Cum sa folosesti gamification pentru a creste vanzarile magazinului tau online

10 septembrie 2021

Cresterea din ultimii ani a domeniului eCommerce a adus cu sine numeroase oportunitati, insa si provocari. Asa cum s-a intamplat de-a lungul timpului cu fiecare industrie a carei crestere a explodat, si in comertul online concurenta a crescut exponential, iar antreprenorii din domeniu au avut nevoie sa devina mai creativi pentru a face fata cererilor pietei.

De asemenea, eCommerce a devenit mai mult decat o modalitate de a cumpara online. Consumatorii asteapta mai mult decat produse bune si livrare rapida. Pentru afacerile online care vor sa-si pastreze clientii actuali si sa atraga noi cumparatori, inovatia este cuvantul de ordine, alaturi de oferirea unei experiente memorabile.

Dincolo de UX si facilitatile prin care poti atrage cumparatori, gamification este un concept relativ nou, care poate rezolva multe din problemele cu care se confrunta magazinele online de azi: abandonarea cosului, o rata mica de loialitate si altele.
Hai sa descoperim impreuna ce este gamification si cum il poti folosi in eCommerce.

Ce este gamification?

Gamification este un concept care se refera la folosirea unui sistem de provocari si recompense pentru a incuraja pe cineva sa faca actiunile dorite. De la englezescul “game” (joc), conceptul aduce in prim-plan experiente unice, ludice si care pot capta atentia vizitatorului.

Gamification se poate folosi in multe domenii: educatie, training, business si, evident, eCommerce; in eCommerce, tactica poate fi folosita pentru:

Desi poate parea ca ai nevoie sa creezi jocuri complexe de la zero pentru a folosi gamification, lucrurile sunt mult mai simple. Tot ce trebuie sa faci este sa folosesti cateva tehnici simple care sa ofere o experienta mai buna cumparatorilor. Cum 88% dintre utilizatorii eCommerce spun ca ar plati mai mult pentru o experienta mai buna, nu ai niciun motiv sa nu incerci.

Ecommerce

Gamification in eComerce: Strategia de baza

La fel ca in procesul de invatare, gamification are in eCommerce un scop simplu: simplificarea procesului de decizie cu efort minim si recompense maxime. Anumite strategii de gamification pot cere utilizatorilor sa-si foloseasca intelectul (cum sunt quiz-urile tip trivia), in timp ce altele sunt pur si simplu distractive.

Ce au in comun ambele abordari sunt generarea de emotii puternice, precum si activarea centrilor neuronali responsabili cu dorinta noastra innascuta de a concura si de a castiga.

Hai sa vedem in continuare cateva exemple pe care le poti implementa rapid in orice magazin online.

Strategii si tactici de gamification pentru eCommerce

Pentru exemplele de mai jos poti folosi site-ul eCommerce propriu, platformele de social media pe care esti activ, campanii de email sau orice alta platforma pe care o ai la indemana. Te incurajam sa experimentezi cu cat mai multe variatiuni pentru a le gasi pe cele care functioneaza impecabil pentru tine.

1. Recomandari de produse in urma unui quiz

Te poti inspira pentru exemple de quiz-uri/chestionare amuzante de pe platforme ca Buzzfeed si le poti adapta astfel incat sa se potriveasca specificului magazinului tau. Iata cateva idei:

  • Raspunde la acest quiz si vom ghici ce ceas ti se potriveste cel mai bine;
  • Spune-ne trei lucruri despre partenerul tau si iti vom spune care este cadoul ideal de Valentine’s Day pentru el/ea;
  • Ce supererou esti – Ironman sau Batman? (poti folosi astfel de quiz-uri la lansarea unui film sau pentru a debloca oferte cu produse licentiate);
  • Raspunde la 10 intrebari rapide si iti vom crea outfit-ul ideal de party pentru personalitatea ta.

2. Chestionare si joculete… just for fun

Nu toate chestionarele trebuie sa aiba un scop comercial evident. Le poti folosi si pentru a mari engagementul si pentru a aduce cumparatorii inapoi in magazin. Spre exemplu, poti posta un link catre un chestionar ca cele de mai jos pe profilurile tale de social media sau il poti trimite pe email abonatilor la newsletter. Odata ce au intrat pe site si au finalizat quiz-ul, ii poti redirectiona catre produsele tale top-selling.

In plus, simplul fapt ca le oferi un moment de relaxare si de buna-dispozitie in mijlocul unei zile aglomerate te va ajuta sa cresti loialitatea consumatorilor. Iata cateva exemple de quiz-uri usor de creat si amuzante:

  • Putem ghici varsta ta mintala pe baza felurilor tale preferate de mancare. Ai curaj sa incerci?;
  • Raspunde la acest quiz si iti vom recomanda cea mai buna destinatie de vacanta pentru tine;
  • Erou de actiune sau protagonist intr-o comedie romantica? Raspunde la 6 intrebari si noi iti vom spune ce rol ti se potriveste mai bine.

3. Quiz-uri si jocuri pentru deblocarea ofertelor

Invita-ti clientii sa raspunda la un scurt chestionar (te poti inspira din exemplele de mai sus) pentru a debloca o super-reducere. Vrei sa faci lucrurile si mai antrenante?

Ecommerce

Creeaza un chestionar de cultura generala sau cu intrebari specifice domeniului in care activezi si ofera un discount care creste pe masura ce utilizatorul raspunde corect la mai multe intrebari.

4. Roata norocului

Poate cel mai simplu si mai rapid mod de a capta atentia consumatorilor prin gamification este o roata a norocului pe care utilizatorul o poare roti virtual inca de la prima accesare a site-ului.

In functie de zona in care se opreste acul, utilizatorul va primi un cod pentru o reducere mai mare sau mai mica. Astfel de joculete sunt extrem de usor de implementat si au doua avantaje majore. In primul rand, poti colecta usor adrese de email de la noi potentiali clienti. In al doilea rand, chiar si cei mai putin hotarati dintre utilizatori vor dori sa achizitioneze ceva din magazinul tau datorita discount-ului primit.

Ecommerce
Imagine via WPForms

5. Vanatoare de comori

Poti crea o vanatoare de comori pe site-ul tau – o tactica de gamification ideala pentru perioada Craciunului sau a Pastelui. Cu cat utilizatorul descopera mai multe comori, cu atat are acces la mai multe reduceri, produse speciale sau produse gratuite.

6. Gamification pentru loializare si referrals

Programele de loializare sunt unele dintre exemplele clasice de gamification. Atunci cand oferi reduceri dupa ce utilizatorul a facut cumparaturi de o anumita suma sau atunci cand recomanda magazinul tau prietenilor sai, poti transforma intregul program intr-un joc.

Utilizatorul poate avansa de la un nivel la altul. In plus, la fiecare nivel ii poti oferi un nou nume care sa il inspire sa continue: “Tech geek in chief” sau “Queen of style” sunt doar doua exemple.

Poti transforma numeroase lucruri in jocuri – creativitatea este cheia. Strategiile de gamification sunt extrem de flexibile si au avantajul de a-ti “umaniza” brandul in ochii consumatorilor. Iti recomandam sa incepi cu cateva quiz-uri simple (poti folosi o platforma ca Outgrow pentru acestea) si iti poti extinde ulterior strategia in functie de rezultatul primei campanii.

Iar daca ai nevoie de indrumare suplimentara privitor la cum te pot ajuta instrumentele eCommerce din platforma MerchantPro in implementarea campaniilor de gamification, te invitam sa ne scrii oricand la Centrul de Asistenta Clienti. Succes!

Lasa un comentariu