste cifre:
Black Friday 2022: vanzari mari, insa cresteri mai temperate
Vanzarile de Black Friday au crescut in 2022 mai putin decat de obicei. Analiza MerchantPro pe datele inregistrate de peste 1500 de magazine online locale arata o crestere de 8,5% in numarul de comenzi si de 12,5% ca valoare a acestora, in intervalul 11-14 noiembrie, fata de perioada echivalenta a anului 2021 (12-15 noiembrie).
Cresteri mai spectaculoase in valoarea comenzilor s-au inregistrat de Cyber Monday (+23%), in conditiile unui numar de comenzi cu doar 8% mai mare fata de 2021.
Totusi, aceste informatii trebuie contextualizate: chiar daca, de la an la an, cresterea a fost mai modesta, Black Friday a reprezentat in continuare un succes pentru majoritatea antreprenorilor eCommerce – cel putin la nivel de incasari.
Dar lucrurile nu sunt atat de simple. Ca atare, analizam in continuare elementele pro si contra ale unei campanii de Black Friday.
De ce sa investesti consistent in campania de Black Friday
In primul rand, cifrele de mai sus vorbesc de la sine: chiar si pe fondul unor incertitudini economice, cumparaturile de Black Friday sunt in continua crestere.
Mai apoi, cea mai mare parte a concurentei va avea campanii elaborate de Black Friday, astfel ca si cumparatorii tai se asteapta sa gaseasca reduceri semnificative inclusiv pe site-ul tau.
Presiunea de a oferi reduceri cat mai mari, de o durata cat mai lunga este reala. Stim ca poate parea ca vei rata ocazia anului de a-ti rotunji semnificativ incasarile daca nu participi la Black Friday 2023. Pe de alta parte, nu toate afacerile eCommerce sunt la fel si nu toate magazinele isi permit sa ofere reduceri de 30-50%.
Daca vrei sa participi la Black Friday 2023, dar te temi de repercusiunile pe care le poate avea asupra bugetului tau, poti descoperi in continuare cateva dintre solutiile pe care ti le propunem.
De ce sa investesti cumpatat in campania de Black Friday
Incertitudinea economica se simte la toate nivelurile, asa ca intelegem perfect de ce ai privi cu reticenta ideea de a investi enorm, fara a avea garantia unui ROI substantial.
Iata cateva motive pentru care nu ar trebui sa cedezi presiunii de a face ce face toata lumea:
Nu oferi reduceri pe care nu ti le permiti
Nu toate produsele pot avea un adaos substantial, care sa iti permita sa tai 30-50% din pretul lor. Desi poate parea ca toti cumparatorii asteapta astfel de discounturi, lucrurile nu stau chiar asa: clientii inteleg ca anumite produse au o marja mica de profit, ceea ce ii loializeaza in loc sa-i indeparteze.
Ce poti face:
Ofera reducerile pe care ti le permiti, doar la produsele pe care le poti reduce. In magazinul tau MerchantPro poti crea usor preturi dinamice, diferite pentru fiecare produs, in functie de marja ta de profit.
Iti recomandam ca, atunci cand anunti campania de Black Friday, sa le explici clientilor tai cum ai ajuns la aceste procente. Transparenta este esentiala pentru fidelizarea cumparatorilor!
Marjele de profit mici nu pot fi atenuate de volumul mare de vanzari
Chiar daca vei vinde mai mult decat de obicei, s-ar putea ca acest lucru sa se reflecte doar in incasari, nu si in profitul tau, mai ales daca ai de acoperit mai multe cheltuieli operationale decat de obicei.
Ce poti face:
Este de preferat sa ai doar cateva produse cu o reducere mare, in loc de reduceri mai mici pentru toate produsele. Pastrezi astfel factorul „Wow” asteptat de Black Friday, insa fara a-ti afecta profitabilitatea.
De asemenea, poti oferi reduceri semnificative la abonamentele recurente. In acest fel, iti vei creste vanzarile pe termen lung, nu doar de Black Friday.
Ajusteaza bugetul de marketing in functie de posibilitatile reale, nu de trenduri
O regula nescrisa spune ca cel putin 10% din profit ar trebui reinvestit in marketing. Totusi, exista perioade cand nu poti face asta si este perfect normal sa fie asa. Este mai indicat sa investesti atat cat iti permiti decat sa trebuiasca sa tai cheltuieli importante mai tarziu.
Ce poti face:
Incepe campaniile de promovare cat mai devreme. Totodata, instaleaza Pixelul Facebook si Pixelul TikTok in magazinul tau – daca folosesti aceste platforme. Acest lucru iti va permite sa stii exact care dintre campaniile tale au cele mai bune rezultate, sa le elimini pe cele neperformante si sa-ti maximizezi bugetul prin realocarea lui catre cele performante.
Majoritatea clientilor de Black Friday sunt “de ocazie”
Magazinele online sunt deschise 24/7/365, nu doar de Black Friday. De aceea, iti recomandam mereu sa te axezi pe fidelizarea clientilor existenti, nu doar pe atragerea unora noi.
Multe dintre cumparaturile de Black Friday sunt de ocazie sau bazate pe impuls, facute mai ales de persoane care vaneaza oferte. Cel mai probabil, acestia nu vor mai cumpara de la tine in viitor.
Ce poti face:
In acest caz, magazinele care nu pot oferi reduceri considerabile la toata (sau aproape toata) gama de produse sunt oarecum privilegiate. Iti va fi mai usor sa vinzi catre clienti existenti (si mai ieftin!) si sa te asiguri astfel ca vei primi comenzi si dupa ce Black Friday se va fi incheiat.
Iti recomandam sa investesti masiv in promovarea abonamentelor recurente sau sa oferi discounturi doar clientilor existenti. Iti vei proteja astfel marjele de profit si vei creste CLV-ul (Customer Lifetime Value) pentru afacerea ta.
Concluzii
Chiar daca presiunea de a participa pe 10 noiembrie 2023 la urmatoarea editie Black Friday este mare, asta nu inseamna ca trebuie sa faci exact ce face toata lumea. Dimpotriva, campaniile mai „temperate” sau pur si simplu unice ar putea fi mai pe gustul cumparatorilor deja asaltati de oferte cu reduceri masive de peste tot.
Asadar, inainte de a lansa campania de Black Friday 2023, gandeste-te bine la obiectivele tale pe termen lung: te ajuta reducerile masive sa te apropii de atingerea acestora sau nu? Succes!
Lasa un comentariu